19 mei 2022
Jeroen, de tekst klopte inderdaad niet helemaal, ik pas het aan. De N7 boven de tunnel wordt verbreed aan beide kanten (ongeveer een meter) omdat hier een extra rijbaan komt. De tunnel zelf wordt gerenoveerd en verandert qua uitstraling niet. Er komt dus ook geen dubbel voetpad. De faunapassage (de ronde buis waarmee kleine dieren de weg kunnen passeren) wordt een vierkante bak op dezelfde plek.
18 mei 2022
Embo, het reageren op vragen en klachten op deze website is er de laatste weken wat bij ingeschoten, excuus daarvoor. Ik kan je helaas niets anders melden dan dat er nog steeds wordt gesleuteld aan een oplossing om de omleidingsroutes voor de fietsers duidelijker en beter te maken, met name rond de Parkbrug. Tijdens de huidige afsluiting van de Muntingbrug en de toekomstige afsluiting van de 'Amaliatunnel' (dat is de fietstunnel onder het Emmaviaduct door) blijft de Parkbrug open voor fietsers. Dit is dus een 'vaste' omleidingsroute. We zijn met verschillende organisaties in gesprek om de situatie hier voor fietsers te verbeteren. Binnenkort hopen we met meer informatie te komen.
4 mei 2022
Daniël, ik heb het toegevoegd aan het artikel: de afrit vanaf A28 richting centrum is dicht vanaf zaterdag 7 mei 6.00 uur tot zondag 8 mei 20.00 uur. De Brailleweg is in de nacht van vrijdag op zaterdag en in de nacht van zondag op maandag dicht. Je zou inderdaad kunnen kijken naar andere routeplanners dan Google Maps, zoals Waze. We kunnen niet garanderen dat deze wel volledig up-to-date zijn.
20 april 2022
Maarten, het heeft er mee te maken dat de ringweg aan de noordzijde (aan de kant van de Rivierenbuurt) ietsje lager komt te liggen dan de weg op de zuidzijde (aan de kant van het zwembad).
15 april 2022
Koos, dat is het gevolg van de planningen. Sommige fietspaden moeten er al uit voordat andere klaar zijn. Zolang bijvoorbeeld de Muntingbrug open is, kunnen we niet beginnen met de sloop van de Julianabrug, en als we dat uitstellen, komen andere planningen weer in het gedrang. Het is een ingewikkelde puzzel. We bekijken hoe we de situatie voor fietsers zo goed mogelijk kunnen maken.
15 april 2022
Ik kan je niet uitleggen hoe dit kan, Riemer. We werken aan het oplossen van het probleem.
15 april 2022
Maarten, dat klopt. Bij de zuidzijde van de tunnel brengen we gewapende grond aan. In de eindsituatie rijdt hier het verkeer vanaf Hoogezand richting Drachten overheen.
15 april 2022
Lex, ik snap dat het vervelend is dat we ons niet altijd kunnen houden aan de tijden en dagen die we van tevoren opgeven. Het intrillen van damwandplanken gaat soms wat sneller dan gedacht en soms wat langzamer. We hebben toestemming om tot 19.00 uur te werken, maar het streven is om 17.00 uur te stoppen. In de praktijk kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld om 16.45 uur nog één plank te gaan is, en dan is het efficiënter om die plank toch nog te plaatsen. We zullen in het vervolg 19.00 uur als eindtijd opgeven, dan is het voor de omwonenden duidelijker. De dagen waarop we werken, zijn onder meer afhankelijk van de beschikbaarheid van de heistellingen. We willen de omwonenden tijdig informeren, maar het komt voor dat de planning op het laatste moment verandert. We gaan bekijken hoe we deze communicatie kunnen verbeteren.
15 april 2022
Marieke, ik heb je suggestie voorgelegd aan onze verkeerskundige. Hij laat weten dat hij hier geen voorstander van is. "We zien dat het nu al verwarrend is voor mensen dat de Helperzoomtunnel in de avond en de nacht wel open is in beide richtingen. Dit lijdt nu al tot verontwaardiging bij mensen die net tien minuten te laat zijn. Ook zien we zoekverkeer doordat mensen er het ene moment wel door kunnen en het volgende niet. Dat zal met dit voorstel alleen maar toenemen. Daar komt nog iets anders bij: veel mensen gebruiken bij het rijden hun navigatie. Navigatiesystemen kunnen niet goed omgaan met verbindingen die afhankelijk van het tijdstip open of dicht zijn. Het kost ons nu al veel moeite om het goed in de systemen te krijgen dat de tunnel in de avonduren wél open is. Als we de tunnel ook overdag open stellen, heeft dat als groot risico dat veel verkeer ook in de spits richting de tunnel wordt geleid."
15 april 2022
Carsten, inderdaad kan het gevaarlijke situaties geven als fietsers op de Verlengde Lodewijkstraat voorbij de wachtende auto's rijden. Daar is echter weinig aan te doen. We hebben ook bekeken of het mogelijk is om voor fietsers een uitzondering te maken bij het verkeerslicht bij de rijbaanversmalling, maar daar is de weg onvoldoende breed voor.