25 februari 2020
@Roelf, de huidige afrit van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf Julianaplein) naar de Europaweg kan de hoeveelheid verkeer nu al niet goed aan. Voor de verkeerslichten staan regelmatig lange rijen wachtende auto’s, waardoor files ontstaan tot op de ringweg. Dit is een onveilige situatie. In de toekomst komt er alleen maar meer verkeer, is de verwachting. Daarom wordt de afrit aangepast. In de nieuwe situatie is de afrit veel langer. Ook de Europaweg wordt steeds drukker. In de nieuwe situatie wordt dit verkeer gesplitst. Het verkeer richting Sontweg en Sontplein (zoals klanten van Ikea en Bauhaus) kunnen dan direct naar de Bornholmstraat. De positie en vormgeving van de nieuwe afrit hangt ook samen met de verdiepte ligging. Het is onveilig om kort na een deksel het verkeer te laten splitsen. Dor dit nieuwe ontwerp ligt de splitsing pas enkele honderden meters na het uitrijden van de verdiepte ligging.
25 februari 2020
Chris, de damwandplanken onder het spoor zijn al in mei 2018 ingetrild. Het klopt dat er komende mei weer een treinvrije periode aankomt. Helaas is het voor het project Aanpak Ring Zuid niet mogelijk in deze periode aan of bij het spoor te werken. Onze werkzaamheden zijn niet te combineren met de werkzaamheden die ProRail laat uitvoeren. In een volgende treinvrije periode moeten vlak bij het spoor nog een aantal damwandplanken worden ingetrild, waarna we een voorgebouwd ‘deksel’ over de damwanden op zijn plek schuiven. Hier wordt vervolgens het spoor overheen teruggebouwd. Hierna kunnen we onder dit ‘deksel’ verder werken aan de bouwkuip voor de verdiepte ligging. Wanneer deze treinvrije periode precies is, wordt momenteel overlegd met ProRail.
25 februari 2020
Jos, een deel van het zand is afkomstig uit de bouwput van de verdiepte ligging. Het uitgangspunt is om het zand dat vrijkomt bij dit project, zo veel mogelijk elders in het project te gebruiken.
18 februari 2020
J.D., langs de Bornholmstraat ligt al een vrijliggend fietspad voor fietsers in beide richtingen. Deze fietsverbinding blijft intact. Het fietspad langs de Europaweg wordt een extra verbinding.
17 februari 2020
Beste Bewoner Oosterpoort, hieronder onze antwoorden. 1. Nee, rondom de Esperantokruising zijn nog niet alle damwandplanken ingetrild. Dit voorjaar gaan we aan de slag bij de toegangsweg van DUO/Belastingdienst. Een deel van de damwandplanken bij De Frontier/Verlengde Meeuwerderweg zit ook nog niet op z’n plek. Onder het spoor zijn de damwandplanken al wel ingetrild. In de omgeving van de Meeuwerderbaan, de H.L. Wichersstraat en (Oude) Winschoterdiep zitten de meeste damwandplanken al in de grond. Nadat we een deel van het Oude Winschoterdiep hebben gedempt, kunnen we het laatste stukje van de oude ringweg afbreken en op deze plek de damwandplanken intrillen. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/voortgang-damwandplanken-intrillen-tussenwanden-kempkensberg (voorgangsartikel). 2. Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Daarom mag deze overgang niet open blijven. Het exacte tijdstip van sluiten van de Esperantokruising kunnen we nu nog niet aangeven, dat hangt samen met de planning van de werkzaamheden die dag. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel. 3. Ja, we gaan na 3 april het verkeer monitoren, samen met Groningen Bereikbaar. 4. Op welke wijze bedrijven en werknemers worden geïnformeerd, bespreken we met Groningen Bereikbaar.
12 februari 2020
Willem, het eenrichtingsverkeer in de Helper Brink is juist bedoeld om sluipverkeer in de wijk tegen te gaan. Vooruitlopend op de aanleg van de Helperzoomtunnel zijn tussen mei en augustus 2016 verkeersmaatregelen genomen in de wijk. De maatregelen stonden beschreven in het inrichtingsplan voor Helpman/Coendersborg van september 2014. Het plan bestond onder andere uit het omdraaien van rijrichtingen, het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur en het veiliger maken van oversteekplekken. Deze maatregelen ontmoedigen doorgaand verkeer, maar houden de bestemmingen in de wijk bereikbaar. Ook beperken de maatregelen verkeer rond kwetsbare plekken in de wijk, zoals de omgeving van de scholen bij de Helper Brink.
5 februari 2020
Hans, ter hoogte van de Esperantokruising breidt Prorail het spoor uit van drie naar vier sporen. Vanwege de veiligheid sluit Prorail deze overweg. Op 3 april gaat de Helperzoomtunnel open, dan is een nieuwe route voor auto’s en fietsers beschikbaar. Een aantal weken daarna start Prorail al met de werkzaamheden aan het spoor. Omdat de Helperzoomtunnel open is, wordt de overgang op 3 april gesloten. Fietsers en voetgangers kunnen dan gebruik maken van verschillende mogelijkheden, zoals de fiets-/voetgangerstunnel onder het station Europapark, de Helperzoomtunnel en de Hereweg.
4 februari 2020
Uw verzoek hebben we inmiddels met u besproken.
29 januari 2020
Thomas, de bussen en hulpdiensten kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik maken van de Hereweg. Er staat wel een verkeersregelaar bij, die een bus even kan tegenhouden op het moment dat er een damwandplank ingetrild wordt, vanwege de veiligheid.
15 januari 2020
Hoi Michael, wat vervelend dat je zo veel hinder hebt van de werkzaamheden. De geluidsoverlast komt onder andere door het verwijderen van de geluidsschermen. De werkzaamheden duren inderdaad nog tot eind januari. Daarna staan er meer nachtwerkzaamheden gepland. Het zijn steeds andere werkzaamheden en ook niet steeds op dezelfde plek, dus we kunnen niet goed aangeven hoeveel overlast jij daarvan kunt verwachten. We proberen de overlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken door overdag al kleine voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Als je je gegevens mailt naar info@aanpakringzuid.nl, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om te bekijken of we iets voor je kunnen betekenen.