26 januari 2023
@Embo, we waarderen het dat je opkomt voor de belangen van de fietser. Anders dan je misschien denkt, zijn we daarin geen tegenstanders. Ook wij proberen de belangen van de fietsers zo goed mogelijk te borgen. Wij zijn zelf per slot van rekening ook die fietser! Eerst even wat feiten en cijfers. Bij de fietsoversteek bij de ovonde noem je het getal van 25.000 fietsers per dag. Uit fietstellingen blijkt dat deze aantallen nu op geen enkele route binnen de gemeente Groningen worden gehaald. De oost-westverbinding met de hoogste aantallen in het zuiden van de stad is ter hoogte van de Parkbrug. De verwachting is dat daar in 2040 ongeveer 15.000 fietsers per etmaal fietsen. Bij de Amaliatunnel is voor zover ons bekend nooit een fietstelling geweest. De laatste cijfers voordat onze eigen werkzaamheden zorgden voor veranderde fietsroutes, zijn uit 2018: - Brailleweg/Vondellaan ter hoogte van de kruising met de N7: 7.000 fietsers per etmaal - Emmaviaduct over het spoor: bijna 10.000 - Hoornsediep wz (ten westen van het Noord-Willemskanaal): ter hoogte van de kruising met de ringweg: 7.000 - Papiermolentunnel: 1.500 - Hereweg ter hoogte van kruising met de N7: 10.000 Aangezien de noord-zuidroutes drukker zijn dan de oost-westroute parallel aan de ringweg, is de inschatting van ons en de gemeente dat het aantal fietsers door de Amaliatunnel nu (voor de afsluiting van de Muntingbrug) minder dan 5.000 is. Een groot deel daarvan gebruikt de tunnel bovendien om van zuid naar noord (richting centrum) te fietsen. In de toekomst hoeven de fietsers richting het centrum hier niet meer langs, aangezien het bredere fietspad langs het kanaal wordt doorgetrokken tot de kruising met de Parkweg. Daar komt een verkeerslicht waarbij de fietsers in één keer (fietsers uit alle richtingen groen), zowel de Parkweg als het Hoornsediep kunnen oversteken naar het Emmaviaduct. Wie op weg naar het centrum toch de fietsoversteek bij de ovonde neemt, heeft op zijn route een extra verkeerslicht. We denken daarom dat de oversteek bij de ovonde straks vooral gebruikt wordt door fietsers vanuit of naar het zuiden van de Rivierenbuurt en door fietsers die een herkomst én bestemming dichtbij de ringweg hebben. Wij verwachten hier daarom niet 25.000 fietsers per etmaal, maar eerder 2.500. En dan nog even voor de geschiedschrijving: in de voorbeelden uit het verleden die je geeft, doe je de projectorganisatie tekort. De fietsvallei bij de Brailleweg maakte nog geen deel uit van het Ontwerp-Tracébesluit van 2013, maar is na gesprekken met de omgeving toegevoegd aan het Tracébesluit van 2014. De Papiermolentunnel maakte inderdaad geen deel uit van het Tracébesluit, omdat we hier technisch geen oplossing voor zagen. Omdat de omwonenden bleven aandringen op een tunnel en ook wij zelf de nadelen van de loopbrug inzagen, hebben we Combinatie Herepoort opdracht gegeven om te onderzoeken of een tunnel alsnog mogelijk zou zijn. Gelukkig hebben zij hier een inventieve oplossing voor gevonden. Voor de Esperantotunnel was aanvankelijk geen budget, maar we hebben ons ingespannen om de tunnel toch in het project op te nemen. Naast de plekken die je hier noemt, zijn er veel plekken waar door ons project de situatie voor de fietsers echt verbetert. Daar gaan we binnenkort een apart artikel over maken. Je bent dan ook van harte welkom om ons in de gaten te blijven houden: buiten op de fietspaden en hier op de website!
25 januari 2023
Henk Obbink, we begrijpen dat het voor jullie als bewoners van de Oosterpoortwijk lastig is dat er al enige tijd geen directe oversteek meer is bij het spoor. De spoorwegovergang bij de Esperantostraat moest om om veiligheidsredenen definitief dicht vanwege de aanleg van een vierde spoor tussen het Hoofdstation en station Groningen Europapark. In de toekomst komt hier een tunnel voor fietsers en voetgangers terug: de Esperantotunnel. Op de plek van de tunnel staan nu nog de pijlers van de tijdelijke noordbaan van de ringweg. Zodra de verdiepte ligging in gebruik is genomen (planning: najaar 2024), kunnen we beginnen met het afbreken van de oude ringweg en de tijdelijke noordbaan. Vervolgens kunnen we door met het afmaken van de tunnel. Om tijd te winnen, hebben we hiervoor al in 2017 de eerste werkzaamheden uitgevoerd. De betonnen constructie ligt al klaar, maar er moet nog veel gebeuren. We kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer de Esperantotunnel open gaat.
25 januari 2023
Fietser, ja, dat is vervelend. Het uitlenen van de maquette is pas kortgeleden rondgekomen. Vanaf donderdag 2 februari is de maquette weer aanwezig. Hopelijk zien we je alsnog!
25 januari 2023
Nou, daar komen jullie ook wel weer lekker op tijd mee. Ik was van plan zaterdag langs te komen, maar helaas dus. Wisten jullie dit echt niet eerder?
24 januari 2023
Meerdere keren tips gegeven, meerdere keren genegeerd. Ik geloof het intussen wel.
24 januari 2023
Dag Maarten, wat betreft de planning van de werkzaamheden van de Muntingbrug en het wegdek, deze zijn klaar op 6 maart. Maar de technische installatie voor de bediening van de brug, deze is nog niet gereed. We zijn in overleg met de vaarbeheerder om hem handbediend te krijgen. Het antwoord op de vraag over de Amaliatunnel zijn we nog aan het uitzoeken.
24 januari 2023
Dag Sander, naar verwachting zijn eind september de nieuwe rijstroken op de A7 tussen Vrijheidsplein en Hoogkerk klaar en komen de rijstroken dan weer samen.
24 januari 2023
Die fietstunnel is al gebouwd maar de pijlers van de tijdelijke ringweg staan hierop dus dat zal nog wel ff duren.
23 januari 2023
Het zou prettig zijn om erbij te vermelden tot wanneer de rijstroken gesplitst blijven.
23 januari 2023
Ik ben benieuwd wanneer ik met de fiets of wandelend weer zonder een lange omweg te moeten maken naar de 'overkant van het spoor kan'' Ik woon aan de Blekerslaan en we zijn (we: dat is ongeveer de hele oosterpoortwijk) sinds de opheffing van de spoorwegovergang Esperantostraat verstoken van eenvoudige route naar de andere kant, het Sterrebos bijvoorbeeld. wanner is de voetgangers/fietstunnel op die plek klaar? De bestaande barrière zorgt voor een hoop ongemak en om eerlijk te zijn ook ergernis! Met vriendelijke groet, Henk Obbink