We zijn bezig met de sloop van de Papiermolentunnel. Dat is de oude tunnel voor voetgangers en fietsers onder de zuidelijke ringweg door, ter hoogte van openluchtzwembad De Papiermolen. Nadat de tunnel gesloopt is, maken we ook een begin met de bouw van de nieuwe tunnel. Aan de zijde van de Rivierenbuurt hebben we een tijdelijke webcam geplaatst, zodat de werkzaamheden voor iedereen vanuit huis te volgen zijn.
De Papiermolentunnel wordt vervangen door een langere tunnel. Deze loopt straks niet alleen meer onder de zuidelijke ringweg door, maar ook onder de toekomstige verbindingsweg tussen Hereweg en Brailleweg. De planning is dat de nieuwe tunnel in 2023 open gaat.
We hebben de oude tunnel verwijderd. Hiervoor moesten we letterlijk een gat in de zuidelijke ringweg graven. Afgelopen week brachten we de fundering aan voor de nieuwe tunnel. We boren hiervoor 78 palen in de grond. De vooraf gemaakte tunneldelen worden alvast gebracht en neergelegd aan de linkerkant van de tunnel. In de week van 12 april hijsen we de tunneldelen in. Daarna vullen we alles weer aan met grond en vervolgens asfalt. Vanaf 9 mei kan het verkeer weer over de zuidelijke ringweg heen rijden.
In het Tracébesluit over de zuidelijke ringweg van 2014 was deze nieuwe fietstunnel nog niet opgenomen. Toen werd nog gedacht aan een voetgangersbrug over de ringweg heen. Mede dankzij de inzet van buurtbewoners is er een aangepast plan gemaakt. De voetgangersbrug is hierin geschrapt.
De webcam is tot eind april operationeel.


Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.