22 februari 2024
DK, we hebben met de gemeente afgesproken dat zij het groen gaan aanbrengen. Dat gebeurt na de realisatie en de oplevering. We zijn met de gemeente in gesprek om dit meteen in de winterperiode van 2024/2025 mogelijk te maken.
22 februari 2024
@Pieter, dank voor je vragen. Ik heb ze voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Het klopt dat het verkeerslicht bij de oprit vanaf de Vondellaan/Brailleweg richting Hoogezand niet gelijk opgaat met die op het Julianaplein zelf. Het verkeerslicht bij de Vondellaan/Brailleweg gaat iets eerder op groen. Dit is bewust zo ingesteld. Zo maken we de automobilisten op het plein duidelijk dat het verkeer vanaf de oprit óók groen licht heeft. Dit verkeer wordt op deze manier niet verrast door het verkeer dat in de blinde hoek mee oprijdt. Je andere vraag gaat over de tijd tussen het op rood springen van het ene verkeerslicht en het op groen springen van het andere. Dat is de zogenoemde ontruimingstijd. Deze is op het Julianaplein inderdaad vrij kort. Dat hebben we gedaan om de capaciteit van het kruispunt zo veel mogelijk te benutten. Vooral vrachtverkeer vanaf Drachten heeft soms meer tijd nodig om de bocht op het Julianaplein te maken. Het advies is om bij groen licht het kruispunt pas op te rijden als deze vrij is van ander verkeer. Overigens verdwijnen de verkeerslichten op het Julianaplein in het weekend van 22 maart definitief.
21 februari 2024
Rudie, ja, er komt weer een voetpad naast de fietsverbinding Laan van de Vrede-Expositielaan. Ook komt er een voetpad naast de nieuwe onderdoorgang Leonard Springerlaan-Concourslaan. Dus je kunt straks (vanaf de zomer ongeveer) via deze route weer wandelend vanaf de wijk Corpus den Hoorn naar het Stadspark (en weer terug). Je komt dan wel enkele verkeerslichten tegen.
21 februari 2024
Embo, de huidige planning is dat de fietsverbinding tussen Laan van de Vrede en de Expositielaan rond de bouwvak open gaat.
21 februari 2024
Okko, we zorgen voor een alternatieve fietsverbinding tussen De Linie en de Oosterpoort wanneer de Verlengde Lodewijkstraat dicht gaat. Dat zou het fietspad direct ten westen van het Oude Winschoterdiep kunnen zijn, maar dat is nog niet zeker. We werken dit nu nog uit.
20 februari 2024
Egbert, dit probleem speelde alleen bij de eerste serie steenstrips die aangebracht is. Daarna zijn de steenstrips op een andere wijze geplaatst. Uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd, bleek dat het probleem zich verder niet voordoet.
20 februari 2024
Dolf, dat klopt. Het is een technisch probleem, er wordt aan gewerkt.
20 februari 2024
Anne Siebring, bedankt voor je compliment. En met een e-bike kun je je prima door de stad verplaatsen! In de eindsituatie zijn alle op- en afritten bij de Hereweg verdwenen. Je kunt de Hereweg dan per auto bereiken via de Brailleweg en een nieuwe verbindingsweg die naast de Maaslaan komt te liggen. Lees hier meer: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/straks/straks-nieuwe-0/ Vanaf het Hoendiep kun je het beste de westelijke ringweg nemen, dan richting het Julianaplein gaan, afrit Centrum nemen en dan bij de Brailleweg die nieuwe verbindingsweg naar de Hereweg kiezen. De Verlengde Hereweg is straks, net als nu, te bereiken via A28-aansluiting Groningen-Zuid en de Van Ketwich Verschuurlaan. Ook zo kun je op de Hereweg komen.
15 februari 2024
Maarten, we hebben nummer 25 van de krant van Groningen Bereikbaar en de nog ontbrekende nummers van de afgelopen tijd toegevoegd aan onze bibliotheek. Daar kun je de bestanden downloaden: https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/nieuwsbrieven-kranten/
15 februari 2024
Canadalaan: dat vind ik dan juist wel een slimme vraag! Het antwoord is dat mensen weliswaar goed kunnen zien bij amberkleurig licht, maar dat de kleurherkenning minder goed is. Alles ziet er oranje uit. Dat is soms onwenselijk. Daar komt bij dat amberkleurig licht meer stroom verbruikt dan wit licht. Dus als het niet nodig is, gebruiken we gewoon wit licht.