14 december 2022
Kees, de nieuwe ovonde is niet vergelijkbaar met het Vrijheidsplein. Als je straks als automobilist de ovonde afrijdt richting het centrum, dan hoef je alleen te stoppen als een fietser het knopje van het verkeerslicht heeft ingedrukt. Daarnaast hebben de ovonde zelf en de wegen daar naartoe voldoende ruimte om op drukke momenten auto's een plek te geven.
14 december 2022
Fred, bedankt voor je reactie. Een gelijkvloerse oversteek met verkeerslichten is inderdaad anders dan de huidige Amaliatunnel. Maar de huidige situatie bij de Amaliatunnel is niet de uitgangssituatie. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerslichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken. Een fietsoversteek met verkeerlichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. De Amaliatunnel handhaven is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor. Ook zou de geluidsbelasting op de gevels van de woningen groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen zouden moeten komen. De nieuwe bushalte komt ten zuiden van de toekomstige fietsoversteek. Per abuis stond op de website een verouderde technische tekening.
4 november 2022
Pieter, kun je je reactie verder toelichten? Je hebt het over twee rijbanen die rechtsaf gaan en dat dit al zo was. Ik weet niet welke rijbanen/rijstroken je hier bedoelt.
4 november 2022
Wim, je hebt gelijk, ik heb het woord 'warmte' vervangen door 'stroom'.
1 november 2022
Onno, moot 7 aan de oostzijde (die bedoel je toch?) is op deze afbeelding inderdaad breder. Dat komt omdat hierin de bovengrondse entree van het kabelkanaal is opgenomen. Bij de rest van de verdiepte ligging ligt het kabelkanaal ondergronds.
1 november 2022
Jan, de doorrijhoogte wordt 5,10 meter.
31 oktober 2022
Bert, ik heb je suggestie intern voorgelegd. Er is helaas veel meer ruimte nodig om van vier naar twee rijstroken te gaan. Het viaduct over de (buiten gebruik zijnde) fietsonderdoorgang bij de Kieler Bocht had dan nog breder moeten worden, maar ook de viaducten over de Olgerweg en bij Westerbroek zouden dan aangepast moeten worden. Verder kom je in de knoop met de locatie van de in- en uitvoeger bij Westerbroek. Met alle deze aanpassingen, en wat er verder nog nodig is voor aanpassingen aan de weg, is heel veel geld gemoeid. En dus niet 'iets meer', zoals je stelt. Het belangrijkste blijft echter dat het vanuit de verkeerscijfers niet noodzakelijk is. Daarom is deze keuze gemaakt.
31 oktober 2022
Dat klopt, Harry, de webcam is inderdaad vervangen door een nieuwere variant. Hierdoor is het beeld iets scherper. We hebben de camera ook iets bijgesteld zodat we beter de bouwkuip in kunnen kijken. In verband met de privacy van de bewoners van de huizen aan de noord- en zuidzijde van de bouwkuip, kunnen we niet verder naar links en rechts kijken. Onze opties zijn beperkt, maar we doen ons best om de voortgang zo goed mogelijk te laten zien. Veel kijkplezier!
31 oktober 2022
Willem, de nieuwe betonmotenkaart vind je hier: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/2022/10/voortgangskaart-aanleg-verdiepte-ligging/
26 oktober 2022
Saljem, ja, alle openingen worden afgeschermd via een hoge wand, waar groen omheen komt.