30 oktober 2019
Leon, dat stukje moet inderdaad nog. Dit staat in de planning voor december 2019. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel over de stand van zaken van de damwandplanken).
30 oktober 2019
Intussen zijn we weer bij. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/stand-van-zaken-intrillen-damwandplanken (recente artikel).
29 oktober 2019
Filip, zoals eerder gezegd: de gemeente wil dat er een directe autoverbinding blijft bestaan tussen Helpman/Coendersborg en de overzijde van het spoor. Zonder deze kruising (en later de Helperzoomtunnel) is het spoor een te grote barrière voor het autoverkeer in de zuidelijke wijken. Elke dag maken ongeveer 9.000 tot 10.000 motorvoertuigen gebruik van de spoorwegovergang. Dat is al enkele jaren zo. Het sluiten van deze spoorwegovergang zou betekenen dat dit verkeer van andere wegen gebruik moet maken. Er zijn twee alternatieve routes: Griffeweg - Zuiderpark - Stationsweg en de tijdelijke weg op de zuidelijke ringweg. Beide routes zitten aan de grens van hun capaciteit. Je indruk dat de route via de Waterloolaan vooral gebruikt wordt als sluiproute, komt niet overeen met onze bevindingen. Omdat de spoorwegovergang zo vaak dicht gaat voor de treinen, is de route via de Waterloolaan niet erg in trek om de zuidelijke ringweg te mijden. Het meeste verkeer dat in de huidige situatie gebruik maakt van de spoorwegovergang is bestemmingsverkeer uit bijvoorbeeld Helpman, Oosterpoort of het Europapark. Het is niet wenselijk om een dergelijke drukke spoorkruising te stremmen zonder dat we een goed alternatief voor dit bestemmingsverkeer beschikbaar hebben. Het alternatief is de Helperzoomtunnel, die in het voorjaar van 2020 open gaat, zo is de planning. Uit onze verkeerstelling in de Waterloolaan blijkt dat hier per dag 4.000 tot 4.500 motorvoertuigen doorheen rijden. Uit onze observaties blijkt dat veruit het meeste verkeer in oostelijke richting aan het einde van de Waterloolaan rechtsaf slaat richting DUO/Belastingdienst en Helpman. Van het verkeer dat op de Waterloolaan richting het westen rijdt (richting Hereweg) komt ongeveer de helft vanaf de spoorwegkruising en de andere helft vanaf de Helperzoom. Het sluiten van de Esperantokruising gaat daarom naar verwachting leiden tot een afname van het verkeer op de Waterloolaan. Zoals gezegd kan de spoorwegkruising pas dicht als de Helperzoomtunnel in gebruik is genomen.
24 oktober 2019
Arjan, je maakt een terechte opmerking. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat de oprit Kempkensberg eerder zou worden afgesloten. Dat het toch is gebeurd, heeft ermee te maken dat het inschuiven van de Helperzoomtunnel niet volgens planning is gelukt. Het was de bedoeling de tunnel tijdens Hemelvaart 2018 op zijn plek te schuiven. De tunnel is uiteindelijk in de zomer van 2019 ingeschoven. We wilden destijds niet nog meer vertraging oplopen door op het inschuiven te wachten met werkzaamheden die wel uitgevoerd konden worden. Om die reden is besloten om het viaduct bij de Esperantostraat/Helperzoom gedeeltelijk te slopen. Als gevolg daarvan ging de oprit Kempkensberg definitief dicht.
24 oktober 2019
A, dat moet een vervelend ervaring zijn geweest. We zijn het met je eens dat de tijdelijke situatie op de Waterloolaan en de Esperantokruising niet ideaal is. Samen met de buurt en de gemeente werken we aan oplossingen om het verkeer voor alle deelnemers te verbeteren.
24 oktober 2019
Ben, we maken in deze herfstvakantie de bouwkuip voor de verdiepte ligging in het westelijke deel van de Hereweg. Na de herfstvakantie rijdt het verkeer over het oostelijke deel, gedurende circa een jaar. In dat jaar ontgraven en bouwen we het westelijke deel van de verdiepte ligging. Als dit westelijke deel gereed is, leggen we de Hereweg weer om. Het verkeer rijdt daarna over het al gebouwde deel van de verdiepte ligging. Dan kunnen we aan de oostelijke kant van de Hereweg het tweede deel van de verdiepte ligging onder de Hereweg ontgraven en bouwen. Op deze manier blijft de Hereweg het komende jaar open voor auto's, hulpdiensten, fietsers en voetgangers. De Hereweg moet wel weer dicht gedurende de ombouwweek, dus over een jaar ongeveer. Het is nu nog niet bekend wat dit betekent voor het verkeer.
18 oktober 2019
Hoi Peter, excuus, ik heb je vraag helemaal over het hoofd gezien. De Hereweg is vanaf vanavond tien dagen afgesloten voor alle verkeer, behalve voor lijnbussen, fietsers richting het centrum en voor hulpdiensten zoals brandweer en ambulances. We gaan eerst aan de westkant van de weg aan de slag met de bouwkuip. Daarvoor wordt de weg komende week iets naar het oosten opgeschoven. Na 28 oktober kan het autoverkeer de Hereweg weer gewoon gebruiken, al is de weg dan wel een stukje opgeschoven richting het oosten. Later gaat de weg over het gebouwde halve ‘deksel’ en gaan we verder met de bouwkuip aan de oostkant van de weg. De damwandplanken onder het spoor zijn al eerder ingetrild, namelijk tijdens de treinvrije periode rond hemelvaart in 2018. Er moeten nog wel planken worden ingetrild vlak bij het spoor. Daarvoor moet het treinverkeer weer stil liggen. Wanneer dit precies zal zijn, is nog niet bekend. Bij het Oude Winschoterdiep gaan de damwandplanken in het voorjaar van 2020 de grond in. Hiervoor moet het water tijdelijk worden gedempt.
18 oktober 2019
Frank, het klopt dat het busperron wat hoog ligt. Daarom is aan de zijkant een verlaging gemaakt, zodat je daar normaal zonder afstap op de goede hoogte uitkomt. Je vindt deze afstap door de blindengeleidetegels te volgen.
17 oktober 2019
Henk, we begrijpen je irritatie. Het gaat wel degelijk steeds om spoedreparaties. Er is een probleem met de voeg die de aansluiting vormt tussen de oude ringweg en de tijdelijke weg die daar tegenaan is gezet. We zijn op zoek naar structurele oplossingen. Wij vinden het ook vervelend dat we de ringweg hiervoor moeten afsluiten, zowel voor de weggebruikers als voor de omwonenden.
17 oktober 2019
Tim, dit jaar zijn we tot eind december bezig met het aanbrengen van de duiker. Pas als deze er in zit, kunnen we verder met de aansluitingen. De aanleg van de afrit start in 2020.