23 januari 2023
Groningen stad blijft een Groen Links bolwerk volgens de peilingen dus worden in de toekomst parkeergarages gesloten dan wel omgebouwd tot fietsenstalling en verdwijnt de auto uit de binnenstad, komt helemaal goed. https://www.oogtv.nl/2023/01/de-hond-peilt-stad-blijft-groenlinks-enclave-omringd-door-bbb-en-pvv-in-provincie/
23 januari 2023
@Maarten: de Paterswoldseweg is vanuit het westen (A7) te bereiken via de afrit Groningen-West en dan via de Laan Corpus den Hoorn richting de Paterswoldseweg. De Paterswoldseweg is komende vanuit het westen ook te bereiken via de afrit Martini Plaza op de westelijke ringweg. Kom je vanuit Assen of Hoogezand, dan kun je bij het Julianaplein de afrit centrum nemen. Vervolgens kies je op de Brailleweg de afrit naar de Parkweg. Daarna ga je linksaf naar de Paterswoldseweg. Meer informatie over de toekomstige autoroutes vind je op onze pagina Autoroutes: https://www.aanpakringzuid.nl/project/effecten/autoroutes/
23 januari 2023
Dag Theo, de stad uit blijven er twee rijstroken beschikbaar. Het klopt inderdaad dat er van april tot september één rijstrook beschikbaar is de stad in.
22 januari 2023
JOHN: In de inleiding staat echt een feitelijke onjuistheid. Er komen niet meer manieren om met de auto richting binnenstad te gaan. Feitelijk zijn het er minder. De op&afritten Oosterpoort zijn verdwenen. Net als die bij de Hereweg. Eerst moet je naar de Ovonde en dat is geen onderdeel meer van de ringweg. Hooguit een samenvoeging van de oude op&afritten bij de Hereweg en de oude bij het Julianaplein. Ook die bij de Leonard Springerlaan verdwijnen. Daar kan je stellen dat er twee opritten en twee afritten verdwijnen. Dus, wederom schildert de ARZ de nieuwe situatie rooskleuriger af dan het zal worden. Niet alleen voor voetgangers en fietsers, zoals we helaas al gewend zijn, maar dit keer ook voor auto's.
22 januari 2023
Lees ik nou goed dat we van Mei tot september maar 1 rijstrook de stad uit hebben richting Drachten? En vanaf april tot september maar 1 de stad in vanuit Drachten. Dat is ruim 5 maanden drama in de spits.
22 januari 2023
@John en alle anderen: Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om deze discussie hier te voeren. Het gaat mij erom dat er niet zoveel aandacht moet zijn voor het met de auto naar het centrum te gaan. Dat dat gebeurt en nodig is, snap ik en ben ik het ook wel mee eens. En dat er parkeergelegenheid is en gebruikt wordt is ook prima. Je moet het alleen niet zo promoten. Dan werk je het toch in de hand dat mensen met de auto naar de Haddingestraat gaan om daar met draaiende motor te wachten op een medepassagier die even op de markt paprika's gaat kopen... Ik chargeer natuurlijk, maar als iemand echt met de auto moet of wil, lijkt het me beter dat je daar wat extra moeite voor moet doe. Dat dan in de vorm van zelf even van tevoren uitzoeken hoe het kan. Dat doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld in Nancy (F) of Amsterdam (Nl) naar het centrum wil. Dat gaat beide prima met P&R en is een stuk voordeliger dan centrumparkeren. Niet alleen voor de portemonnee maar ook voor het milieu en in tijd!
20 januari 2023
@John: Hoe wil je met de auto vanaf de ring zuid op de Paterswoldseweg komen om naar het centrum te gaan? Deze vraag heb ik ook al op Facebook gesteld aan 'Aanpak Ring Zuid' maar (ook) daar komt geen reactie.
20 januari 2023
Wanneer gaan jullie aandacht besteden aan deze plannen ? Deze zijn voor voetgangers en fietsers wel heel ingrijpend. - De Muntingbrug gaat op z'n vroegst pas 27 mei 2023 weer open gaat voor 'landverkeer'. - De 'Amaliatunnel' wordt gesloten op 6 maart 2023 en volgens de huidige plannen nooit weer open gaan. En dat terwijl de vergunning voor de nieuwe Ovonde nog niet rond is. En dat de vervangende oversteek pas op zijn vroegst in maart 2024 open zal gaan. Is hier 1 februari duidelijkheid over?
20 januari 2023
Helder verhaal, bereikbaarheid wordt beter, ben benieuwd. Enne, niet zoveel azijn drinken reageerders, bereikbaarheid OV en per fiets zijn nog steeds ook prima. Cheer up!
20 januari 2023
@embo Je hebt wat mij betreft gelijk. Persoonlijk zie ik ook nog steeds de verbeteringen voor fietsers niet. Zeker niet als je de laatste paar jaar bekijkt, de omleidingen en afsluitingen voor fietsers duren voor mijn gevoel allemaal veel langer en zijn veel heftiger. De tunnel onder de Esperantoweg duurt al met al vier jaar voordat ie klaar is, mogelijk langer. Ze moeten namelijk nog beginnen en je moet al 2 jaar omfietsen. Ook is de fietsvallei op de Brailleweg, als het je vergelijkt met de oude situatie, helemaal geen verbetering. Het ziet er wel mooi uit en past prima om het nieuwe Julianaplein heen maar is zeker geen vooruitgang voor fietsers. Waar je voorheen gewoon rechtuit op een vlak fietspad bij het kanaal reed moet je nu omhoog en naar beneden en kom je onderweg meerdere onoverzichtelijk kruisingen tegen. Op papier is Groningen de derde fietsstad van de wereld maar ik vraag mij steeds vaker af hoe ze daar bij komen.