19 september 2019
Ingrid, bij de start van de bouw van de Helperzoomtunnel is de ingang van de kinderwerktuin verplaatst van het pad waar nu de tunnel wordt gebouwd naar de Helperzoom. Verder zijn er geen aanpassingen aan de kinderwerktuin nodig. Eerder dit jaar hadden we een https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/de-wijk-in/op-pad-met-cees-kinderwerktuin-helpman (artikel over de kinderwerktuin) op onze website.
18 september 2019
Zoals hieronder ook staat: fietsend door de Waterloolaan richting de Hereweg om daar linksaf te slaan, kun je het beste het fietspad ter hoogte van de Sterrebosstraat naar links nemen, door het kleine stukje Sterrebos. Je komt dan uit bij de verkeerslichten.
18 september 2019
Henk, het filmpje is juist bedoeld om versneld te laten zien hoe de tunnel op zijn plek is geschoven. Als je rustig wilt bekijken wat er precies gebeurd is, kun je misschien beter het filmpje bekijken over de werkzaamheden Helperzoomtunnel tijdens de treinvrije periode, te vinden op onze pagina https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/film (Film).
18 september 2019
We willen voorkomen dat vrachtverkeer de tunnel als een doorgaande route gaat gebruiken. Vrachtverkeer en werkverkeer moet via de ringweg aan de andere kant van het spoor komen.
17 september 2019
Filip, hier alsnog antwoord op je vraag. Zoals gezegd maakt de inrichting van de Verlengde Lodewijkstraat geen deel uit van het project Aanpak Ring Zuid. Na afronding van het project Aanpak Ring Zuid rijdt er naar verwachting minder autoverkeer over de Verlengde Lodewijkstraat dan voorheen. Dit komt doordat de op- en afrit Oosterpoort zijn vervallen, door het definitief sluiten van de Esperantokruising (en het opengaan van de Helperzoomtunnel) en door de extra capaciteit die op de zuidelijke ringweg wordt gerealiseerd. De gemeente laat weten dat de aanleg van een fietspad over de Verlengde Lodewijkstraat een wens is voor de langere termijn, na het afronden van de projecten Aanpak Ring Zuid en Groningen Spoorzone. Op dit moment is er nog geen budget voor.
17 september 2019
Herewegbewoner, het afsluiten van de Kempkensberg was nodig om de damwandplanken in te kunnen trillen voor het zuidelijke deel van de bouwkuip van de verdiepte ligging. Daarmee kon niet worden gewacht tot de Helperzoomtunnel open is (voorjaar 2020) omdat dit leidt tot vertraging van de realisatie van de verdiepte ligging. We erkennen dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. Het is een tijdelijke situatie totdat de Esperantokruising dicht gaat. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. Deze werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.
17 september 2019
Op de plek van de huidige spoorwegovergang komt een fietstunnel onder het spoor door. Op onze website vind je deze info op de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/deelgebieden/zuiderplantsoen/fietsverbindingen#Laan_Corpus_den_Hoorn_-_vanuit_het_westen/Nieuwe_zuidelijke_ringweg/ (deelgebied Zuiderplantsoen, Fietsverbindingen)
17 september 2019
Hans, wat ik nog kan toevoegen is dat de huidige situatie tijdelijk is. De opstelling van de verkeerslichten heeft ook te maken met de volgende fase. Vanaf dit najaar komt de afrit er weer iets anders uit te zien. Hierbij zal het rechtsafvak voor het verkeerslicht al iets naar rechts afbuigen. In die situatie zijn de extra lichten broodnodig om zichtbaar te zijn voor het verkeer dat van afstand komt aanrijden en voor het verkeer dat al bij de stopstreep staat.
10 september 2019
Jan, het klopt dat er in de spits lange files in de Waterloolaan staan. We erkennen dat de situatie hier niet ideaal is. Het is een tijdelijke situatie, totdat de Esperantokruising dicht gaat. Dat kan pas als de Helperzoomtunnel open is. Verkeerslichten of verkeersregelaars bieden hier geen uitkomst vanwege de spoorwegovergang. Met het oog op de veiligheid mag er geen verkeer op de spoorwegovergang stilstaan. Daarom moet het verkeer vanaf de spoorwegovergang altijd voorrang hebben. We bekijken of er andere oplossingen mogelijk zijn.
10 september 2019
Kars, het is wel degelijk de bedoeling dat op de deksels een groot park wordt gerealiseerd. Bij de aanleg van het Zuiderplantsoen stelt de aannemer een plan op voor het beheersen van het regenwater. Dit plan wordt getoetst door Rijkswaterstaat, die namens het Rijk als opdrachtgever optreedt. Het beheer van het Zuiderplantsoen, inclusief de inrichting van de deksels, valt onder gemeentelijke verantwoordelijkheid. De verwachte verkeersdrukte in de Waterloolaan is inderdaad de uitkomst van een verkeersmodel. Omdat het gaat om een toekomstige situatie, is het niet mogelijk om voor het onderzoek metingen te doen. De toekomst laat zich alleen voorspellen met behulp van berekeningen. Zie voor het verschil tussen huidige en toekomstige aantallen ook het antwoord op je vorige reactie.