16 april 2024
Maarten, we erkennen dat deze aankondiging erg laat is. Waar we mee te maken hebben, is dat de planning steeds kan veranderen. Dat is onder andere afhankelijk van de beschikbaarheid van machines en medewerkers en de ruimte op de weg. Vorige week hadden we deze werkzaamheden al aangekondigd, maar ging het grootste deel ervan op het laatste moment niet door. In eerste instantie leek het nodig om de komende nacht tot 4 uur door te werken. Gelukkig hebben we nog een oplossing kunnen vinden om het werk over twee dagen te verdelen.
16 april 2024
Embo, we leiden het autoverkeer zo veel mogelijk om via de ring, maar extra verkeersdrukte in Helpman is onvermijdelijk. Dat geldt ook voor heel veel andere locaties in de stad, zoals de Griffeweg en de Hereweg. Om de verkeerssituatie in Helpman zo goed als mogelijk te beheersen, nemen we verkeersmaatregelen. Deze hebben we afgestemd met wijkvereniging Helpman. Vanaf de Helperzoomtunnel sluiten we de Helperzoom in zuidelijke rijrichting af. Het autoverkeer dat vanaf de Duinkerkerstraat door de tunnel richting Helpman rijdt, wordt dus naar het noorden geleid. Het doorgaande verkeer dat naar de Hereweg moet, maakt dus gebruik van deze tijdelijke weg over de Kempkensberg. Hiermee wordt het verkeer van oost naar west door Helpman beperkt tot lokaal wijkverkeer.
15 april 2024
Marcel, wanneer de onderdoorgang bij de Waterloolaan dicht is, moet je omrijden via de Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom. Je kunt de omleidingsborden volgen, daarop staat DUO vermeld.
12 april 2024
Michel, dan is ook de afrit Drachten > Centrum klaar. Deze wordt aan het eind van Operatie Ring Zuid afgemaakt.
12 april 2024
Joris, ja, dat klopt. De onderdoorgang is dan dicht voor zowel autoverkeer als fietsverkeer. Langs de tijdelijke weg over het bouwterrein Kempkensberg komt ook een fietspad. Zo kun je ook op de fiets vanaf de Helperzoom de Hereweg bereiken.
12 april 2024
Maaike: ja, bij de aansluiting op de Hereweg komen verkeerslichten.
3 april 2024
Maarten, je hebt gelijk. De waterkelder is iets kleiner dan een Olympisch zwembad. We hebben in het verleden de vergelijking met een Olympisch zwembad gemaakt om mensen een indruk te geven van de enorme omvang van de waterkelder. Openluchtzwembad De Papiermolen is nog groter inderdaad, als je de vijf baden bij elkaar optelt. Dat is dan ook een veel betere plek om lekker te zwemmen!
2 april 2024
AnjaBLW en Saljem, onze verkeerskundige herkent het verkeersbeeld dat jullie noemen. Ook op de webcams is te zien dat meerdere autobestuurders inderdaad op het laatste moment nog van rijstrook wisselen. We kunnen hier helaas niet veel aan doen. Met de bebording boven de weg is duidelijk aangegeven welke rijstrook voor welke bestemming gevolgd moeten worden. Tussen de rijstroken is een blokmarkering aangebracht. Ook staat er op de rechter rijstrook een duidelijke rechtsafpijl, waardoor duidelijk is dat het gaat om een afrit. De omleidingsroute is duidelijk aangegeven over de linker rijstrook. Voor een deel van de automobilisten is dit nog een nieuwe situatie. We vermoeden dat het deels een kwestie van wennen is.
2 april 2024
Feder, bedankt voor het meedenken. Ik heb je vragen en suggesties voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Hij legt uit dat het een ingewikkelde situatie is. "Ten eerste is door de huidige afsluiting van de zuidelijke ringweg (N7) tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein het verkeersaanbod op Laan Corpus den Hoorn veel groter dan normaal. Dat levert langere wachtrijen op. De verkeerslichten hier zijn daarom wel degelijk anders ingesteld. Maar vanwege het openbaar vervoer ligt onze prioriteit bij een goede verkeersdoorstroming op de Paterswoldseweg. Ten tweede willen we de route Laan Corpus den Hoorn niet (te) aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Het verkeer dat geen bestemming of herkomst heeft in de wijk Corpus den Hoorn zou eigenlijk moeten omrijden via de omleidingsroutes over de rest van de ringweg. Ten derde zien we nog iets anders. Als we de groentijden verruimen voor het verkeer op Laan Corpus den Hoorn, rijdt het verkeer inderdaad sneller door, maar dat trekt ook weer nieuw verkeer aan. Het effect is daardoor dat de wachtrijen even lang blijven. Dat komt vooral door de navigatiesystemen. Als het verkeer op de Laan Corpus den Hoorn beter doorstroomt, sturen zij ook meer verkeer over deze route. Tot slot: we hebben regelmatig contact met de hulpdiensten. Die kunnen, ondanks de drukte op Laan Corpus den Hoorn, aan hun aanrijtijden voldoen. Op dat vlak zijn er nog geen knelpunten."
27 maart 2024
Marcel, Ar en Peter: we hebben ervoor gekozen om de focus te leggen op de Julianabrug. Omdat we ook een timelapse maken, kunnen we het beeld niet meer bijstellen. Op korte termijn komt er nóg een extra webcam online. Via deze webcam kunnen we de werkzaamheden op het zuidwesten van het plein ook volgen.