15 juli 2021
Henk, de borden en de afzetting zijn volgens de afspraken geplaatst. Wij hebben helaas geen invloed op het gedrag van de bestuurders. Het is voor sommige automobilisten misschien een kwestie van wennen. ´Van A naar Beter´ kiest zelf de afsluitingen die zij relevant vindt. Wij hebben hier geen invloed op. Voor actuele omleidingsroutes in Groningen kun je terecht op de website www.groningenbereikbaar.nl.
8 juli 2021
Frank, dat heeft te maken met veiligheidsvoorschriften. Straks is de Stettinweg een voorrangsweg ten opzichte van de Olsoweg. Dat is nodig om te voorkomen dat het verkeer vanaf de zuidelijke ringweg stil komt te staan op de kruising met de Osloweg. Het verkeer op de Stettinweg dat vanaf de andere kant komt, rijdt straks dus op een voorrangsweg op de oprit naar de ringweg af. Dat kan dus ook een bromfiets, een brommobiel of een tractor zijn. Zij mogen uiteraard niet de ringweg op rijden. Vanwege de veiligheid moeten we de weg zo ontwerpen dat het verkeer vanaf die kant een bewuste keuze moet maken om naar de ringweg te gaan. Dat voorkomt dat ze per ongeluk bij de oprit uitkomen en geen kant meer op kunnen. Vandaar dat we voor een minirotonde direct bij de oprit en de afrit hebben gekozen. Een rotonde op het kruispunt Stettinweg en Osloweg, zoals jij voorstelt, is niet mogelijk. Dan zou het verkeer dat vanaf de zuidelijke ringweg komt voorrang moeten geven op verkeer dat vanaf de noordkant van de Stettinweg komt en linksaf slaat (driekwart rond). Dit zou kunnen leiden tot een rij wachtende auto’s tot op de afrit. Dit is een gevaarlijke situatie. Het verkeer dat van de afrit komt, moet voorrang hebben.
8 juni 2021
In mei zijn er inderdaad wat minder bouwactiviteiten geweest bij de Hereweg en de Helperzoom. Op dat moment ging onze volle aandacht naar de werkzaamheden rondom de buitendienststelling van het spoor en het inrijden van het spoordek. Inmiddels zijn we weer volop aan de slag met het uitgraven van de bouwkuip en de ‘droge’ betonstorten ten westen van de Hereweg en bij de Kempkensberg/Helperzoom.
7 juni 2021
Hoi Robert, ik weet niet welke afbeelding je precies bedoelt, maar er is niets veranderd in de afmetingen van de deksels over de verdiepte ligging.
3 juni 2021
Tim, het spoordek is volgens plan gebouwd en bevestigd. Het spoordek is echter maar een deel van het totale ‘deksel’ op deze plek. We hebben het oorspronkelijke spoordek langer gemaakt, zodat we na het inschuiven ook ruimte hadden voor de Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom. De delen van het deksel links en rechts van het spoordek moeten nog gebouwd worden. De bouwtechnische reden hierachter is de krachtenverdeling. Het spoordek kon daarom niet nog langer gemaakt worden.
3 juni 2021
Kees, ik weet niet wat je bedoelt met 'misleiding' als we schrijven dat de weg op 4 juni open gaat voor al het verkeer. De weg gaat weer open voor voetgangers, fietsers, auto's en bussen. De nieuwe verkeerssituatie met het verkeerslicht bij de smalle doorgang is door de gemeente goedgekeurd. Het verkeerslicht is nodig voor de veiligheid in deze drukke straat.
3 juni 2021
Michael, er is zeker geen sprake van een rekenfout. Het was al voor de afsluiting bekend dat de weg in de tijdelijke situatie smaller zou zijn. Het duurt wel wat langer voordat de weg open kan, maar dat heeft te maken met de eisen voor de verkeersveiligheid. De smallere weg moet zo worden ingericht dat voetgangers, fietsers, automobilisten en bussen hier op een veilige manier langs kunnen. Combinatie Herepoort had meer tijd nodig om tot een goede oplossing te komen voor deze situatie.
3 juni 2021
Bert, wij houden de verkeerssituatie na ingebruikname van het verkeerslicht in de gaten. We hebben helaas niet veel mogelijkheden om de situatie aan te passen, behalve het anders afstellen van de verkeerslichten. De weg is te smal en te druk om het verkeer zijn gang te laten gaan. Voetgangers hoeven overigens niet te wachten. Zij hebben vrije doorgang over het voetpad.
28 mei 2021
Kevin, bedankt voor je melding. We hebben het doorgegeven aan de uitvoerders. Zij laten weten dat dit bekend is en dat ze het gaan repareren nadat het water is gezakt.
27 mei 2021
Edde, ter verduidelijking: er zijn drie situaties: a. de huidige situatie: de weg is dicht voor alle verkeer; b. de tijdelijke situatie: de weg is, met versmalling, open voor alle verkeer; c. eindsituatie: de weg is weer net zo breed als voorheen en open voor alle verkeer. Het is nog niet bekend wanneer we van situatie a naar b gaan. Dit heeft te maken met de verkeersveiligheid. Er is helaas geen ruimte om alvast een tijdelijke weg voor fietsers en/of voetgangers te openen op de plek waar de Verlengde Lodewijkstraat komt te liggen.