Slimme vraag
In ons informatiecentrum Paviljoen Ring Zuid kregen we onlangs op één dag twee keer dezelfde vraag. Het ging over de bouw van de verdiepte ligging. Aan de kant van het spoor zit daar een verlaging in het betonwerk. Dit is ook goed te zien op de webcam. Waar is dat voor?
Veel mensen in de stad zijn erg benieuwd naar het toekomstige Zuiderplantsoen. Dit park komt boven op de deksels van de verdiepte ligging. We krijgen er al regelmatig vragen over. Hoe voorkomen we bijvoorbeeld dat er bij de openingen onveilige situaties ontstaan?
Veel lantaarnpalen in ons werkgebied branden niet alleen ’s nachts, maar ook overdag. Regelmatig krijgen we daar meldingen over. Ook krijgen we meldingen over bouwplaatsen waar ’s nachts het licht brandt zonder dat er gewerkt wordt. Ook dit heeft een reden.
Ze zijn haast al een vertrouwd herkenningspunt in de stad: de twee grote gele kranen op het tijdelijke Julianaplein. Maar vrijdag werd één ervan ineens afgebroken. Wat is er aan de hand?
In september 2024 rijdt het autoverkeer over het nieuwe Julianaplein en door de verdiepte ligging. Dat is in elk geval de planning. Maar is het project Aanpak Ring Zuid dan ook helemaal afgerond? Nee, nog niet helemaal.
Langzamerhand wordt het steeds meer zichtbaar hoe de nieuwe zuidelijke ringweg eruit komt te zien. Althans, waar hij komt te liggen. In het Paviljoen Ring Zuid staat een prachtige maquette van het project waar bezoekers de nieuwe situatie alvast helemaal kunnen bekijken. Een vraag die vaak voorbij komt, is hoeveel rijstroken er op de nieuwe zuidelijke ringweg komen.
Nu de zomervakantie voorbij is, is ook de A28-afrit Centrum weer open. Het autoverkeer moet aan het eind van de afrit links afslaan, richting de binnenstad en het station. Rechts afslaan, naar de Vondellaan, is niet mogelijk. Waarom eigenlijk niet?