Clustermanager Raymond Krukkert (Aanpak Ring Zuid): ’We gaan de zeven weken zomerafsluiting op de ringweg optimaal benutten’

John1 augustus 2023Oost


Raymond Krukkert is bij Aanpak Ring Zuid verantwoordelijk voor cluster (deelgebied) Oost. “Deze zomer vervangen we de hoge Euvelgunnerbrug in de zuidelijke ringweg. Daardoor is de zuidelijke ringweg gedurende zeven weken in beide richtingen dicht. Het goede nieuws: na de zomer is deelgebied Oost zo goed als klaar.”

“De oude brug in de ringweg was aan het einde gekomen van zijn levensduur”, vertelt Raymond. “Daarom moet de brug in zijn geheel worden vervangen. Daar wordt al lange tijd aan gewerkt. Eerst is het ontwerp van de nieuwe brug gemaakt, wat een samenspel was van verschillende technieken, zoals staalbouw en elektrohydrauliek. Daarna is elders in Nederland het nieuwe ‘val’ gemaakt. Dat is het beweegbare deel van de brug. Het nieuwe val bestaat uit twee delen en wordt per schip aangevoerd. De ballastkisten zijn ook al klaar. Ook is er een nieuwe afstandssturing gemaakt. Al deze onderdelen worden afzonderlijk getest en gekeurd voordat ze als één geheel in elkaar kunnen worden gezet.”

Zomer

De ringweg is vanaf half juli tot begin september dicht om de val te plaatsen. “In april dit jaar zijn we begonnen met de voorbereiding hiervan. Toen is de ringweg al even afgesloten geweest voor het verkeer. We hebben toen de ballastkisten verwijderd en het bewegingswerk, evenals de oude besturing. Op dit moment kan de brug dus niet opengedraaid worden. Deze zomer komt er een nieuwe hydraulische installatie in. Ook komt er weer een besturing op afstand in, zodat de brug vanuit de centrale meldkamer geopend kan worden. Deze sturing wordt gekoppeld aan de lage bruggen over het kanaal, want ze moeten natuurlijk alle drie open om een schip door te kunnen laten. De laatste drie weken zijn geheel gereserveerd voor testen. Het hydraulische systeem wordt getest, de mechanische onderdelen en de software. Ook de mensen in de meldkamer krijgen een opleiding.”

Raymond Krukkert. Foto: Jeroen van Kooten
Raymond Krukkert. Foto: Jeroen van Kooten

Binnen in de brug

Tussen april en half juli ligt het werk aan de brug niet stil. “Sinds we in april het bewegingswerk hebben weggehaald, zijn we met de brug bezig. Het meeste werk is voor de omwonenden en de automobilisten onzichtbaar. Het gebeurt allemaal binnen in de brug. Het aanpassen van de bestaande ruimte is minutieus werk en een enorme logistieke uitdaging. Als we half juli beginnen met het uithijsen van het oude wegdek, zijn alle werkzaamheden uitgevoerd die we van tevoren kunnen doen. Zo kunnen we de zeven weken optimaal benutten.”

September

Als in september de brug weer open gaat, is het werk in deelgebied Oost zo goed als afgerond. “Deze week beginnen we bij de Kieler Bocht. Daar vervangen we de rotonde door een T-kruising. Op 6 augustus is dat klaar. Op 1 september gaat de nieuwe afrit open voor het verkeer vanuit het oosten, dus zeg maar Hoogezand, naar de Europaweg. Ook nemen we dan de rijstroken in gebruik op het Europawegviaduct. Die waren al klaar, maar die zijn dan ook aangesloten.”

Restpunten

We kunnen dus gerust zeggen dat begin september de hoofdwerkzaamheden in het gebied klaar zijn. “Dat klopt, al zijn er nog wel wat korte afsluitingen mogelijk in verband met restpunten. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het afwerken van faunapassages, het plaatsen van geluidsschermen en het aanpassen van borden en strepen op de weg. Ook maken we nog voorzieningen voor vleermuizen. Half november, als het plantseizoen begint, kunnen we de bomen langs de weg gaan aanplanten. Daarna kunnen we de bermen inzaaien. Eind dit jaar verwacht ik dat ook alle restpunten klaar zijn.






Lees ook: