28 november 2023
Bastiaan, zoals Saljem ook zegt: bij het maken van het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg zijn verschillende varianten onderzocht. Daaruit bleek dat er niet genoeg budget was voor een tunnel op deze plek. Daarom is gekozen voor een verdiepte ligging met daaroverheen drie deksels. Zo ontstaan er twee openingen. Deze oplossing biedt dezelfde voordelen als een tunnel, maar is een stuk goedkoper. De verkeersveiligheidseisen die voor tunnels gelden, gelden ook voor deze verdiepte ligging.
27 november 2023
Hoi Rudie, dat klopt inderdaad. Om ervoor te zorgen dat de rode bakstenen stevig vastzitten, zijn verschillende bevestigingsmethoden getest. Op dit specifieke stuk zijn diverse tests uitgevoerd, waaronder pogingen om de stenen los te maken met een beitel. Helaas heeft dit geleid tot het loslaten van de stenen op dit gedeelte. Om dit te herstellen, hebben we ook de stenen ernaast moeten verwijderen. Voor de rest van het traject is een andere bevestigingsmethode toegepast. De zwarte bekleding in de verdiepte ligging is zowel gelijmd als bevestigd met bouten.
27 november 2023
Alexander, er is inmiddels een update geplaatst over de Vondellaan: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2023/11/herinrichting-vondellaan-vertraagd-deels/
27 november 2023
Naast de verbindingsboog is een hoge muur gebouwd. Ik kan zelf niet bedenken waarom, maar er is ongetwijfeld een goede reden voor?
26 november 2023
Ik zag dat bij de bottondes onder de N7 eind Laan Corpus de Hoorn een groot deel van de rode baksteen niet meer aanwezig is. Is dit er afgevallen of is dit het gevolg van werkzaamheden? Het valt me zowiezo op dat er regelmatig stukjes ontbreken in de rode bekleding. Ik vind het er wel mooi uitzien maar lopen we de komende jaren geen kans op regelmatige wegafsluitingen omdat er een risico is dat deze bekleding naar beneden komt? Hetzelfde geld denk ik ook voor de zwarte bekleding in de verdiepte ligging.
26 november 2023
Helemaal eens met de reactie van Harold. Dan nog aanvullend over de genoemde rotonde: omdat er nog een laag asfalt moet komen zijn er nu behoorlijke hoogteverschillen in de weg die voor fietsers de nodige risico's opleveren. Dat samen met de modder en veel water wat er op de weg staat is het fietsen daar onveilig. Met name 's avonds en 's nachts omdat de verlichting ontbreekt of niet werkt. Als de werkzaamheden tot het voorjaar uitgesteld worden is het dan wel mogelijk om in de tussentijd te zorgen voor een betere verlichting op deze rotonde?
25 november 2023
Toen dit project is opgestart, ongeveer eind vorige eeuw - begin van deze eeuw, zijn ook alternatieven bestudeerd, zoals een route ten zuiden van de stad en ook een compleet gesloten tunnel. Deze alternatieven bleken onhaalbaar omdat die veel te duur zouden worden. De eisen die worden gesteld aan een compleet gesloten tunnel zijn veel strenger dan aan de huidige vorm, v.w.b. constructie, ventilatie, vluchtwegen enz. enz. De ouderen onder ons, zoals ik, weten dit nog maar al te goed.
24 november 2023
Mooi project en goed om te zien dat het al enigszins vorm begint te krijgen. Ik vraag mij wel af: wat maakt dat ervoor is gekozen om openingen boven de ringweg te creeren (bijvoorbeeld aan de kop van De Frontier), en de tunnel niet helemaal dicht te maken?
22 november 2023
De Pieter? De pro-klager en die alles beter weet en overal wel een reactie op heeft? Pfffff
22 november 2023
Wordt de rotonde in de huidige fase ook afgemaakt qua asfaltering en belijning? Fijn dat de rotonde weer open is, maar voor de fietsers is hij niet overal even begaanbaar.