8 juni 2017
Lennart, sorry voor onze late reactie. Het klopt dat op de Griffeweg de voorsorteerstrook naar de Meeuwerderweg is vervallen. Als gevolg van het verdwijnen van de aansluitingen bij de Oosterpoort neemt de hoeveelheid (sluip)verkeer door de wijk af. Daardoor is er minder linkafslaand verkeer van de Griffeweg naar de Meeuwerderweg. Er is daarom besloten om de ‘linksaffer’ te laten vervallen en de ruimte die hierdoor ontstaat, te gebruiken om dit kruispunt beter en veiliger in te richten. Fietsers en voetgangers kunnen nu makkelijker oversteken.
22 september 2016
We begrijpen uit uw reactie dat u zich zorgen maakt over de gevolgen van de ombouw van de zuidelijke ringweg voor het verkeer in de stadswijken. Uw opmerking dat het verkeer de ringweg slechts op twee plekken kan verlaten, klopt echter niet. De zuidelijke ringweg heeft na de ombouw meerdere – nieuwe of verbeterde – aansluitingen. Van west naar oost: Hoogkerk (P+R), Laan Corpus den Hoorn (Martiniziekenhuis en Corpus en Hoorn), Ring West (Martini Plaza en binnenstad-west), Emmaviaduct (binnenstad/Stationsgebied), verbindingsweg naast de Maaslaan (binnenstad en Helpman), A28 (met aansluiting Groningen-Zuid), Vondellaan (De Wijert), Europaweg/Bornholmstraat (binnenstad-oost en Ikea), Driebond/Eemspoort, Ring Oost, Westerbroek. Het verkeer kan dus op meerdere punten van en naar de ringweg. Deze aansluitingen zijn van groot belang omdat 80% van het verkeer dat gebruik maakt van de ringweg, in de stad moet zijn of daar vandaan komt. Bovendien wordt door het wegnemen van een aantal knelpunten de doorstroming op de ringweg zelf verbeterd, vooral rond het Julianaplein. Automobilisten zijn daardoor minder geneigd routes door woonwijken te kiezen. De route over de ringweg is immers vaak sneller. Uit de verkeersprognoses blijkt dan ook dat er gemiddeld niet meer verkeer in de wijken komt, maar dat het verkeer juist meer gebruik gaat maken van de ringwegen. Zie hiervoor bijlage H bij het Tracébesluit van 2014: http://aanpakringzuid.sites.kirra.nl/uploads/fckconnector/0c62194a-9061-49f7-93d4-2d0d62958ed0/2923058274 (Verschillenrapportage milieueffecten), tabel 2.6, op pagina 20.
31 augustus 2016
@Lucas en Manuel: De verkeersmaatregelen in Helpman zijn afgelopen februari gepubliceerd in de Staatscourant. Alle verkeersbesluiten in Nederland worden hierin gepubliceerd, zodat commerciële aanbieders zoals navigatiebedrijven een centrale plek hebben waar ze alle mogelijke wijzigingen in Nederland kunnen raadplegen. In de praktijk maken navigatiebedrijven gebruik van verschillende methoden om hun kaarten te actualiseren. Dat doen ze bijvoorbeeld aan de hand van luchtfoto’s, data van camera-auto’s en data van gebruikers van hun systemen. De meeste navigatiebedrijven bieden daarnaast de optie om ook als gebruiker zelf wijzigingen door te voeren. TomTom heeft bijvoorbeeld http://www.tomtom.com/mapshare/tools/ (Map share) en navigatiebedrijf Here https://mapcreator.here.com/ (Mapcreator). Hoe snel TomTom en andere partijen de wijzigingen hebben verwerkt, is afwachten. Maar ook daarna rijden er nog veel mensen rond met verouderde software. Het advies is dan ook om altijd goed op de borden te letten en niet blind te vertrouwen op het navigatiesysteem.
20 april 2016
Het klopt dat tussen het Julianaplein en de Europaweg vrijwel dagelijks files staan in beide richtingen. Daar zijn drie belangrijke oorzaken voor. 1. De verkeerslichten bij het Julianaplein. De files voor het Julianaplein vanuit oostelijke richting beginnen vaak al bij het Europaplein. Het verkeer moet door deze lange wachtrijen al vroeg voorsorteren voor de richting Assen of Drachten/Ring West. Hierdoor wordt de capaciteit van de weg niet optimaal benut. 2. De ringweg heeft op dit punt in beide richtingen te weinig rijstroken voor de hoeveelheid verkeer dat hier in de spits rijdt. 3. Meerdere aansluitingen die zeer kort op elkaar liggen. Dat zorgt voor veel in- en uitvoegend verkeer op korte afstand. Dat remt het verkeer af en zorgt voor opstoppingen. Deze problemen lossen we in het project Aanpak Ring Zuid op. • Het Julianaplein wordt ongelijkvloers gemaakt. Daarmee verdwijnen de verkeerslichten en dus ook de wachtrijen voor het Julianaplein. • De weg krijgt tussen het Julianaplein en Europaplein 4 in plaats van 2 tot 3 rijstroken. • De afstand tussen de aansluitingen wordt vergroot door het laten vervallen van de aansluiting bij de Oosterpoort. Dat verbetert de doorstroming. Het verkeer van en naar de Oosterpoort en De Linie zal in de toekomst vooral gebruik maken van de nieuwe aansluiting op de Europaweg. Hier komen genoeg rijstroken voor een goede doorstroming. Bovendien wordt de aansluiting bij de Europaweg ontlast doordat bedrijventerrein Eemspoort/Driebond een eigen aansluiting op de zuidelijke ringweg krijgt. Ook het verkeer vanaf het Sontplein en de Bornholmstraat krijgt een eigen toerit naar de zuidelijke ringweg. Dit verkeer hoeft in de toekomst niet meer via de toerit bij de Europaweg te rijden. Deze en alle andere maatregelen binnen het project zorgen ervoor dat naar verwachting het aantal files op de zuidelijke ringweg flink afneemt.
