Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel (zie onderaan een video met de voortgang van de bouw hiervan). Op de plek van de spoorwegovergang komt in de toekomst een fiets- en voetgangerstunnel. De planning is dat deze in 2025 open gaat. Waarom niet direct al? De tunnel ligt er toch al?
Eind deze maand gaat Combinatie Herepoort verder met het intrillen van damwandplanken aan de zuidkant van de zuidelijke ringweg. Op twee zaterdagen in februari werken we bij het viaduct Hereweg. Daarvoor wordt op de ringweg één rijstrook afgesloten. Mochten de werkzaamheden uitlopen, dan wordt ook zaterdag 15 februari gewerkt. Verder werken we in februari bij de Kempkensberg en de H.L. Wichersstraat. De werkzaamheden kunnen veel overlast geven.
In de nachten van maandag 20, dinsdag 21 en woensdag 22 januari verwijderen we geluidsschermen bij het Vrijheidsplein. Deze werkzaamheden zorgen voor meer geluid en trillingen dan de afgelopen nachten. Dit is het gevolg van een andere werkwijze die we moeten toepassen. Omwonenden kunnen hier extra overlast van ondervinden.
Bij de aanleg van de zuidelijke ringweg werd in 1964 de theekoepel bij het Sterrebos verplaatst van de westzijde van de Hereweg naar de oostzijde. Op dat moment was de negentiende-eeuwse, monumentale koepel het atelier van beeldend kunstenaar Sijbren Ridsert (Siep) van den Berg (1913-1998).
Afgelopen week heeft Combinatie Herepoort aanpassingen gedaan aan de Waterloolaan, om de verkeerssituatie te verbeteren. Zo zijn er twee verkeersdrempels geplaatst en hebben fietsers meer ruimte gekregen op de kruising met de Helperzoom. De aanpassingen zijn doorgevoerd na overleg met het Wijkcomité Herewegbuurt, bewoners en de gemeente.