17 maart 2022
Rob, eerst over de Muntingbrug: nee, hier komt geen noodbrug. Fietsers kunnen omrijden via de Parkweg (Parkbrug) of het Overwinningsplein (Van Iddekingebrug). Voor het verhogen van de Muntingbrug was geen budget beschikbaar. Inderdaad zijn er momenteel veel fietsverbindingen afgesloten, al dan niet tijdelijk. Je lijstje is nog niets eens compleet. Ook de fietstunnel bij de Meeuwerderweg ligt er al een paar jaar uit. We merken dat het voor fietsers lastig is, al die afsluitingen. Vooral ook omdat de situatie steeds verandert. En eerlijk gezegd wordt de situatie op korte termijn ook niet beter, integendeel. De Muntingbrug gaat dus voor langere tijd dicht en daarna de fietstunnel onder de Brailleweg door. Vooral de komende anderhalve jaar hebben de fietsers veel last van omleidingen. We zijn dan ook bezig om te bekijken hoe we de situatie voor fietsers beter en duidelijker kunnen maken. Overigens goed om te benadrukken dat het project ook enkele nieuwe en veilige fietsverbindingen oplevert. In de eindsituatie fiets je bij het Vrijheidsplein en de L. Springerlaan onder de ringweg door. Vooral bij het Vrijheidsplein is dat een duidelijke verbetering van de oude situatie. De fietstunnel bij de Papiermolen wordt vernieuwd en bij de Esperantostraat komt een fietstunnel die veiliger is dan de oude spoorwegovergang. Het fietspad langs het Hoornsediep is alleen tijdelijk dicht. De fietstunnel bij de Vondellaan, onder het Julianaplein, komt niet meer terug. Fietsers tussen De Wijert en het centrum rijden straks langs het Noord-Willemskanaal. Het bestaande fietspad wordt verdiept aangelegd, onder de A28 door, en is straks in beide richtingen beschikbaar.
14 maart 2022
Tim, er wordt inderdaad gewerkt aan een nieuw ontwerp voor de verkeersrotonde bij de de Brailleweg. Door de toename van het verkeer verwachten we dat bij het bestaande ontwerp de doorstroming onvoldoende zal zijn. Er is nog niet een aangepast ontwerp beschikbaar. We gaan het aangepaste ontwerp eerst bespreken met de omwonenden. Dit staat gepland voor het voorjaar van 2022.
11 maart 2022
Jeroen, de planning is dat in 2024 voor het eerst auto's door de verdiepte ligging rijden. Het is de bedoeling dat we de hele verdiepte ligging in één keer in gebruik nemen en daarna de oude ringweg gaan weghalen.
11 maart 2022
Wim, dank voor je aanvulling!
10 maart 2022
Bernhard, we werken in de periode van 11 februari tot 28 maart bij het Julianaplein van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en op zaterdag. Dat heeft verschillende redenen. Als het deze periode winters weer was geweest (denk aan ijzel, sneeuw of vorst), dan had dat direct een probleem in de planning opgeleverd. Nu hebben we dus iets meer lucht in de planning. Vanaf 28 maart, bij het ingaan van fase 5 van Operatie Julianaplein, gaan we wel dag en nacht doorwerken (24/7). Dan is de kans op winterweer afgenomen. Met het oog op mogelijke tegenvallers hebben we in deze periode in de laatste week wat speling ingebouwd. Verder moeten we bij onze planning rekening houden met de belangen van de direct omwonenden. Zij kunnen geluidsoverlast ervaren van onze werkzaamheden, daarom is het niet wenselijk dertien weken achter elkaar dag en nacht te werken. Ook kunnen we onze medewerkers natuurlijk maar beperkt inzetten.
10 maart 2022
Sander, we denken dat je het tunneltje rechts vooraan bedoelt. Dat is een voormalige fietstunnel die al enige tijd buiten gebruik is. We weten niet sinds wanneer precies, we vermoeden sinds 2007/2008.
9 maart 2022
Patrick, dat gebeurt in fase 5 en 6 van Operatie Julianaplein: van 28 maart tot en 9 mei 2022. Zie ook dit artikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2022/01/verkeersmaatregelen-zuidelijke-wijken-tijdens/
8 maart 2022
Benjamin, wij hadden ook bedacht dat hier een bord moest komen. Afgelopen weekend hebben we een digitaal bord langs de westelijke ringweg geplaatst, met als tekst 'Rits liever wat later'. Een foto van het bord heb ik zojuist aan het artikel toegevoegd.
3 maart 2022
Je hebt gelijk, Daniel, maar het is wel een technische term. Daarom houden we het bij 'superrotonde'.
3 maart 2022
Erik, de tijdelijke situatie bij de superrotonde bestaat nog niet zo lang. Daarom is het voor veel automobilisten nog even wennen en zoeken. Je kunt er hier het beste rekening mee houden dat auto's en vrachtwagens nog op een laat moment een andere rijstrook kiezen. Als we het late wisselen onmogelijk maken, moet dit verkeer een extra rondje maken, en dat helpt niet om het verkeer snel te verwerken.