30 juni 2023
Feder, de verbinding vanaf Drachten naar Ring West is dicht in verband met de werkzaamheden aan de afrit naar Groningen West (richting Laan Corpus den Hoorn). Hiervoor is de zuidbaan van de ringweg nodig. Een doorsteekje maken naar de verbindingsweg die vanaf Laan Corpus den Hoorn naar Ring West gaat, is niet mogelijk vanwege de veiligheid. Er is te weinig ruimte om uit te voegen en op dit stuk is ook invoegend verkeer. Wat de aanbevolen route is voor het doorgaande verkeer vanuit Drachten richting Hoogezand vraag ik voor je na.
29 juni 2023
Alexander, nee, hier komt geen stoep bij. De gemeente heeft dit destijds besloten. Deze route werd niet als een belangrijke looproute gezien. De route voor langzaam verkeer langs het Noord-Willemskanaal heeft bijvoorbeeld ook geen voetpad. Ook had deze keuze te maken met de kosten. De fietsroute was al een plus, met ook een voetpad erbij werd het nog duurder. Bedenk hierbij dat voetgangers over het fietspad mogen lopen als er geen voetpad is.
29 juni 2023
Bert, wie we voor welke werkzaamheden inzetten, is een interne afweging van Combinatie Herepoort. Daar doen we geen mededelingen over. Overigens doet Rusthoven wel een gedeelte van de nieuwe Euvelgunnerbrug.
28 juni 2023
Harold, die informatie was niet juist. Ik heb het aangepast. De planning is dat de verdiepte ligging in september 2024 in gebruik wordt genomen. Dan gaat ook het nieuwe Julianaplein open voor autoverkeer, inclusief de nieuwe brug.
28 juni 2023
Piet Hoogeveen , dit is de uitvullaag voor de asfaltconstructie.
26 juni 2023
Hans, ik begrijp je verbazing. Hoe hoog de geluidsschermen moeten zijn, wordt bepaald door de uitkomsten van het akoestisch onderzoek. Bij het maken van de impressies waren die uitkomsten kennelijk nog niet bekend. Bij een akoestisch onderzoek wordt bekeken hoeveel geluid het verkeer produceert op verschillende plekken. De hoogte van de gebouwen heeft hier invloed op. Als het geluid hoger is dan wettelijk bepaald, moet de wegbeheerder maatregelen nemen. Dat was bij dit viaduct over de Paterswoldseweg ook zo. De eerste maatregel is dat er op de ringweg ter hoogte van de Paterswoldseweg stil asfalt wordt gelegd (tweelaags ZOAB fijn). Daarna is gekeken of er ook geluidsschermen nodig zijn. Uit de berekeningen bleek dat er aan de noordzijde geluidsschermen nodig zijn van 2 meter hoog, en aan de zuidzijde van 4 meter hoog. In principe worden de schermen niet hoger dan nodig. Deze schermen op de viaducten worden uitgevoerd als een barrier (lage tussenmuur) met daar bovenop een glazen geluidsscherm, zoals ook te zien is op de impressie. De hoogteverschillen hebben zoals gezegd te maken met de hoogte van de gebouwen in de omgeving. Het appartementengebouw ten zuiden van de N7 en ten westen van de Paterswoldseweg heeft vijf woonlagen, terwijl het appartementencomplex aan de noodzijde vier woonlagen heeft. Dit kan voor een deel het verschil in hoogte van het geluidsscherm verklaren. Verder speelt uiteraard ook de afstand tot de weg mee. Het uitgangspunt is dat het geluid op de gevel zeker niet minder mag zijn dan in de situatie in 2014, het jaar waarin het Tracébesluit is genomen. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat met alle maatregelen die worden genomen, het aantal woningen met geluidshinder afneemt. Een jaar na voltooiing van het project gaat Rijkswaterstaat onderzoek doen of het geluid overal aan de normen voldoet. Zo niet, dan zijn aanvullende maatregelen verplicht.
23 juni 2023
Egbert, excuus voor de late reactie. Op plekken waar bomen, struiken en gras komt, brengen we teelgrond aan. Daar waar bomen voorzien zijn, heeft deze teelgrond een laagdikte van circa 1 meter. Op locaties met gras of kruidenvegetatie volstaat een minder dikke laag teelgrond. Meer informatie hierover lees je in ons artikel https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/slimme-vraag/slimme-vraag-welke-lagen-grond-komen-deksels/
23 juni 2023
Maarten, we hebben contact gehad met de gemeente en zij hebben ons verteld dat iedere bewoner van de Maaslaan geautoriseerd is voor drie ondergrondse huisvuilcontainers in de straat. De container waar jullie eerst niet bij konden, schijnt inmiddels weer toegankelijk te zijn. Als dat niet zo is, graag een mail naar info@aanpakringzuid.nl.
23 juni 2023
Maarten, excuus dat het zo lang duurt. We zijn dit nog aan het uitzoeken. We komen erop terug.
23 juni 2023
Michel, ja, dat gaat aan het eind van het project nog wel gebeuren. We weten nog niet precies wanneer.