11 november 2025
Bedankt, Albert Frans!
11 november 2025
Bedankt, Jeroen!
11 november 2025
Bedankt, Greet!
11 november 2025
Maarten, allereerst wil ik je oprecht bedanken voor je betrokkenheid bij Aanpak Ring Zuid. Je hebt ons nauwlettend gevolgd en daardoor heb je ons ook scherp gehouden. Dan je opmerkingen. 1. Het klopt dat de fietsafstand tussen Vondellaan en Hoornsediep OZ flink langer is geworden. Maar niet 1,5 kilometer langer, want in de huidige situatie is de fietsafstand vanaf de rotonde in de Vondellaan tot het Hoornsediep OZ ongeveer 1 kilometer. Je kunt via de fietsvallei Brailleweg en de fietsoversteek of via het Vondelpad, de Papiermolentunnel en de Maaslaan. Dat de route van de Muntinglaan naar de Maaslaan 1,5 km langer is geworden, is natuurlijk ook niet waar. Die route is nu ongeveer 500 meter, afhankelijk van het precieze begin- en eindpunt. Je conclusie op basis van deze twee situatie dat de fietsers en voetgangers er bij dit project flink bij in geschoten zijn, delen wij dan ook absoluut niet. Voor de fietser zijn er juist ook allemaal nieuwe verbindingen gekomen. 2. Je schrijft over het groen dat er 'misschien voldoende compensatie' is. Binnen het project zijn voor elke gekapte boom ongeveer vier bomen terug gekomen. Daarnaast zijn er ongeveer 130 grotere bomen verplant. Het is logisch dat de aangeplante bomen vaak kleiner zijn dan de weggehaalde bomen. We verwachten dat de 'nieuwe' bomen de komende jaren nog flink gaan groeien. De Julianavijver moest voor de aanpassing van het Julianaplein worden verplaatst. De nieuwe vijver is nog niet klaar en krijgt uiteindelijk een flink grotere oppervlakte dan de oude vijver. Ook hier worden nog veel bomen geplant. Bij de Maaslaan komen nog bomen in de groenstrook.
7 november 2025
Ach ja, oh wat mooi allemaal. Toch moet ik echt nog even wat gal spuwen: 1) Denk eens even terug aan hoe je vroeger lopend of op de fiets makkelijk en veilig van de Vondellaan naar het Hoornsediep OZ kon, of van de Muntinglaan naar de Maaslaan. In de nieuwe situatie moet je bij beide gevallen minstens 1,5 km omfietsen en in de toekomst, als er een nieuwe tunnel onder de brailleweg is, zelfs nog meer. Allemaal leuk voor de auto's, maar fietsers en voetgangers zijn er bij het hele project toch flink bij in geschoten. 2) Ook het groen en de bomen hebben flink moeten inleveren. Ook al is er in het hele project misschien voldoende compensatie, die compensatie is niet in de buurt van de de plekken waar het ergst gekapt is. Ik denk dan vooral aan het park rond de Julianavijver, de bomen, struiken en het gras aan de Maaslaan. Wat er bij de Julianavijver gaat gebeuren is mij niet onduidelijk, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat daar meteen al grote bomen terug komen. Het totaal oppervlak is volgens mij ook een stuk kleiner. En aan de Maaslaan had best veel meer groen gepland kunnen worden, bijvoorbeeld ook in de stoepen voor de flats, waar oorspronkelijk ook veel meer bomen stonden. Kortom, berichten zijn veel te positief allemaal en er is te weinig aandacht voor de keerzijde. Wij zijn er zeker nog niet klaar mee!
7 november 2025
Zeer veel dank voor de heldere en interessante informatie die we altijd kregen. We werden goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en voortgang. De live videocams prachtig, je kon gewoon zien hoe het ging. We voelden ons betrokken als Groningers wonend aan de Griffeweg. We zijn trots.
7 november 2025
Beste redactie, Ik vind het allemaal erg mooi geworden en heeft de stad Groningen een betere bereikbaarheid gekregen die het ook verdiend heeft. Bij deze wil ik een ieder ook bedanken voor alle nieuwsbrieven de communicatie via deze website. Er is echter één ding dat ik nog wil benadrukken en dat is de 1 aprilgrap die jullie vorig jaar hebben uitgehaald met de plek waar de mensen zogenaamd konden gaan zwemmen. Ik vond deze erg hilarisch en bewijst dat jullie ook humor hebben. Dank hiervoor en het gaat jullie allen goed! Groet, Jeroen
7 november 2025
Reageren kan niet meer, dan moet je de mogelijkheid ook weghalen.
6 november 2025
Aanpakringzuid Jullie bedankt voor de mooi niewe ringweg ,vond het leuk Jullie te volgen in dit traject Vriendelijke groeten Albert Frans
4 november 2025
Mathijs, bedankt, fijn om te horen!
