14 december 2022
John V, de aanleg van een fietstunnel kost twee keer zoveel als de aanpassing van het oude ontwerp naar de ovonde met fietsoversteek samen. Deze verbinding vanaf Emmaviaduct richtring verbindingsweg is bewust in het ontwerp gelaten om voor het verkeer in de stad richting de Hereweg een voldoende robuuste oplossing te bieden. Als er bijvoorbeeld op de Stationsweg iets aan de hand is, kan het verkeer omrijden via de nieuwe verbindingsweg. De gemeente heeft daarnaast aangegeven dat het mogelijk moet zijn om bij de rotonde, komende vanuit het noorden, te kunnen keren. Als verkeer moet kunnen keren, is het fysiek niet mogelijk om linksafslaand verkeer te weren. De verwachting is dat er weinig linksafslaand en kerend verkeer zal zijn, wat een positief effect heeft op de doorstroming van het verkeer.
14 december 2022
Maarten, het handhaven van de Amaliatunnel is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor en de geluidsbelasting op de gevels van de woningen zou groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen nodig zouden zijn. Twee in plaats van drie rijstroken op de ovonde verlaagt de capaciteit, waardoor er te veel verkeer op de verbindingsweg en de afrit komt te staan. De fietsoversteek met verkeerslichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerlichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken.
14 december 2022
Embo, de fietsoversteek komt op dezelfde plek te liggen als de Amaliatunnel. De situatie is straks niet vergelijkbaar met het oude Vrijheidsplein. Bij de fietsoversteek staan straks wel verkeerslichten. Daarnaast ligt de snelheid van de auto's veel lager dan bij de situatie op het oude Vrijheidsplein.
14 december 2022
Pieter, het tracébesluit wordt door de gemeente omgezet in een wijziging van het bestemmingsplan. Nadat het bestemmingplan definitief is, wordt voor de ovonde een vergunning bij de gemeente aangevraagd.
14 december 2022
Gerard, in de nieuwe situatie is het Hoornsediep geen doorgaande weg meer die gebruikt wordt om bij de Parkbrug uit te komen. Straks zijn het Hoornsediep en de Maaslaan beide een weg die alleen door bestemmingsverkeer wordt gebruikt. (zie kaartje).
14 december 2022
Matthijs, het aantal fietspaden richting het Overwinningsplein is straks hetzelfde als de oude situatie. Bij de fietsoversteek hoef je als fietser straks maximaal twee minuten te wachten voordat je kunt oversteken.
14 december 2022
Kees, de nieuwe ovonde is niet vergelijkbaar met het Vrijheidsplein. Als je straks als automobilist de ovonde afrijdt richting het centrum, dan hoef je alleen te stoppen als een fietser het knopje van het verkeerslicht heeft ingedrukt. Daarnaast hebben de ovonde zelf en de wegen daar naartoe voldoende ruimte om op drukke momenten auto's een plek te geven.
14 december 2022
Fred, bedankt voor je reactie. Een gelijkvloerse oversteek met verkeerslichten is inderdaad anders dan de huidige Amaliatunnel. Maar de huidige situatie bij de Amaliatunnel is niet de uitgangssituatie. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerslichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken. Een fietsoversteek met verkeerlichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. De Amaliatunnel handhaven is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor. Ook zou de geluidsbelasting op de gevels van de woningen groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen zouden moeten komen. De nieuwe bushalte komt ten zuiden van de toekomstige fietsoversteek. Per abuis stond op de website een verouderde technische tekening.
14 december 2022
Veel reacties en geen enkel antwoord. Bravo, jullie laten weer jullie beste kant zien. Je kan het patroon inmiddels herkennen. Ook geen antwoord van we gaan de antwoorden doornemen die ook zinnig zijn. Maar nee, vooral niets doen met de kritiek. Zelfde verhaal als met die loopbrug boven Julianaplein, na veel juridisch gezeur (zaak verloren) is toch de tunnel is verlengd (Huh?? dit kon toch allemaal niet). Waarom niet de comments bespreken en zorgen dat je iets goeds kan opleveren. Het zou toch doodzonde zijn met al die ellende en die fucking bouwput waar wij Groningers al 10 jaar in zitten en er niet een beetje meer geld kan worden uitgetrokken voor een degelijk verkeersplein waarvan al duidelijk is dat het nieuwe design ook ellende gaat veroorzaken. Nee joh, zet maar een reuzenrad neer dat kost iig niet zo veel. Begrijp me niet verkeerd, het is initiatief is leuk. Maar het klopt allemaal niet. Het zijn deels belastingcenten. Ik heb medelijden met de omwonenden.
14 december 2022
De Bergenweg naar Century is nu tweerichtingsverkeer geworden met voorrang voor auto's bij de fietsoversteek met de Bornholmstraat. Niet alleen is die een oprit/afrit naar een bedrijf en fietsers horen daar gewoon voorrang te hebben. Ook is het een onlogische situatie voor fietsers dat zowel aan de noord als de zuidkant van een snelwegonderdoorgang verkeer van links kan komen. Levensgevaarlijk dus. Bovendien kun je als fietser er nooit vanuit gaan dat automobilisten richting aangeven als ze van een rotonde afslaan. Je zult dus altijd moeten wachten tot er geen verkeer op de rotonde is om veilig te kunnen oversteken. Dit is een gevaarlijke en onwenselijke situatie. Want meestal is er geen verkeer op die oversteek. Fietsers zullen dus minder goed opletten en als het dan fout gaat, gaat het goed fout, vooral verkeer dat vanaf de rotonde komt dat je niet ziet als je naar het zuiden rijdt. Dus geeft die Fietsers hier duidelijk voorrang en hef het tweerichtingsverkeer hier op. Alleen een uitrit en geen inrit.