6 februari 2019
Ingrid, we begrijpen je zorg. Het aanpassen van de Esperantokruising is echter lastig. De verkeerssituatie is zo ingericht dat er zo weinig mogelijk risico is dat het verkeer de spoorwegovergang blokkeert. Het is daarom bijvoorbeeld niet mogelijk de voorrangssituatie aan te passen. Goed opletten blijft het devies. Nadat de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen, zal op termijn de Esperantokruising sluiten.
5 februari 2019
Hoeveel opstelruimte er nodig is op de Verbindingsweg bij de aansluiting op de Hereweg, hebben we bepaald op basis van de uitkomsten van de verkeersberekeningen. Een op- en afrit aan de oostkant van de Hereweg is niet mogelijk omdat de ringweg hier verdiept wordt aangelegd. Om veiligheidsredenen zijn in dit verdiepte deel geen toe- en afritten toegestaan. Bovendien zouden ze te dicht op de aansluiting bij de Europaweg en het knooppunt Julianaplein komen. De luchtkwaliteit bij de Maaslaan blijft in de toekomst aan de normen voldoen, zowel voor stikstofdioxide (NO2) als voor fijn stof (PM10). In het algemeen is de luchtkwaliteit in de eindsituatie beter dan in de beginsituatie (2012). Dat heeft onder andere te maken met de schonere uitstoot van het autoverkeer. Voor meer informatie verwijzen we je naar het Milieueffectrapport (hoofdstuk 8) en bijlage 4 daarvan, te vinden in de https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plandocumenten (bibliotheek op onze website, pagina Plandocumenten).
1 februari 2019
Het is inderdaad een vervelende situatie, dat zijn we volledig met u eens. We begrijpen dat dit voor de omgeving extra overlast oplevert. In het verleden hebben we deze toezegging gedaan om de wijk Helpman goed bereikbaar te houden tijdens de ombouw. Doordat het inschuiven van de Helperzoomtunnel zo veel vertraging heeft opgelopen, kwamen we voor een dilemma te staan. Wachten met deze werkzaamheden totdat de Helperzoomtunnel is opengesteld, zou veel extra vertraging betekenen. We hebben goed gekeken naar doorstroming en alternatieve routes en zijn tot de conclusie gekomen dat het op deze manier toch uitvoerbaar is. Aanvankelijk zou de oprit afgelopen zomer al dichtgaan, in verband met de zomerstremming. Daar hebben we destijds uitgebreid over gecommuniceerd. De zomerstremming ging echter niet door, waardoor de oprit tot vandaag open kon blijven. De komende tijd hebben de bewoners van Helpman enkele alternatieve routes om richting Hoogezand en Delfzijl te komen. Het streven is de Helperzoomtunnel in 2019 alsnog op zijn plek onder het spoor te schuiven. Enkele maanden daarna kan de tunnel alsnog worden opengesteld.
1 februari 2019
De extra verkeersoverlast voor Helpman is inderdaad vervelend. Het streven is dat de tunnelmoot van de Helperzoomtunnel in 2019 op zijn plek onder het spoor wordt geschoven. Een precieze datum weten we nog niet. Enkele maanden daarna kan de tunnel worden opengesteld voor verkeer.
1 februari 2019
Peter, voor het inschuiven van de Helperzoomtunnel is inderdaad ook een treinvrije periode nodig. We werken er hard aan om die in 2019 nog voor elkaar te krijgen. Maar wanneer dat kan, is nog onzeker. We willen niet nog meer vertraging oplopen door hierop te wachten met werkzaamheden die nu wel uitgevoerd kunnen worden, zoals het gedeeltelijk afbreken van het viaduct over het spoor. De plannen die de aannemer hiervoor heeft ingediend, zijn geaccepteerd.
31 januari 2019
Het streven is dat de tunnelmoot in 2019 onder het spoor wordt geschoven. Het is nog niet bekend wanneer precies.
31 januari 2019
Afgezien van het contract zelf, is er geen sprake van een schriftelijke opdracht. Rijkswaterstaat is eigenaar van de weg en daarmee de opdrachtgever. Omdat ook de gemeente en de provincie gevolgen ondervinden van de ombouw, is er een stuurgroep gevormd met gemeente, provincie en Rijkswaterstaat. Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid voert de opdracht uit namens Rijkswaterstaat. Met de aannemer is een Design & Constructcontract opgesteld. Hierbij dient de aannemer plannen in, op basis van eisen die door de opdrachtgever zijn opgesteld. Als het plan aan de eisen voldoet, wordt het plan door de projectorganisatie geaccepteerd. Gemeente en provincie hebben geen zeggenschap in de acceptatie van de plannen, tenzij het wezenlijke wijzigingen betreft (zoals omschreven in de Realisatieovereenkomst, bijlage V). De Realisatieovereenkomst (2014) en bijlage V daarvan zijn te vinden in de bibliotheek op deze website, op de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plandocumenten (Plandocumenten).
28 januari 2019
Combinatie Herepoort heeft toestemming om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, waaronder het omzetten van het verkeer op de zuidbaan en het afbreken van een deel van de ringweg over het spoor. De documenten die de aannemer hiervoor moest indienen, zijn goedbevonden.
28 januari 2019
Via een verkeersmodel hebben Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort, Groningen Bereikbaar en Rijkswaterstaat gezamenlijk bekeken wat de effecten van de afsluiting van de oprit Kempkensberg zijn voor het verkeer in de hele stad. We verwachten dat de afsluiting goed uitvoerbaar is omdat het verkeer uit verschillende delen van de stad verschillende alternatieven heeft. Automobilisten moeten wel rekening houden met een toename van het verkeer op de Meeuwerderweg, de Boumaboulevard en vooral de Verlengde Lodewijkstraat. In mindere mate verwachten we ook meer verkeer bij de Van Ketwich Verschuurlaan en de Griffeweg.
28 januari 2019
Combinatie Herepoort heeft toestemming om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, waaronder het omzetten van het verkeer op de zuidbaan en het afbreken van een deel van de ringweg over het spoor. De documenten die de aannemer hiervoor moest indienen, zijn goedbevonden.