Losse steentjes op het fietspad, veel mensen zijn er niet dol op. We krijgen er de nodige vragen en klachten over. Toch zijn ze hard nodig, om de levensduur van het fietspad te verlengen.
Op veel fietspaden in het zuiden van de stad hebben we een week geleden een slijtlaag aangebracht. Op de bestaande verharding wordt eerst een bitumen emulsie (asfaltmengsel) aangebracht, waarna er gebroken steenslag (split) op komt. Dankzij deze slijtlaag is het asfalt beter beschermd tegen vuil, vocht en zware belasting. Het fietspad gaat langer mee en het voorkomt tussentijdse reparaties. Een ander voordeel is dat het asfalt door de slijtlaag stroever wordt. Dat zorgt ook bij nat weer voor extra veiligheid.
Losse steentjes
Een nadeel van slijtlagen zijn de losse steentjes. Die moeten eerst goed worden ingereden. Hoe meer verkeer het erover heen rijdt, hoe meer de steentjes vermalen worden. Als fietser moet je oppassen voor uitglijden, vooral in de bochten. Ongeveer twee weken na het aanbrengen van de slijtlagen vegen we de steentjes die dan nog los liggen, weg. Daarmee is ook de grootste overlast verdwenen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.