17 augustus 2021
Dick, leuk dat je het project met belangstelling volgt. In de ‘compartimenten’ voor De Frontier waar sinds kort water in staat, gebruiken we inderdaad ook de ‘natte’ bouwmethode met onderwaterbeton. Meer informatie hierover vind je in dit artikel: https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/virtuele-map/bouwkuip-aanleggen. We werken de komende periode vanaf een ponton om de bodem van de ‘bassins’ voor te bereiden op de onderwaterbetonstorten. Dit zal eind dit jaar gebeuren. Op het ponton staat inderdaad een pomp en een aggregaat om het materieel op het ponton van stroom te voorzien. Ik kan niet precies beoordelen waar deze pomp voorheen stond.
16 augustus 2021
Marco, de nieuwe rijstrook die we tijdens de zomerstremming aanleggen, is direct op 23 augustus in gebruik. Deze loopt dan vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan de verlegde afrit ter hoogte van de Stettinweg. Voorbij de afrit bij de Stettinweg geldt er een tijdelijke versmalde inrichting van de weg, onder andere over de Euvelgunnerbrug. Het verbreden van de Euvelgunnerbrug staat gepland in de zomer van 2022. In de eindsituatie is de weg verbreed vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan het Europaplein.
16 augustus 2021
Maurits, de nieuwe rijstrook die we tijdens de zomerstremming aanleggen, is direct op 23 augustus in gebruik. Deze loopt dan vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan de verlegde afrit ter hoogte van de Stettinweg. Voorbij de afrit bij de Stettinweg geldt er een tijdelijke versmalde inrichting van de weg, onder andere over de Euvelgunnerbrug. Het verbreden van de Euvelgunnerbrug staat gepland in de zomer van 2022. In de eindsituatie is de weg verbreed vanaf knooppunt Euvelgunne tot aan het Europaplein.
6 augustus 2021
Dick, in week 33 (16-21 aug) en week 34 (23-28 aug) gaan we de bouwputten leegpompen en schoonmaken.
16 juli 2021
Onno, we hebben uitgezocht waarom er geen omleidingsborden staan bij Beijum-Noord en wel bij bijvoorbeeld Beijum-Zuid. Op basis hiervan is besloten hier alsnog borden te plaatsen. Ik weet nog niet wanneer ze worden geplaatst.
15 juli 2021
Onno, normaal gesproken staan er alleen omleidingsborden bij de plek waar het verkeer een bepaalde route of afrit niet kan nemen. In dit geval is ervoor gekozen om bij enkele opritten bij de oostelijke ringweg extra aankondigingsborden te zetten, zodat het verkeer tijdig op de hoogte is en een andere route kan kiezen. De wegbeheerder heeft ervoor gekozen deze extra borden te plaatsen bij de opritten vanaf Driebond, Rijksweg, Ulgersmaborg, Kardinge en Beijum-Zuid. Voor een volgende stremming zullen we beoordelen of de borden het gewenste effect hebben gehad.
15 juli 2021
Henk, de borden en de afzetting zijn volgens de afspraken geplaatst. Wij hebben helaas geen invloed op het gedrag van de bestuurders. Het is voor sommige automobilisten misschien een kwestie van wennen. ´Van A naar Beter´ kiest zelf de afsluitingen die zij relevant vindt. Wij hebben hier geen invloed op. Voor actuele omleidingsroutes in Groningen kun je terecht op de website www.groningenbereikbaar.nl.
8 juli 2021
Frank, dat heeft te maken met veiligheidsvoorschriften. Straks is de Stettinweg een voorrangsweg ten opzichte van de Olsoweg. Dat is nodig om te voorkomen dat het verkeer vanaf de zuidelijke ringweg stil komt te staan op de kruising met de Osloweg. Het verkeer op de Stettinweg dat vanaf de andere kant komt, rijdt straks dus op een voorrangsweg op de oprit naar de ringweg af. Dat kan dus ook een bromfiets, een brommobiel of een tractor zijn. Zij mogen uiteraard niet de ringweg op rijden. Vanwege de veiligheid moeten we de weg zo ontwerpen dat het verkeer vanaf die kant een bewuste keuze moet maken om naar de ringweg te gaan. Dat voorkomt dat ze per ongeluk bij de oprit uitkomen en geen kant meer op kunnen. Vandaar dat we voor een minirotonde direct bij de oprit en de afrit hebben gekozen. Een rotonde op het kruispunt Stettinweg en Osloweg, zoals jij voorstelt, is niet mogelijk. Dan zou het verkeer dat vanaf de zuidelijke ringweg komt voorrang moeten geven op verkeer dat vanaf de noordkant van de Stettinweg komt en linksaf slaat (driekwart rond). Dit zou kunnen leiden tot een rij wachtende auto’s tot op de afrit. Dit is een gevaarlijke situatie. Het verkeer dat van de afrit komt, moet voorrang hebben.
8 juni 2021
In mei zijn er inderdaad wat minder bouwactiviteiten geweest bij de Hereweg en de Helperzoom. Op dat moment ging onze volle aandacht naar de werkzaamheden rondom de buitendienststelling van het spoor en het inrijden van het spoordek. Inmiddels zijn we weer volop aan de slag met het uitgraven van de bouwkuip en de ‘droge’ betonstorten ten westen van de Hereweg en bij de Kempkensberg/Helperzoom.
7 juni 2021
Hoi Robert, ik weet niet welke afbeelding je precies bedoelt, maar er is niets veranderd in de afmetingen van de deksels over de verdiepte ligging.