Aan het woord

Henk Beukers woont al jaren aan het Hoornsediep. Dat er veel in zijn buurt gaat veranderen, vindt de Stadjer niet erg. “Je woont bij de ringweg. Dan kun je verwachten dat de boel ooit op de schop gaat”, zegt hij.

Files, vertragingen en langere reistijden: dat zijn vaak ergernissen van mensen die tijdens de spits langs het Julianaplein moeten. Dat is de reden dat de zuidelijke ringweg aangepakt moet worden. Stadjer Jan Kooi is het er op zichzelf volledig mee eens dat er iets aan de bereikbaarheid van het Julianaplein gedaan moet worden, maar vindt dat de huidige plannen volledig zijn doorgeschoten. Volgens Jan Kooi is het huidige plan – ‘een achtbaansweg die bijna een miljard gaat kosten’ – geen passende oplossing voor het probleem. Op Twitter steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken. Wij zochten hem op en hij vertelt wat zijn bezwaren zijn.

Voor een succesvolle thuiswedstrijd van FC Groningen is het niet alleen noodzakelijk dat de spelers topfit zijn, maar vooral ook dat de Euroborg uitstekend bereikbaar is. Want de problemen zijn niet te overzien wanneer de 'Hel van het Noorden' niet goed te bereiken is. Vandaar dat FC Groningen de ontwikkeling van de plannen voor de zuidelijke ringweg, en de verdere verbetering van de bereikbaarheid van deze kant van Groningen, scherp volgt. En zelf ook graag meedenkt, en suggesties doet om de Euroborg optimaal bereikbaar te houden, ook tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg.

Vanaf komend jaar, 2015, staat een ingrijpende opknapbeurt van de Groningse zuidelijke ringweg op het programma. Een van de voorstanders is Paulien Ex, die sinds 1986 in de buurt woont. “We gaan er stukken op vooruit”, aldus de Groningse gids en oprichter van Paulien Excursions.

De aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen zorgt ook voor ongerustheid onder inwoners van de stad. Karen Alons en Geert Hovingh vertegenwoordigen de belangen van inwoners van de Rivierenbuurt. Alons is voorzitter van de Buurtvereniging De Rivierenbuurt en Hovingh heeft als bestuurslid de zuidelijke ringweg in zijn portefeuille. Ze zijn ‘principieel’ tegen de plannen. Volgens hen verandert de zuidelijke ringweg straks in een snelweg, wijkt veel verkeer uit naar de wijken en zal er straks veel verkeer vlak voor de huizen van de Maaslaan langs gaan rijden. “We snappen de logica niet”, aldus Alons.

“De zuidelijke ringweg: dat is toch echt wel een groot probleem”, zegt Johan Dirks meteen als we hem vragen wat hij van de bereikbaarheid van de stad Groningen vindt. “Vroeger kwam ik er voor mijn werk ontzettend vaak langs. Toen was het al een probleem en dat is er niet veel beter op geworden. De doorstroming kan veel beter. Volgens mij moeten ze de A7 gewoon via een tunnel aansluiten op de A28.”

De ’DUO-toren’ is een van de meest markante en volgens velen ook mooiste nieuwe gebouwen van Groningen. Het indrukwekkende gebouw langs de zuidelijke ringweg is ook de plek waar duizenden mensen dagelijks hun werk verrichten, en waar veel bezoekers op af komen. Tijdens de aanstaande werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zou de DUO-toren wel eens lastig bereikbaar kunnen worden voor die medewerkers die per auto reizen, en een bron van verkeersoverlast kunnen vormen. Om alternatieve vormen van vervoer voor de medewerkers te stimuleren, zijn al bijzondere maatregelen genomen of in voorbereiding.

Veel groen, waterpartijen en mogelijkheden voor een concert of een picknick. Dat zijn de plannen voor het Zuiderplantsoen. Dit nieuwe park komt op de deksels te liggen die over de verdiepte ringweg worden geplaatst. De bewoners van De Linie zullen tegen een park aankijken in plaats van tegen de ringweg. René Grünewald is hier blij mee, mits zaken als fijnstofuitstoot, verzakkingen en trillingen ook goed zijn overdacht. De leefbaarheid van de bewoners van Groningen moet voorop staan.

Veiligheid en bereikbaarheid zijn een must. Dit geldt zeker voor de Groningse Schoolvereniging, die gevestigd is in Helpman. De aan te leggen Helperzoomtunnel gaat de nieuwe verbinding vormen tussen de Helperzoom en het Europapark. Gevolg hiervan is dat de verkeersstromen in Helpman en Coendersborg veranderen. Ton Wiegman vertelt ons wat de belangen van de GSV zijn.