14 januari 2020
Peter, deze omleiding gaat via de Laan Corpus den Hoorn en staat aangegeven met borden (volg de borden met de 7). Je neemt op de A7 afrit 36. Dan ga je via de Laan Corpus den Hoorn naar de oprit A28 richting Julianaplein. Op het Julianaplein ja je linksaf en dan rechts aanhouden naar Ring West. Deze omleidingsroute staat ook beschreven in het https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/werkzaamheden-bij-vrijheidsplein-in-januari (artikel over de werkzaamheden op de website van Groningen Bereikbaar).
20 december 2019
Nick, wat we schreven, klopt. De betonnen constructie voor de tunnel is in 2018 al geplaatst. Zoals je kunt zien op de https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto#modal-%2Fbeeld%2Ffoto%2Fhemelvaartwerkzaamheden-2018 (foto's van deze werkzaamheden), ligt deze aan de zuidkant van de Esperantokruising (zie bijvoorbeeld foto nummer 23). Na het plaatsen van dit tunneldeel hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt. Daardoor is het nu helaas niet mogelijk de tunnel af te bouwen. Nog even voor de goede orde: het afsluiten van de Esperantokruising is niet het gevolg van het project Aanpak Ring Zuid. De kruising gaat dicht omdat hier in de toekomst meer treinen gaan rijden. Het maken van een vervangende tunnel onder het spoor door voor auto's en fietsers is aan het project Aanpak Ring Zuid toegevoegd. Aanvankelijk was het de bedoeling die tunnel op de plek van de Esperantokruising te leggen. Dat bleek niet goed inpasbaar. Toen duidelijk werd dat deze tunnel in het verlengde van de Helper Brink zou komen, is de wens ontstaan om op de plek van de spoorwegkruising een fietstunnel aan te leggen. Deze wens was een van de drie optimalisaties in het plan voor Aanpak Ring Zuid. Na de aanbesteding, in 2018. is besloten dat ook deze optimalisaties kunnen worden uitgevoerd. Het project Aanpak Ring Zuid zorgt er dus voor dat er een fietsverbinding op deze plek blijft bestaan.
20 december 2019
Daar heb je gelijk in Michiel. We hebben de tekst aangepast en directe linkjes naar de brieven in de bibliotheek gemaakt.
20 december 2019
De link leidt naar onze bibliotheek. De brief staat rechts, onder het kopje 'Brieven van GS provincie Groningen'.
18 december 2019
Dank voor je reactie Pim. We zullen de verwijzing naar de omleidingsroutes voortaan duidelijker aangeven.
17 december 2019
Ik heb je vraag uitgezet, maar nog geen antwoord. Even geduld nog graag.
17 december 2019
Ard, de werkzaamheden bij knooppunt Westerbroek zijn inderdaad zo goed als afgerond. De nieuwe bypass bij de rotonde voor verkeer richting A7 Hoogezand is nog niet opengesteld. De reden daarvoor is dat er nog een portaal ontbreekt met de definitieve bewegwijzering. Daardoor wordt het risico te groot ingeschat dat langzaam verkeer (zoals een tractor) de verkeerde rijstrook kiest en per ongeluk de A7 op rijdt. We bekijken of er een tijdelijke oplossing mogelijk is.
17 december 2019
Maarten, de kruising van de Sterrebosstraat en de Waterloolaan is inderdaad een gelijkwaardige kruising, net als de kruising fietspad Sterrebos-Waterloolaan. Fietsers die vanuit het stukje Sterrebos komen en rechtdoor gaan, hebben voorrang op de auto’s die vanaf de Hereweg richting Esperantokruising rijden. We hebben op de Waterloolaan extra borden geplaatst om de automobilisten te attenderen op overstekende fietsers. Overigens verandert de kruising binnenkort, omdat we de Sterrebosstraat tussen Waterloolaan en Anna Paulownastraat gaan afsluiten voor auto’s. Dat doen we om sluipverkeer tegen te gaan.
17 december 2019
@F. Lenselink, in de intro van dit artikel hebben we een link opgenomen naar een artikel op de website van Groningen Bereikbaar, met daarin meer informatie voor de weggebruiker.
11 december 2019
Mijn antwoord heb ik op de verkeerde plek gezet, daarom voor de zekerheid hier nogmaals: @embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.