Toen & Straks
In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe inrichting van de Vondellaan. De nieuwe inrichting is nodig vanwege de directe aansluiting op de zuidelijke ringweg. We leggen je uit hoe we de Vondellaan gaan inrichten.
In de toekomst gaat de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg onder het Oude Winschoterdiep door. Het kanaal blijft bestaan, maar op de plek van de ringweg is het water minder dan een meter diep.
Kortgeleden zijn we begonnen met het herinrichten van de Maaslaan. Dit blijft een woonstraat waarbij het autoverkeer maximaal 30 km/uur mag.
De voormalige drafbaan in het Stadspark is tegenwoordig het decor voor evenementen, zoals het Bevrijdingsfestival. Ruim honderd jaar geleden werd de drafbaan geopend, in aanwezigheid van koningin Wilhelmina. Paardenkoersen zijn jarenlang een grote bron van vermaak geweest voor de inwoners van de stad Groningen.
Onder het nieuwe viaduct aan de Paterswoldseweg zijn twee enorme afbeeldingen aangebracht. Aan de westzijde is de ‘tractortram’ te zien: een tram die werd voortgetrokken door een Ford-Truck. Deze reed tussen 1921 en 1929 vanaf Groningen via Paterswolde naar Eelde.
De zuidelijke ringweg van Groningen krijgt een groene aanblik. Waar bij de meeste wegen de bomen achter de geluidsschermen staan, komen ze hier er juist voor. De ongeveer 1.100 bomen langs de weg moeten helpen de snelheid van het verkeer te verlagen. Op verschillende plekken zijn de nieuwe bomen al langs de ringweg te zien.