4 december 2024
Piet Nienhuis (reactie van 9.45u): Wij bedoelen het centrum uit, dus zowel naar de A28 als De Wijert. De linksaffer voor verkeer vanuit Drachten kruist de Brailleweg richting het zuiden nog voor de toerit naar de A28. Ook het verkeer naar de A28 had dus voor een verkeerslicht moeten wachten. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en gezien de beschikbare ruimte was het niet mogelijk om deze rijstrook buiten de verkeerslichten om te realiseren.
3 december 2024
Piet Nienhuis, het klopt dat in het Tracébesluit (2014) nog mogelijk was om linksaf te slaan vanaf de A7-afrit uit Drachten richting de Vondellaan. Toen de problemen bij de aansluiting met de Máximaweg aan het licht kwamen (2019), is nog eens kritisch gekeken naar de hele ontsluitingsstructuur tussen de Vondellaan/aansluiting A28 en het Emmaviaduct. Naast het aanpassen van het voorrangsplein naar een 'ovonde' bij de Maximaweg, is ook gekeken of op de rest van de streng de doorstroming (voor het OV) verbeterd kon worden. In de situatie dat verkeer vanuit Drachten daar linksaf kon slaan, was er ook een verkeerslicht nodig op de Brailleweg voor het verkeer de stad uit. De wachtrijen voor dit verkeerslicht zouden kunnen oplopen tot de ovonde en tot de verkeerslichten bij de Vondellaan. Daarom is de verkeerssituatie gewijzigd. Verkeer vanaf Drachten is nu verplicht rechtsaf te slaan, zodat het verkeerslicht versimpeld kon worden en de algehele doorstroming is verbeterd. Voor de verkeersstromen vanuit het centrum, vanaf de Máximaweg en vanaf de afrit voor verkeer vanaf Hoogezand dat richting de Vondellaan of de A28 gaat, leidt dit tot een kortere reistijd van 20 tot 25 seconden. Verkeer vanaf Drachten naar de Vondellaan is 5 tot 25 seconden langer onderweg, omdat het iets moet omrijden. Voor verkeer vanaf de Vondellaan en de A28 richting het centrum of de Máximaweg is er geen verschil. Met deze wijziging is rekening gehouden in de omgevingsvergunning voor de ovonde Brailleweg.
1 oktober 2024
Ger, je hebt gelijk, die opmerking over het Geheugenpaviljoen was niet juist. We hebben hem weer weggehaald.
26 september 2024
Joke en Pieter: Hengelo staat op de borden omdat dat een netwerkdoel is. Volgende week een artikel op deze website met een uitleg hierover. Overigens staat Zwolle nog wel op de borden, Utrecht inderdaad niet meer.
10 september 2024
Annemarie en Canadalaan: we gaan het stukje asfalt tussen de Muntingbrug en fietspad aan de westzijde van het kanaal inderdaad nog herstellen. Dit staat gepland voor week 39, de laatste week van september.
4 september 2024
Jeroen, het duurt inderdaad vrij lang voordat GoogleMaps de openstelling van de zuidelijke ringweg in haar systemen heeft verwerkt. We doen ons best om dit zo snel mogelijk geregeld te hebben. Bij andere navigatiesystemen is de wijziging al wel doorgevoerd.
2 september 2024
Dirk-Jan, nee, de werkzaamheden zijn hier nog niet afgerond. De rotonde is open voor autoverkeer, maar de fietspaden zijn nog niet klaar. De J.E. Scholtenlaan is nu tijdelijk eenrichtingsverkeer: je kunt hier alleen het Stadspark in. Eruit gaat via de Gasunie (Concourslaan). Zie ook ons bericht: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2024/08/dubbele-rotonde-corpus-den-hoorn-stadspark-vrijdag/
29 augustus 2024
Pieter, in dit artikel hebben we de in de laatste alinea kort de belangrijkste werkzaamheden voor de komende periode op een rij gezet. https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2024/08/vernieuwde-zuidelijke-ringweg-bijna-gereed-project/ Begin september komen we met een uitgebreider overzicht.
29 augustus 2024
Lucas, nee, helaas, dat is niet mogelijk. Maar als je zelf van je fiets kunt afstappen, is er wel een mogelijkheid om mee te rijden in een golfkarretje. Die is voor mensen die slecht ter been zijn. Meld je hiervoor op zaterdag bij de ingang aan de Europaweg.
29 augustus 2024
[verwijderd]