Bij het Vrijheidsplein is vanuit de auto te zien dat er grote witte en grijze blokken worden gestapeld, ter hoogte van de Leonard Springerlaan. De stapel is wel vijf meter hoog. Waar zijn deze blokken voor?
De blokken zijn van EPS, dat is een soort piepschuim dat gebruikt wordt als bouwmateriaal. De EPS-blokken gebruiken we als ondergrond voor nieuwe wegen. Bij de Leonard Springerlaan zijn de blokken voor twee verschillende wegen. Een deel van de blokken is de ondergrond voor de toekomstige afrit van de westelijke ringweg naar de Leonard Springerlaan. Het andere deel is voor een tijdelijke weg die langs de westelijke ringweg komt te lopen. Deze tijdelijke weg komt op de plek waar het fietspad liep. Het verkeer gaat hier overheen rijden wanneer we hier een viaduct gaan bouwen. Als de tijdelijke weg niet meer nodig is, komt het fietspad weer terug.
Eindsituatie
Als alle werkzaamheden klaar zijn, is de situatie bij de Leonard Springerlaan (Martiniplaza) helemaal veranderd. De verkeerslichten op de westelijke ringweg bij de Leonard Springerlaan zijn dan verdwenen. De ringweg gaat dan over de Leonard Springerlaan heen. Voor het autoverkeer komen er op- en afritten. Fietsers en voetgangers kunnen hier straks onder de westelijke ringweg door.


De Leonard Springerlaan voor en na. Links van de oranje lijn zie je de oude situatie (2013), rechts van de oranje lijn de toekomstige situatie. Verschuif de oranje lijn heen en weer om de verschillen te zien.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken. Vandaag kijken we naar de Vondellaan.

Voordat de werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid begonnen, heeft fotograaf Jeroen van Kooten foto’s gemaakt van de oude situatie. Nu de bouwwerkzaamheden afgerond zijn, is Jeroen langs dezelfde plekken gegaan om deze foto’s nogmaals te maken.
ProRail gaat aan de slag bij het spoor ter hoogte van de Esperantotunnel. In november vorig jaar was bij de bouw van de tunnel het spoor verzakt en daarna tijdelijk weer opgebouwd. Nu wordt het spoor hier opnieuw afgegraven en definitief opgebouwd.