Bij de fietsondergang onder de toekomstige Julianabrug, ook wel bekend als het Gyas-tunneltje, hebben we kortgeleden een historische afbeelding geplaatst. Je ziet hier een foto van een binnenvaartschip uit de vorige eeuw.
De Julianabrug, over het Noord-Willemskanaal, wordt op dit moment vervangen. De oude brug, die open kon, wordt vervangen door een veel hogere, vaste brug. De doorvaarthoogte van de brug is gelijk aan de doorvaarthoogte van andere bruggen op het kanaal. Het autoverkeer bij het Julianaplein heeft dus nooit meer last van de openstaande brug. Onder de brug ligt aan beide zijden van het kanaal een fietspad. Deze fietspaden gaan dus onder de brug door. Aan de westzijde van het kanaal loopt het fietspad langs roeivereniging Gyas.
De Julianabrug is een van de zes bruggen en viaducten waaronder we historische afbeeldingen aanbrengen. Eerder hebben we al afbeeldingen geplaatst bij onder andere de Europaweg en het Paterswoldsewegviaduct. Hoewel de Julianabrug nog in aanbouw is, hebben we aan de westzijde al de historische afbeelding geplaatst. Daarvoor was de onderdoorgang eerder deze maand enige dagen dicht.
Binnenvaartschepen
De afbeelding toont enkele binnenvaartschepen op het Noord-Willemskanaal. Het Noord-Willemskanaal is in 1861 geopend. Het verbindt de stad Groningen (Zuiderhaven) met Assen (de Drentse Hoofdvaart). De foto is vermoedelijk gemaakt rond het jaar 1900. Het precieze jaar is niet bekend. Dergelijke schepen werden gebruikt voor het transport van goederen tussen Groningen en Assen. Op het voorste schip is een gezin te zien: vader, moeder en enkele kinderen. De was hangt te drogen aan de lijn. Opmerkelijk is dat het zeilschepen zijn. De weersomstandigheden bepaalden dus (mede) hoe snel het schip op de eindbestemming kon zijn.
We hebben deze afbeelding gekozen om het belang van de binnenvaart voor de stad Groningen te benadrukken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De gemeente Groningen heeft bekend gemaakt wat de naam wordt van de nieuwe verbindingsweg tussen de Brailleweg en de Hereweg. Dit wordt de ‘Máximaweg’, genoemd naar Koningin Máxima.
In Operatie Ring Zuid verbinden we de nieuwe delen van de zuidelijke ringweg met elkaar. Dat heeft ook gevolgen voor het fietsverkeer. Op sommige plekken ontstaan nieuwe routes, op andere plekken gaan routes (tijdelijk) dicht. Wat verandert er voor de fietsers de komende week? Een overzicht.
Zaterdag begint fase 3 van Operatie Ring Zuid en dat betekent ook het begin van de sloop van de huidige zuidelijke ringweg. Het gaat om het gedeelte tussen het Julianaplein en het Europaplein. Het slopen van de ringweg gaat veel overlast geven voor de direct omwonenden.