29 november 2018
Ah, dan is de oplossing van alle problemen boven water: Combinatie Herepoort weet niet wat wij in Groningen met Ring Zuid bedoelen! Gewoon de weg kwijt! Kunnen we de ondertunneling van de Zuiderhaven nog tegenhouden? En wij ons maar afvragen waar ze een omgevingsmanager voor nodig hadden . . .
29 november 2018
Ah, dan is de oplossing van alle problemen boven water: Combinatie Herepoort weet niet wat wij in Groningen met Ring Zuid bedoelen! Gewoon de weg kwijt! Kunnen we de ondertunneling van de Zuiderhaven nog tegenhouden? En wij ons maar afvragen waar ze een omgevingsmanager voor nodig hadden . . .
29 november 2018
In de berekeningen van de toename vh verkeer op de Helperzoom is uitgegaan van oude gegevens. Dus nog geen groot appartementencomplex op Europapark, geen sportcomplex op Europapark, geen woningbouw op Europapark. Worden er nieuwe berekeningen gemaakt over de toename van het verkeer? Want het zal drukker worden dan eerst is berekend. Dat kan betekenen dat er extra verkeersmaatregelen nodig zijn. Met name over de aansluiting vd tunnel op de Helperzoom/fietspad maak ik mij zorgen. Nu de tunnel er niet is rijdt het nog wel door. Als de tunnel er ligt (met meer verkeersbewegingen dan eerst berekend) staat het fietsverkeer volledig stil. Zoiets als op de Eikenlaan (gevaarlijk). Komen er extra maatregelen? Stoplichten?
27 november 2018
En vinden jullie dat die “economisch meest voordelige inschrijving” goed heeft uitgepakt?
27 november 2018
Het is onjuist dat een van de gegadigden zich heeft teruggetrokken uit de aanbesteding. Er hebben drie gegadigden meegedaan aan de aanbestedingsprocedure: • Combinatie BAVO, bestaande uit KWS Infra BV, Van Hattum en Blankevoort BV en BAM Infra BV; • Combinatie Strukton - Mobilis VOF, bestaande uit Strukton Civiel Projecten BV en Mobilis BV; • Combinatie Herepoort i.o., bestaande uit Max Bögl Nederland BV, Züblin Nederland BV, Oosterhof Holman Infra BV, Koninklijke Sjouke Dijkstra BV, Roelofs Wegenbouw BV en Jansma Drachten BV. Na het indienen van de aanbiedingen heeft een beoordeling plaatsgevonden op basis van het principe Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Resultaat van de beoordeling was dat Combinatie Herepoort de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan.
27 november 2018
Thomas, om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, zijn op verschillende plekken bij de ringweg bomen en houtopstanden gekapt. We proberen de leefbaarheid van de omgeving in de uitvoeringsperiode zo veel mogelijk op peil te houden. De verplaatsing van het verkeer naar de tijdelijke weg kan inderdaad leiden tot een beperkte toename van uitstoot, maar de luchtkwaliteit blijft aan de normen voldoen.
27 november 2018
Dank voor de update John. We zijn benieuwd hoe het er in het voorjaar uit gaat zien!
27 november 2018
Leon, afgelopen nacht zijn de bloembollen geplant.
26 november 2018
Jos, we hebben je vraag voorgelegd aan het waterschap. Zij geven het volgende antwoord: 'De vijf vijvers worden achter elkaar aan in één keer gebaggerd. Het is in alle opzichten (ecologisch en technisch) niet wenselijk om dit gefaseerd uit te voeren. Omdat de vijvers met elkaar gekoppeld zijn (via duikers), zou de baggerspecie van de ene vijver 'terugspoelen' in de andere vijver, waardoor we dan weer terug bij af zijn. Ecologische schade is bij baggerwerkzaamheden nooit helemaal te voorkomen, ook niet bij gefaseerd baggeren. We hebben in de voorbereiding onderzoek laten doen naar de aanwezige diersoorten. Dit onderzoeksrapport, inclusief aanbevelingen, is een leidraad bij het baggeren. Het afvissen van de vijvers voorafgaand aan het baggeren is al een maatregel om schade zo veel mogelijk te voorkomen. Daarnaast wordt een schuifboot ingezet om de baggerspecie, per vijver, naar één kant te schuiven. Dit is een van de meest diervriendelijkste baggermethoden. Verder geldt dat bij het baggeren een meter afstand gehouden wordt van de oevers. Juist de oevers herbergen heel veel kleinere dieren, maar ook planten blijven dan gespaard. Belangrijk is dat de vijvers bevolkt worden door algemene planten- en vissoorten en waterdiertjes. Deze organismen zijn overal in de buurt te vinden. Na het baggeren zullen de vijvers dan ook weer snel een (schonere en betere) plek bieden aan deze soorten.'
26 november 2018
Ja, dat klopt, het puin wordt afgevoerd via de ringweg.