5 juli 2018
@Michel, Rond en op de deksels wordt de luchtkwaliteit sowieso fors slechter, daar vindt concentratie van de troep uit de tunnels plaats. Daar kun je dus beter niet gaan joggen of ballen met je kind. De modelberekeningen op basis van theoretische uitstoot geven ook niet altijd een eerlijk beeld, met name hierom: https://www.volkskrant.nl/economie/-zonder-sjoemeldiesel-was-uitstootlimiet-wel-gehaald-~b82f7920/ Verder zijn deze pagina's verhelderend: http://zuidelijkeringweg.nl/home/actueel/nieuwsbrief-mei-2016 (m.n. het stukje over veiligheid) http://zuidelijkeringweg.nl/home/actueel/nieuwsbrief-december (m.n. over beperkte tijdwinst door dit plan) http://zuidelijkeringweg.nl/home/actueel/aanpak-ring-zuid-verslechtert-bereikbaarheid-stad (juist meer stoplichten om de stad in en uit te komen) http://zuidelijkeringweg.nl/zuidelijke-ringweg1/berekeningen (vertraging tijdens de bouw kost de maatschappij ongeveer 40 miljoen per jaar, en Groningse ondernemers minimaal 20 miljoen omzet per jaar. Tel uit je verlies als de bouw langer duurt)
5 juli 2018
@Michel, naar aanleiding van jouw reactie hieronder: -Het is wel heel erg flauw om de protesten de schuld van de vertraging te geven. Slecht grondonderzoek bij de Helperzoomtunnel, een te complex ontwerp, en veel te lage begroting kun je echt niet aan de protesten toeschrijven. Bovendien kun je in de tijdslijn nalezen dat er in de planning naar het tracebesluit toe geen enkele vertraging is geweest door de protesten. - pagina 105 MER: 231 adressen verschuiven van lage naar hoge fijnstofconcentratie tov referentiesituatie. Dat is toch echt een flinke toename -Verkeersveiligheid: Hier lijkt volgens de MER geen verschil te zijn met de referentiesituatie op het HWN (pagina 63, 10 slachtoffers in beide situaties), maar daar zit een addertje onder het gras: Omdat het een heel complexe wegsituatie wordt, met overkappingen, een spagetti van op- en afritten en weefvakken, is er geen vergelijkbare weg bekend op grond waarvan een betrouwbaar risicocijfer berekend kan worden. Het lage, arbitraire getal van 0,019 dat hiervoor gekozen is vertekent het beeld nogal. Een realistischer getal (bijvoorbeeld van 0,3 dat voor vergelijkbare wegen met max snelheid van 70 km/uur gebruikt wordt, en ook hier goed van toepassing zou zijn) zou leiden tot een toename van 20% in ernstige verkeersslachtoffers op het HWN. Te complex, en daarom niet optimaal veilg ontwerp.
5 juli 2018
@DJ, -1: uiteraard zal men niet spreken over de effecten vcan protesten, en ja het project is zeer complex. Dat er ook nog te weinig gekwalifiseerde mensen zijn die het werk kunnen doen, dat is een feit. -2: Volgens de MER treedt er een verbetering op van de luchtkwaliteit (MER hoofdstuk 8 pagina 104), zie ook: https://www.aanpakringzuid.nl/plan/vraag-antwoord/luchtkwaliteit-en-geluid De groepsrisico neemt af volgens de MER, valt hier te lezen https://www.aanpakringzuid.nl/uploads/fckconnector/35ade6db-5db1-4547-9973-0b7f8b3f265f Ik kan nergens iets vinden die jouw beweringen kunnen onderstrepen, mocht ik wat over het hoofd hebben gezien (wat natuurlijk goed mogelijkis) hoor ik het graag.
5 juli 2018
Waar kan ik het advies van de hulpdiensten over de 5 weken lange afsluiting van Hereweg op- en afrit deze zomer vinden?
5 juli 2018
@Michel: -1. Het uitstel heeft helemaal niets met de protesten te maken. Kijk de documenten met oude tijdslijnen nog maar eens na. Gewoon een te complex plan dat te goedkoop in de markt is gezet. -2. Het project leidt to meer verkeer, meer fijnstof, en meer verkeersdoden dan als er niets gedaan wordt (sla de MER er maar eens op na, daar staat het letterlijk in). Dan nog mag de politiek ervoor kiezen om het project uit te voeren, vanwege andere belangen dan de veiligheid van omwonenden en weggebruikers (en dit is ook gedaan, bijvoorbeeld economische verwachtingen). Maar wat jij beweert is simpelweg niet waar. Je moet echt de uitgebreide documentatie beter doorlezen.
