30 november 2023
Jan, de verbindingsboog ligt enkele meters verdiept. Daarom was er een keerwand (een muur) nodig. Deze boog is verdiept aangelegd omdat deze onder twee andere verbindingsbogen doorloopt (namelijk de toekomstige verbindingsboog Ring West richting Julianaplein en de boog van het Julianaplein naar Ring West) en ook nog eens onder de doorgaande weg.
28 november 2023
Gerard, de webcam bij de Europaweg is van Groningen Bereikbaar. Deze webcam brengt de actuele verkeerssituatie in kaart. Deze is dus extra ten opzichte van onze eigen webcams.
28 november 2023
Bastiaan, zoals Saljem ook zegt: bij het maken van het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg zijn verschillende varianten onderzocht. Daaruit bleek dat er niet genoeg budget was voor een tunnel op deze plek. Daarom is gekozen voor een verdiepte ligging met daaroverheen drie deksels. Zo ontstaan er twee openingen. Deze oplossing biedt dezelfde voordelen als een tunnel, maar is een stuk goedkoper. De verkeersveiligheidseisen die voor tunnels gelden, gelden ook voor deze verdiepte ligging.
21 november 2023
Hanzel, David en H Driever, de webcam die bij de Europaweg staat is niet van ons, maar van Groningen Bereikbaar. Deze is daar geplaatst om de doorstroming van het autoverkeer in de gaten te kunnen houden. Deze webcam kunnen wij niet verplaatsen. We geven deze beelden op onze website door als extra service.
21 november 2023
H Driever en E Groninger, we waarderen het zeer dat jullie de webcams trouw bekijken en met ons meedenken. Bij de webcam die bij de Frontier stond, waren de werkzaamheden bijna klaar en deels niet meer zichtbaar. De komende tijd verplaatsen de werkzaamheden zich naar de in- en uitgang van de verdiepte ligging. Vandaar dat we hebben besloten de camera te verplaatsen.
16 november 2023
Daniël (reactie 6 november), inderdaad zijn er straks voor het autoverkeer meerdere routes naar het centrum. We hebben hier al eerder over geschreven: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/straks/straks-centrum-bereikbaar-via-verschillende-routes/ We verwachten dat het verkeer richting de binnenstad door de betere aansluiting op de westelijke ringweg en door de verbeterde doorstroming rond het Julianaplein verschillende routes gaat gebruiken. Op je vraag over de voorwerpen die in de openingen van de verdiepte ligging kunnen vallen, komen we nog terug.
16 november 2023
Bakker, excuus voor de late reactie. Ik heb navraag gedaan. De afsluiting van de Marcellus Emantslaan was te klein om op deze kaart mee te nemen. Voor u kan deze afsluiting natuurlijk wel van belang zijn.
16 november 2023
Pieter, conform onze spelregels hebben we je reactie aangepast. Kun je ons concreet laten weten waar je graag informatie over wilt hebben?
7 november 2023
Gerrit Jan, ja, het viaduct is aan de noordzijde open. Daar kun je als voetganger onder de A28 door.
7 november 2023
Pieter, het kijkgaatje in de wand van de opening is een klein grapje van de ontwerper. In het ontwerp is op verschillende manieren de historie van deze plek verwerkt. In de achttiende eeuw was het Sterrebos zo aangelegd dat je tussen de rijen bomen door de spits van de Martinitoren kon zien. Dat kan nu niet meer, al was het maar vanwege alle bebouwing. Met dit kijkgaatje komt dat idee weer terug. De bestaande ringweg hoort straks ook bij het verleden, vandaar dat daarvoor ook aandacht is in het ontwerp. De vraag over voorwerpen die in de verdiepte ligging kunnen vallen, is door ons beantwoord in dit webartikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-bewaken-we-veiligheid-openingen/ Over de ovonde: bij het opstellen van het ontwerp is met verkeersmodellen berekend hoeveel verkeer hier gaat rijden. Op basis hiervan is het ontwerp gemaakt. Zodra de ovonde in gebruik is, zullen we deze situatie in de gaten gaan houden. Als het verkeer hier vastloopt, zoals u vreest, zullen we bekijken welke maatregelen nodig zijn.