29 augustus 2022
Floor, ja, alles is vanochtend volgens planning gegaan. Het oostelijke deel van de ringweg is weer gewoon open. Op GoogleMaps is dat inderdaad nog niet zichtbaar. Zij zijn doorgaans niet heel vlot met het overnemen van veranderingen in het wegennet.
29 augustus 2022
Dick, we vinden het jammer dat je het project zo ervaart, maar we respecteren je mening. Het project Aanpak Ring Zuid is opgezet omdat het verkeer in en om de stad steeds vaker vast kwam te staan. De zuidelijke ringweg, die in de jaren zestig is aangelegd, was niet berekend op de enorme hoeveelheden auto's van vandaag de dag. Daardoor werden allerlei bestemmingen in de stad steeds minder goed bereikbaar. Het ongelijkvloers maken van het Julianaplein verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid. Door de ringweg deels verdiept aan te leggen, is de ringweg in het zuiden van de stad minder een barrière. Samen met de aanleg van het Zuiderplantsoen verbetert dit de leefbaarheid. Inderdaad verdwijnen er op- en afritten, maar daar staat de komst van nieuwe op- en afritten tegenover. Het project leidt ook tot veranderingen in het fietsnetwerk. Voor fietsverbindingen die verdwijnen, komen alternatieven terug. Ook komen er nieuwe fietsverbindingen. Het is helaas onvermijdelijk dat de uitvoering van het project zorgt voor overlast voor omwonenden en hinder voor het verkeer. We proberen deze overlast zo veel mogelijk te beperken. Zo kiezen we waar mogelijk voor bouwmethoden die minder overlast geven. Denk aan het gebruik van EPS, zodat we op die plekken geen damwanden hoeven in te trillen. Ook leggen we tijdelijke wegen aan, zodat het verkeer tijdens de bouwwerkzaamheden kan blijven doorrijden. Het tijdelijke Julianaplein is daar een goed voorbeeld van. Maar al met al heeft het project een enorme impact op de stad. Daar zijn we ons terdege van bewust. We moeten nog even door de zure appel heen bijten.
25 augustus 2022
Dick, het is inderdaad vervelend dat nu de andere oprit dichtgaat. Dit heeft alles te maken met bereikbaarheid en doorstroming. We moeten zowel de A28-oprit richting Assen vanaf De Van Ketwich Verschuurlaan aanpakken als de oprit vanaf de Brailleweg. Zouden we ze in de zomer beide tegelijk afzetten, dan is het erg lastig voor het verkeer vanuit het zuiden van de stad om de A28 op te rijden. Daarom voeren we deze werkzaamheden na elkaar uit.
23 augustus 2022
Dirkjan, Combinatie Herepoort werkt hier aan de nieuwe aansluiting van de zuidelijke ringweg op de westelijke ringweg en aan de nieuwe oprit vanaf de Leonard Springerlaan. Bij deze werkzaamheden is het helaas niet mogelijk het fietspad tussen de Leonard Springerlaan en de Concourslaan open te houden. Het fietspad is daarom dicht vanaf 7 april 2022 tot het einde van het werk (2024). De omleiding loopt via het Martini Trade Park. Zie voor een plattegrond van de omleiding de werkzaamhedenkaart met als kopje 'Aanleg piepschuim verhoging naast westelijke ringweg' (ik kan er gen linkje naar maken).
19 augustus 2022
Sander, tussen de beide rijbanen op de Euvelgunnerbrug lag een vrij brede betonnen middenstrook. Deze maken we smaller. Zo ontstaat voldoende ruimte voor een extra rijstrook richting Drachten.
17 augustus 2022
Tony, wat je ziet is denk ik de waterkelder. Hier naartoe wordt straks het water afgevoerd dat in de onderdoorgangen van het nieuwe Julianaplein valt. Deze is gebouwd met onderwaterbeton. Daarvoor hebben we eerst water in de bouwput gezet en daarna beton gestart. Daarna is het water weer weggepompt. Wat betreft het tweede deel van je reactie: wij zijn zeker dankbaar voor het werk van al onze medewerkers en daarom spreiden we de vakanties nu zo veel mogelijk. Er zijn mensen die al op vakantie zijn geweest, die nu op vakantie zijn en er zijn mensen die later op vakantie gaan. Ondanks de spreiding zijn er nog steeds circa 300 mensen aan het werk. Wij proberen hen zo veel mogelijk persoonlijk te bedanken voor hun werk gedurende deze warme dagen; af en toe dus met een verrassing zoals ijs en de bijbehorende waardering!
12 augustus 2022
Peter, de betonnen muur is de afscherming van de deksel in verband met de veiligheid. De andere kant is de muur van het techniekgebouw. Deze metselen we omdat dit goedkoper is.
12 augustus 2022
J. Doornbos en Jos, in het verleden is onder de A7 tussen knooppunten Euvelgunne en Westerbroek (het 'Euvelgunnetracé) een fietstunnel aangelegd, te bereiken vanaf de Kieler Bocht. Het was de bedoeling dat er aan de andere zijde een fietspad kwam richting de Middelberterplas. Dat fietspad is er tot nu toe niet gekomen. Daarom is de tunnel nog niet in gebruik geweest. Omdat we de weg op dit punt verbreden, hebben we ook de fietstunnel langer gemaakt. De fietstunnel kan dus in de toekomst gebruikt gaan worden, als er een fietspad vanaf de oostzijde wordt aangelegd. De aanleg van een fietspad hoort niet bij Aanpak Ring Zuid, maar bij de ontwikkeling van Meerstad. In het wensbeeld voor Meerstad, dat Bureau Meerstad onlangs heeft opgesteld, is nu het voorstel opgenomen om hier inderdaad een fietsverbinding te maken. Het wensbeeld is hier te vinden: https://toekomstmeerstad.eu/
10 augustus 2022
Hein, we hebben ons best gedaan om een stukje ringweg te vinden met een verse asfaltlaag, waarop niet wordt gewerkt. Vergeet ook niet dat de afgesloten weg een bouwplaats is. Daar gelden strenge veiligheidsregels. Ook om die reden mogen we hier maar een beperkt aantal mensen toelaten.
28 juli 2022
Koos, we kunnen tot op zekere hoogte van tevoren bepalen hoe de grond zich gaat gedragen. Soms komen we zaken in de grond tegen die we niet verwachtten, zoals grote keien. En soms lijkt de dichtheid van de grond net op een kantelpunt te zitten. We kiezen dan in eerste instantie voor lichter materiaal (dus een kleiner heiblok). Dit doen we omdat een groter heiblok, als die niet nodig bleek te zijn, juist schade kan toebrengen. Als het vervolgens toch net niet lukt met het lichtere materiaal, dan schakelen we op. Zo hebben we het bij de Paterswoldseweg ook gedaan.