3 oktober 2022
Auke, het techniekgebouw is voor de verdiepte ligging een belangrijk onderdeel. In dit gebouw komt namelijk alle techniek voor de verdiepte ligging samen. Vandaar de naam techniekgebouw.
3 oktober 2022
Maarten, bedankt voor je melding. De fietsverkeerslichten in Groningen zijn zo afgesteld dat fietsers maximaal 120 seconden moeten wachten. In veel gevallen is dit zelfs maximaal 60 seconden. Verkeerslichten zijn er om het verkeer goed te laten doorstromen, zodat er verderop of juist voor het verkeerslicht geen gevaarlijke files ontstaan. De kruising Hereweg/ring is een zeer drukke kruising. Dit betekent dat we vanwege veiligheid autoverkeer soms vaker groen moeten geven. Voor fietsers leiden de dubbele verkeerslichten, komend vanuit het centrum, inderdaad soms tot verwarring. Maar als het verkeerslicht op rood staat, dan is dat niet voor niets op zo'n druk verkeersplein. In de toekomstige situatie wordt het een stuk rustiger op de Hereweg. De op- en afritten naar en van de ringweg verdwijnen namelijk doordat het autoverkeer via een andere route de ring op kan rijden. Zo worden fietsers en voetgangers meer gescheiden van het autoverkeer en wordt dit verkeersplein overzichtelijker en veiliger.
12 september 2022
We zijn ons bewust dat deze kruising in de fietsvallei gevaarlijk kan zijn. Op deze kruising geldt dat rechts voorrang heeft, ook in de fietsvallei moet je dus goed uitkijken voor verkeer van rechts. Door de helling rijden mensen harder dan normaal en het onkruid dat snel groeit kan een belemmering voor het zicht geven. We houden de situatie nauwlettend in de gaten.
26 april 2022
De afrit die van de A7 naar de westelijke ringweg loopt openen we op 27 juni 2022. Door het openen van deze afrit zal de verkeersdruk inderdaad afnemen. In de tussentijd werken wij hard door om de weg zo snel en vakkundig mogelijk te openen!
25 april 2022
Bert, we sluiten de Paterswoldseweg onder het viaduct inderdaad af vanwege sloopwerkzaamheden aan het viaduct. Door de werkzaamheden is het niet veilig om de fietspaden en weg open te houden voor verkeer. Van 24 mei op 25 mei, 30 mei op 31 mei, 31 mei op 1 juni en 7 juni tot 10 juni is de Paterswoldseweg afgesloten voor fietsers. De afsluiting voor fietsers geldt van 07.00 uur 's ochtends tot 19.00 uur de volgende dag. Voor deze werkzaamheden is het niet nodig om beide fietspaden tegelijk af te sluiten. Fietsers worden dan naar verwachting omgeleid via het andere fietspad onder het viaduct. Van 3 juni op 4 juni en van 10 juni tot 13 juni is de Paterswoldseweg onder het viaduct afgesloten voor al het verkeer. Dus voor zowel voetgangers, fietsers als gemotoriseerd verkeer. In het weekend voor 24 mei zetten we ook een herinnering van deze afsluitingen met bijbehorende tijden op onze social media kanalen en onze website.
25 april 2022
J. Jansen, het is erg druk op de wegen in Groningen. Ook op zondagen door bijvoorbeeld evenementen en mensen die de stad bezoeken om te winkelen. Door de afsluiting van het Julianaplein, zoekt het verkeer alternatieve routes om op hun bestemming te komen. De wijk Helpman is een aantrekkelijke route voor het verkeer dat van en naar Hoogezand wil rijden. In het kader van de veiligheid zijn deze maatregelen in de wijk Helpman ingesteld. De maatregelen zijn tot 9 mei 2022 van kracht. Tot die tijd raden we iedereen aan om de auto zoveel mogelijk te laten staan. Pak de fiets en maak gebruik van het openbaar vervoer en de P+R.
1 november 2021
Dirk, Op de Vondellaan loopt het tweerichtingen-fietspad nog een extra stukje door, tot aan de Van Schendelstraat. Als je straks vanuit de Van Lenneplaan en de Van Schendelstraat richting de binnenstad fietst, kun je aan de westzijde van de Vondellaan blijven rijden. Daardoor hoef je de Vondellaan niet twee keer over te steken. Op de rest van de Vondellaan komt aan beide zijden een vrijliggend fietspad voor éénrichtingsverkeer.
1 november 2021
Sander, Momenteel kunnen we de werkzaamheden op het Vrijheidsplein niet volgen. Er zijn onderhoudswerkzaamheden aan het Apollohotel waar de webcam Vrijheidsplein op staat. We verwachten dat we de werkzaamheden op het Vrijheidsplein begin november weer live kunnen volgen via deze webcam.
1 november 2021
Het zand uit de bouwkuip bij de Frontier wordt nat uit de bouwkuip gezogen en via persleidingen geloosd in het baggerdepot. In het baggerdepot (bij de oude afrit Europaweg) bezinkt het zand. Het overtollige water wordt weer teruggepompt in de bouwkuip ter hoogte van de Frontier. Dit is wat zichtbaar is op de webcam. Op deze wijze blijft de waterkringloop gesloten en komen we steeds meer op diepte. De waterhuishouding in de omgeving wordt niet nadelig beïnvloed door deze werkwijze. Het vrijgekomen zand wordt hergebruikt in het project.
1 november 2021
Harm, Het klopt dat een t-splitsing een goedkopere keuze is. Maar in verband met de verkeersveiligheid is echter voor een kleine rotonde gekozen. De reden is dat voertuigen die op de Stettinweg rijden, op een voorrangsweg rijden. Onoplettende bestuurders zouden dan zonder een bewuste keuze te maken voor de toerit naar de N7 kunnen komen en niet kunnen keren. Met name voor langzaam verkeer dat niet op de N7 mag komen is dit een probleem. Met de rotonde wordt de mogelijkheid geboden om weer verder te rijden op het onderliggend wegennet. Een andere oplossing waar naar gekeken is, is om de voorrangssituatie op de kruising met de osloweg aan te passen.Het aanpassen van de voorrangssituatie kan in drukke periode ervoor zorgen dat er een te lange wachtrij voor de kruising staat, die terugslaat tot op de N7. Daarom is er uiteindelijk gekozen voor een rotonde.