In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
Esperantokruising
De spoorwegkruising stond bekend als een van de meest onveilige plekken in de stad Groningen. In elk geval in de beleving van de inwoners. Fietsers, auto’s en bussen moesten hier samen vanuit verschillende richtingen het spoor oversteken. Wie er voorrang had, was niet voor iedereen duidelijk. De kruising moest vanwege de veiligheid in 2020 voorgoed dicht toen er een vierde spoor werd aangelegd tussen stations Groningen en Groningen Europapark.
Esperantotunnel
Op de plek van de Esperantokruising komt een tunnel voor fietsers en voetgangers: de Esperantotunnel. De tunnel maakt deel uit van de fiets- en wandelroute die van oost naar west door het Zuiderplantsoen loopt. Deze route verbindt de Herewegbuurt, aan de westkant van het spoor, met de Oosterpoortbuurt, aan de oostkant.
Video
De Esperantotunnel wordt dus onderdeel van de belangrijkste route voor fietsers en voetgangers in het Zuiderplantsoen. In deze video zie je hoe het Zuiderplantsoen eruit kan komen te zien.
Waarom nu pas afgebouwd?
Al in 2017 hebben we de eerste werkzaamheden aan de Esperantotunnel uitgevoerd. Toen werd het treinverkeer een korte periode stilgelegd vanwege de bouw van de Helperzoomtunnel, even verderop. Die kans hebben we benut om alvast een betonnen tunnelbak onder het spoor aan te leggen. Dat is handig, want het aanvragen van een periode zonder treinverkeer gaat niet zomaar en kost veel tijd. De tunnelbak is daarna vol met zand gestort, omdat we eerst andere werkzaamheden moesten uitvoeren.
In 2019 hebben we namelijk tegen de noordzijde van de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze liep deels over de plek heen waar de tunnel komt. Nu we de oude ringweg afbreken, komt deze ruimte weer vrij. Dat betekent dat we weer verder kunnen met de tunnel. De werkzaamheden gaan in augustus 2024 van start.
Plan
Het plan voor de fietstunnel is ruim tien jaar geleden ontstaan. Toen was al duidelijk dat de spoorwegkruising bij de Esperantostraat op termijn dicht moest. Afgesproken werd dat hiervoor binnen het project Aanpak Ring Zuid een vervangende tunnel zou worden gebouwd. Al snel bleek dat er op de plek van de spoorwegkruising geen ruimte was voor een tunnel voor auto- en fietsverkeer. Voor deze tunnel werd een nieuwe locatie gevonden in het verlengde van de Helper Brink (de huidige Helperzoomtunnel).
De gemeente heeft in 2013 de wens geuit om op de plek van de spoorwegkruising wel een tunnel voor fietsers en voetgangers aan te leggen. Voor deze extra tunnel was in eerste instantie geen budget. Daarom is de Esperantotunnel benoemd als een van de drie extra wensen (‘optimalisaties’). Bij de aanbesteding in 2016 heeft Combinatie Herepoort aangeboden om de drie extra wensen binnen het beschikbare budget te realiseren. De fiets- en voetgangerstunnel is op dat moment definitief aan het project toegevoegd.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Komende week gaan we de aansluiting van de Expositielaan op de Leonard Springerlaan herstraten. Daarom sluiten we de afritten van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan af.
Van 11 november tot recent hebben we gewerkt aan de definitieve inrichting van het Lübeckpad, het fiets- en voetpad tussen de Osloweg en de Europaweg. Helaas kunnen we door leveringsproblemen de werkzaamheden niet volledig afronden in 2024. Daarom is het pad tijdelijk weer opengesteld. De resterende werkzaamheden zijn opnieuw ingepland voor 2025.
In het weekend van vrijdag 6 december tot maandagochtend 9 december werken we aan beide kanten van de N7 aan de oostzijde van de stad, tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek. We pakken de laatste restpunten aan en voeren betonreparaties uit.