6 september 2019
Fijn dat u regelmatig naar de webcam kijkt! Hij is inmiddels weer vastgezet.
6 september 2019
Hans, je omschrijving van de afrit bij de Hereweg klopt. Voor het verkeer linksaf staan er twee verkeerslichten. Daarmee willen we extra het verschil benadrukken tussen links en rechts, omdat deze lichten niet tegelijk op groen gaan. We willen voorkomen dat weggebruikers optrekken bij het op groen springen van een richting die niet voor hun geldt. Het verbod om op de Hereweg, komend vanaf het centrum, linksaf te slaan richting Waterloolaan hebben we inderdaad niet goed gecommuniceerd. Inmiddels hebben we een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/antwoorden-op-vragen-over-de-vernieuwde-waterloolaan (artikel) geplaatst waarin deze situatie wordt uitgelegd. Ook is de situatie op de Hereweg aangepast om de zichtbaarheid van de verkeerslichten te verbeteren.
6 september 2019
Filip, niet al het autoverkeer dat over de Esperantokruising rijdt, is op weg naar de ringweg. Er is ook veel verkeer dat in een wijk aan de andere kant van het spoor moet zijn. De Esperantokruising kan dicht zodra de Helperzoomtunnel gereed is (planning: voorjaar 2020). We houden de verkeerssituatie in de Waterloolaan in de gaten. Als het nodig is, nemen we maatregelen.
6 september 2019
Kars, de constructie van de drie deksels op het verdiepte deel van de ringweg is stevig genoeg voor een grondlaag van omstreeks 1,5 meter. Dat is voldoende om alle soorten bomen tot volle wasdom te laten komen, zoals eiken, beuken en lindes. Aan het uiteinde bij het Winschoterdiep zal de grondlaag wat minder diep zijn, omdat de weg hier een helling heeft. De grondlaag hier wordt ruim een meter dik. Dat is voor veel soorten bomen ruim voldoende, zoals berken, elzen en acacia’s. Bij de openingen tussen de deksels neemt de luchtkwaliteit in 2030 af, maar dat is vergeleken met de situatie dat het plan niet wordt uitgevoerd. Desondanks blijft de luchtkwaliteit hier en op alle andere plekken bij de ringweg ruimschoots voldoen aan de grenswaarden. De luchtkwaliteit wordt hier ook beter dan in de huidige situatie. Dat komt omdat over de gehele linie de luchtkwaliteit in Nederland verbetert. Wat de verwachte effecten zijn van het project op het verkeer in de Waterloolaan, is te zien op de verkeerskaart op deze website. Daarin staat per straat de verwachte hoeveelheid verkeer in 2030, waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie dat het project wél en niet doorgaat. Zo is het effect van het project vast te stellen. Op het meest oostelijke deel van de Waterloolaan, vanaf Verlengde Oosterweg tot de Esperantokruising, leidt het project naar verwachting tot 1.000 minder auto’s per dag (van 4.500 naar 3.500). Op het middenstuk (vanaf Verl. Oosterweg tot Sterrebosstraat) heeft het project weinig effect op het autoverkeer (tot 500 auto’s meer of minder). Het wordt drukker op het gedeelte vanaf de Sterrebosstraat naar de Hereweg. Daar worden per dag door het project 1.000 auto’s meer verwacht (van 2.500 naar 3.500). Overigens zijn in deze kaart de recente aanpassingen van de rijrichtingen in de Herewegbuurt nog niet meegenomen. Nog een kanttekening: deze aantallen zijn duidelijk hoger dan in de oude situatie op de Waterloolaan. In 2018 kwamen verkeerstellingen uit op 800 tot 1000 auto’s per dag. De verwachte toename in 2030 komt vooral door alle ontwikkelingen rond DUO/Kempkensberg, inclusief de nieuwbouw bij Engelse Kamp. Ook zou de Waterloolaan in 2030 een aantrekkelijke sluiproute worden zonder het project Aanpak Ring Zuid, want dan zou het verkeer op de ringweg stagneren. Door het project Aanpak Ring Zuid verbetert de doorstroming op de ringweg, waardoor de sluiproute via de Waterloolaan minder aantrekkelijk wordt.
6 september 2019
Rob, we zullen nog bekijken op welke wijze we informatie gaan geven over de afhandeling van de schademeldingen.
4 september 2019
Dion, je hebt deels gelijk, maar er is geen wijziging in de planning. In de brochure die we in juli huis-aan-huis hebben verspreid (pagina 3) en in de veelgestelde vragen op onze website, staat dat we het merendeel van de damwandplanken in 2019 intrillen en dat we in 2020 ook enkele damwandplanken bij het Oude Winschoterdiep plaatsen. De planken die nog bij de Esperantokruising moeten intrillen, hebben we inderdaad nog niet genoemd. Het gaat hier om kleine hoeveelheden, zeker gezien de grote aantallen die we tot eind 2019 intrillen. Daarom hebben we het voor het gemak ook wel over ‘eind 2019’.
30 augustus 2019
Annie, we vinden het vervelend dat je je niet gehoord voelt. Toch zijn de plannen wel degelijk met wijkbewoners ontwikkeld. Eind januari dit jaar hebben we de plannen in De Stroming gepresenteerd. Naar aanleiding daarvan heeft het wijkcomité een groep bewoners verzameld. Het resultaat van dit alles is op 6 juni gepresenteerd. Ik verwijs hierbij ook naar https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/carla-vegter-en-wilja-strating-dachten-mee-over-de-verkeerssituatie-in-hun-buurt (het interview met Carla Vegter en Wilja Strating) op onze site. Jouw aanbod om mee te denken over de verkeerssituatie is bij ons tussen wal en schip gevallen, sorry daarvoor. Het is goed om je te realiseren dat de huidige situatie van tijdelijke aard is. Zodra de Helperzoomtunnel in gebruik wordt genomen (naar verwachting voorjaar 2020), kan de Esperantokruising worden afgesloten. Daardoor vervalt een belangrijk deel van het doorgaande verkeer door de Waterloolaan. Tot die tijd is het inderdaad extra druk. Ook moeten veel verkeersdeelnemers nog wennen aan de nieuwe situatie, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. We hebben met het oog op de veiligheid verschillende maatregelen genomen. Zo is het niet meer toegestaan langs de Waterloolaan te parkeren (half op de stoep). Hierdoor is er meer ruimte voor het verkeer. De maximumsnelheid is 30 km/uur en de straat is ingericht met fietssuggestiestroken. We houden de situatie in de Waterloolaan in de gaten om te bepalen of extra maatregelen noodzakelijk zijn. Heb je concrete suggesties, dan kun je die mailen naar info@aanpakringzuid.nl.
26 augustus 2019
Ja, ook de afslag naar de Hereweg is weer open. De afslag is ietsje verlegd.
23 augustus 2019
Klopt, Filip. De situatie is nog niet helemaal zoals hij maandag moet zijn. Daarom kan er nu wat verwarring zijn. Ons verkeersteam houdt de situatie vanaf maandag goed in de gaten, zodat er maatregelen kunnen worden genomen als dat nodig is.
23 augustus 2019
Martijn, de afrit Helpman vanaf de zuidelijke ringweg gaat maandag weer open. De afrit is wel een klein stukje verlegd. Het verkeer rijdt om de nieuwe damwanden heen en komt iets zuidelijker uit op de Hereweg.