3 februari 2015
@R Bos: Ja deze busverbinding blijft ook na de uitvoering van de plannen mogelijk. De route Vondellaan–Brailleweg–Hoofdstation blijft gehandhaafd. Dus omrijden via de Hereweg of Paterwoldseweg is niet nodig.
19 december 2014
@Jan Weeber: Door het project neemt op het deel van de Helperzoom waar u woont, het verkeer naar schatting met circa 1.500 motorvoertuigen per etmaal toe (van 5.500 naar 7.000 auto’s). Op de kruispunten worden waar nodig aanvullende maatregelen genomen zodat fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken. Overigens werken de gemeenten Groningen en Haren samen met de Provincie Groningen aan een plan voor een vrijliggend fietspad op de Helperzoom. Dit valt buiten het project Aanpak Ring Zuid en de besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.
19 december 2014
@Dirk: Verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit zijn ook voor ons zeer belangrijke onderwerpen. Om te voorspellen hoe veilig de nieuwe weg is, is vooraf besloten om twee onderzoeken te doen: een op basis van verkeerscijfers en een op basis van een beoordeling door verkeersexperts. De combinatie van beide analyses is dat de zuidelijke ringweg veiliger wordt. Uit het luchtonderzoek blijkt dat rond de zuidelijke ringweg ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden die in de wet zijn gesteld voor stikstof en fijn stof (zie Milieueffectrapport, hoofdstuk 8). Bovendien blijkt uit het onderzoek dat het project weinig invloed heeft op de luchtkwaliteit. Het grootste verschil is te zien bij de verdiepte ligging: de luchtkwaliteit is slechter ter hoogte van de uitgangen en de openingen tussen de deksels, en beter ter hoogte van de deksels. Daarnaast heeft de GGD in opdracht van de gemeente een onderzoek gedaan naar gezondheidseffecten van de ombouw van de zuidelijke ringweg. Conclusie van de <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/5513/7778/7211/Gezondheidseffectscreening.pdf" target="_blank">Gezondheidseffectscreening</a> van de GGD: “<em>Al met al is de verwachte verbetering van de luchtkwaliteit over de jaren in de plansituatie (2030) dus iets minder groot in vergelijking met de referentiesituatie (2030). De invloed hiervan op de volksgezondheid is zeer gering, omdat het over het algemeen beperkte toe- of afname betreft, tussen -1 en +1 µg/m3. Voor de gebieden waar de toename groter is, geldt dat zich hier meestal geen woningen, zorg- of onderwijsinstellingen bevinden. De bestemmingen waar het een grotere toename betreft behouden GES-score 3</em>.”
9 december 2014
@Martin: De filmpjes zijn bedoeld om de weggebruiker een indruk te geven van hoe de weg er in de toekomst uit komt te zien. Bij de verkeersknooppunten is ervoor gekozen om de weg vanuit de lucht te tonen, zodat goed zichtbaar is hoe de auto over het knooppunt rijdt. Overigens is de capaciteit van de weg voldoende voor een goede doorstroming. Dit blijkt ook uit het verkeersonderzoek uit het <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/2214/1165/1663/Milieueffectrapport.pdf" target="_blank">Milieueffectrapport</a> (hoofdstuk 2).
9 december 2014
@Dirk: Het artikel komt volledig overeen met wat in de MER/Verschilnotitie staat. Het ongevalcijfer dat je bedoelt (niet het aantal verkeersdoden, maar het aantal ernstige ongevallen) neemt door het plan toe van 82 naar 84 (<a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/1714/1172/2020/Bijlage_H_Verschillenrapport_Milieueffecten_OTB_TB.pdf" target="_blank">Verschillenrapport</a>, pagina 78). Dit verschil valt binnen de marges van de gebruikte onderzoeksmethode voor het berekenen van de verkeersveiligheid. Daarom is dit in het Verschillenrapport beoordeeld als ‘neutraal’. Dit ‘kwantitatieve onderzoek’ houdt geen rekening met specifieke maatregelen om de veiligheid te verbeteren. Daarom is ook een kwalitatieve beoordeling gedaan door verkeersexperts. De uitkomst daarvan is positief, vooral doordat in het uiteindelijke ontwerp nog tal van verkeersveilige maatregelen zijn opgenomen. Daarom is het totaaloordeel in het Verschillenrapport dat de zuidelijke ringweg veiliger wordt (<a href="http://www.aanpakringzuid.nl/files/1714/1172/2020/Bijlage_H_Verschillenrapport_Milieueffecten_OTB_TB.pdf" target="_blank">Verschillenrapport</a>, pagina 31/32 en 78). Beide onderzoeken zijn zowel voor het Ontwerp-Tracébesluit als het Tracébesluit uitgevoerd, op dezelfde manier.
1 december 2014
@Martin: Ja, deze verbinding blijft gewoon bestaan. Met als verschil dat de spoorwegovergang tussen de Esperantostraat en de Helperzoom verdwijnt en de verbinding op die plek dus geen kruispunt meer kent.