14 december 2022
Embo, de fietsoversteek komt op dezelfde plek te liggen als de Amaliatunnel. De situatie is straks niet vergelijkbaar met het oude Vrijheidsplein. Bij de fietsoversteek staan straks wel verkeerslichten. Daarnaast ligt de snelheid van de auto's veel lager dan bij de situatie op het oude Vrijheidsplein.
14 december 2022
Pieter, het tracébesluit wordt door de gemeente omgezet in een wijziging van het bestemmingsplan. Nadat het bestemmingplan definitief is, wordt voor de ovonde een vergunning bij de gemeente aangevraagd.
14 december 2022
Gerard, in de nieuwe situatie is het Hoornsediep geen doorgaande weg meer die gebruikt wordt om bij de Parkbrug uit te komen. Straks zijn het Hoornsediep en de Maaslaan beide een weg die alleen door bestemmingsverkeer wordt gebruikt. (zie kaartje).
14 december 2022
Matthijs, het aantal fietspaden richting het Overwinningsplein is straks hetzelfde als de oude situatie. Bij de fietsoversteek hoef je als fietser straks maximaal twee minuten te wachten voordat je kunt oversteken.
14 december 2022
Kees, de nieuwe ovonde is niet vergelijkbaar met het Vrijheidsplein. Als je straks als automobilist de ovonde afrijdt richting het centrum, dan hoef je alleen te stoppen als een fietser het knopje van het verkeerslicht heeft ingedrukt. Daarnaast hebben de ovonde zelf en de wegen daar naartoe voldoende ruimte om op drukke momenten auto's een plek te geven.
14 december 2022
Fred, bedankt voor je reactie. Een gelijkvloerse oversteek met verkeerslichten is inderdaad anders dan de huidige Amaliatunnel. Maar de huidige situatie bij de Amaliatunnel is niet de uitgangssituatie. Voordat de werkzaamheden begonnen maakte de afrit voor het autoverkeer op het Hoornsediep geen onderdeel uit van de tunnel. Fietsers moesten dit drukke punt oversteken terwijl ze weinig zicht hadden en er geen verkeerlichten stonden. In de nieuwe situatie is de fietsoversteek met verkeerslichten niet anders dan vergelijkbare verkeerssituaties in de stad waarbij fietsers een doorgaande weg moeten oversteken. Een fietsoversteek met verkeerlichten is de meest veilige oplossing binnen het budget. De Amaliatunnel handhaven is een van de varianten geweest. Hier was echter geen budget voor. Ook zou de geluidsbelasting op de gevels van de woningen groter worden, waardoor er nog hogere geluidsschermen zouden moeten komen. De nieuwe bushalte komt ten zuiden van de toekomstige fietsoversteek. Per abuis stond op de website een verouderde technische tekening.
4 november 2022
Pieter, kun je je reactie verder toelichten? Je hebt het over twee rijbanen die rechtsaf gaan en dat dit al zo was. Ik weet niet welke rijbanen/rijstroken je hier bedoelt.
4 november 2022
Wim, je hebt gelijk, ik heb het woord 'warmte' vervangen door 'stroom'.
1 november 2022
Onno, moot 7 aan de oostzijde (die bedoel je toch?) is op deze afbeelding inderdaad breder. Dat komt omdat hierin de bovengrondse entree van het kabelkanaal is opgenomen. Bij de rest van de verdiepte ligging ligt het kabelkanaal ondergronds.
1 november 2022
Jan, de doorrijhoogte wordt 5,10 meter.