5 juli 2018
De gevolgen zijn groter als we niks doen, de ringweg en snelweg waren er al voordat ik (en misschien jij) geboren was. De fijnstof is nu al een probleem en zal nog groter worden als we niks doen. Ja het is knullig dat de nieuwe ringweg pas 2 jaar later klaar is, maar dat is in mijn ogen ook deels te maken met de vele protesten. Deels was ik er mee eens, maar op den duur neemt dat ernstige vormen aan. Ging op den duur niet meer om de verbeteringen, maar om het zo lang mogelijk uit te stellen. Plus dat er in Nederland de gedachte heerst dat men door moet leren voor een goede baan, hierdoor is een opleiding in de techniek en wegenbouw zwaar achter gebleven en daar hebben we nu een probleem mee. Dat jij niet wil dat je kinderen fijnstof inademen ben ik mee eens, wil ik ook niet. Maar doe je niks krijgen ze dat sowieso en meer, aan de andere kant weet je dat dit gebeurd als je in een stad en dicht bij de ringweg gaat wonen.
5 juli 2018
Laat ik beginnen met het uitspreken voor het begrip dat ik heb voor alle werkzaamheden en het doel van deze enorme operatie. minder begrip heb ik voor de communicatie, de toekomstige afslag van de ring naar de kielerbocht wordt gesitueerd voor mijn bedrijf, dit is voor de toekomst een prima situatie, echter de weg er naar toe laat qua communicatie nog wel wat te wensen over. Ontvangen we eerst van de gemeente een brief dat de voorbereidingstijd een maand in beslag zou nemen en dat er tijdelijk ( 1 maand ) sprake is van 1 richtingsverkeer, nu (inmiddels 4 maanden later) is er nog steeds sprake van 1 richtings verkeer en zijn we erg slecht bereikbaar. De opgebrachte grond zou nog moeten inklinken en de plaatselijke uitvoerder meldde dat er werd geasfalteerd voor de bouwvak, inmiddels weer een brief ontvangen dat de huidige situatie minimaal in takt blijft tot einde augustus daar het waterbedrijf, de reeds in zand gesitueerde op en afrit weer gaat opengraven om er betonnen deksloven te plaatsen. Navraag bij de gemeente leert dat deze niet weet wanneer wat start en maakt voor de zoveelste keer de opmerking "ik laat u terugbellen"..... maar ook dat gebeurd telkens niet. Als ondernemer tracht ik een boterham te verdienen maar daarbij is bereikbaarheid erg belangrijk, dat dit tijdelijk wat moeilijker is lijkt me logisch, maar graag heb ik wel de duidelijkheid hoe lang dit nog gaat duren. Nog maar even afgezien van het feit dat de huidige situatie erg gevaarlijk is geworden, daar er niet strengend wordt gehandhaafd inzake het 1 richting verkeersbeleid, rekening houdend met de medewerkers welke langs de weg werkzaam zijn.
5 juli 2018
Wat een eufemisme, citaat uit bovenstaande tekst:: "de aanleg van de nieuwe zuidelijke ringweg kan wat ongemak veroorzaken". Het zou echt fijn zijn als de ingehuurde soepele tekstschrijvers op deze site wat meer realiteitszin hadden, echt dichtbij het project zouden wonen en beter begrepen wat alle overlast met je doet als omwonende.
5 juli 2018
Hoi, Het is redelijk goed gegaan met de lintafzetting maar kennelijk denken de werknemers dat de afzetting voor het publiek is. Ook zwaar materieel maakt nu gebruik van de ruim te rondom de boom! Op deze manier overleeft deze het niet. er is toch echt ruimte genoeg in de buurt? En anders een gedeeltelijke rijbaanafzetting of de stoep gebruiken?
4 juli 2018
Het zal wel niet constructief zijn, maar wat een gepruts. Een tunnel die niet geplaatst word door verkeerde berekeningen en ‘zand dat zich anders gedraagd dan verwacht’ 2 jaar vertraging (en dat wordt ongetwijfeld meer) een deels afgesloten ring voor 5 weken tegen alle beloftes in en continu verkeersopstoppingen. En het dan vreemd vinden dat mensen tekeer gaan tegen verkeersregelaars... Dat is nooit goed te praten uiteraard, maar het is wat zielig om dan maar een actie ‘Heb respect voor onze verkeersregelaars’ in het leven te roepen. Het hele project is zo snel draagkracht aan het verliezen en dat binnen een paar maand na aanvang van de werkzaamheden, een prestatie op zich... We zullen zien waar dit heen gaat, maar zowel bewoners als politiek zijn nu al klaar met het gestuntel, dat wordt wat de komende 4 a 5 jaar.