13 juni 2024
Peter, bedankt voor je melding. Met de verkeersmaatregelen die we genomen hebben in Helpman, moet het volgens ons voor iedere weggebruiker duidelijk zijn wat de gewenste route richting de Hereweg is. De borden en de rood-witte blokken op de weg geven duidelijk aan dat de Haydnlaan enkel bedoeld is voor bestemmingsverkeer. Daarom plaatsen we geen verkeersregelaar. Hij of zij kan de situatie niet duidelijker maken en ook geen onderscheid maken welke weggebruiker wel of niet een bestemming heeft in Helpman. Wij hebben geen bevoegdheid om te handhaven, dat is aan de politie. We blijven de verkeerssituatie in Helpman nauwlettend volgen. We hebben verschillende telpunten in de wijk. Met de aanvullende maatregelen bij de Haydnlaan is het gemiddelde aantal auto’s op de Helper Brink richting de Hereweg gedaald van 4.900 naar 3.100 voertuigen per werkdag. Dit beeld is de afgelopen weken vrij stabiel gebleven. We vinden dit acceptabel en gaan daarom geen aanvullende maatregelen nemen. Inderdaad kan het druk zijn op de tijdelijke weg voor DUO langs. Vooral in de avondspits, op het drukste moment van de dag. Dan kunnen de wachtrijen flink oplopen. De verkeerslichten staan hier zo afgesteld dat het verkeer vanaf de Kempkensberg richting de Hereweg veel groen licht krijgt.
13 juni 2024
Theo Kuster, de oostelijke in- en uitgang kunnen we nu verder gaan bouwen, nu de bypass N7 is opgeruimd. Deze oostelijke toerit is vrij breed vanwege de oprit vanaf de Europaweg, die langs TKP komt te lopen. De damwanden zijn nodig om de oprit te kunnen bouwen.
12 juni 2024
Anton (reactie 12 juni, 11.13u): we hebben de werkzaamheden aan de Paterswoldseweg zo gepland dat de fietsers (en de voetgangers en het autoverkeer) de werkzaamheden kunnen passeren. Je hoeft niet om te fietsen. Daarom was er geen noodzaak om te wachten tot het fietspad bij Gyas open is.
12 juni 2024
Anton (reactie 12 juni): het klopt, de werkzaamheden bij de onderdoorgang Paterswoldseweg zijn uitgelopen. We verwachten nu dat het fietspad en het voetpad aan de oostzijde op 19 juni open gaan. Omwonenden krijgen deze week een brief met de nieuwe planning.
10 juni 2024
Bedankt, Jeroen! We hebben twee weken geleden gewerkt aan de Euvelgunnerbrug om de storingen op te lossen. Tot nu toe ziet het er goed uit.
4 juni 2024
Egbert en S, de updates nummers 7 en 8 zijn niet op de site geplaatst, ze zijn wel terug te vinden bij Groningen Bereikbaar. Update nummer 7: https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/meer-verkeersdrukte-in-eerste-week-fase-4 Update nummer 8: https://www.groningenbereikbaar.nl/nieuws/verkeersdrukte-blijft-toenemen-laat-de-auto-staan
30 mei 2024
Pieter, de rijstroken na het Julianaplein richting Assen zijn nog afgesloten omdat we regelmatig werkzaamheden uit moeten voeren bij de middenberm. Denk bijvoorbeeld aan het intensieve groenonderhoud nu de aanplant nog zo jong is. Dankzij deze afsluiting kunnen de medewerkers er veilig bij. Op het Julianaplein komen inderdaad geen verkeerslichten terug. Boven het Julianaplein hangt tussen de reguliere matrixborden op een aantal plekken een extra matrixbord met een voorwaarschuwing voor verkeerslichten. Deze verkeerslichten staan vóór de verdiepte ligging. In het geval van een calamiteit wordt het verkeer met de verkeerslichten in combinatie met de matrixborden tot stoppen gebracht. Nadat het verkeer is gestopt, gaan er slagbomen omlaag, zodat het verkeer niet meer de verdiepte ligging in kan rijden.
Nieuwe poging oplossen storing Euvelgunnerbrug, ringweg dicht van Europaweg tot knooppunt Euvelgunne
30 mei 2024
De Wit, de hoogspanning heeft absoluut geen invloed gehad op de storingen die geweest zijn. De verstoringen hebben te maken met de veiligheden die zijn ingebouwd in het besturingssysteem van de brug. De besturing en de automatische metingen daarvan luisteren heel nauw. Zo gauw de brug in storing valt, moet de bedienaar de noodprocedure handmatig opstarten. Dit proces luistert heel nauw (in het kader van veiligheid) en kost daardoor veel tijd. Dit is mede de reden waardoor de brug langdurig, voor de veiligheid, niet berijdbaar was. De afstandbesturing van de brug gaat pas in op het moment dat de provincie de brug heeft overgenomen. Deze week gaan de specialisten de instellingen bijstellen zodat, naar verwachting, de storingen verholpen zijn.
30 mei 2024
Anton (reactie 27 mei), de situatie op dat punt is inderdaad wat chaotisch. Het blijft zoeken naar oplossingen in een beperkte ruimte. Fietsers vanuit het zuiden die over het tijdelijke fietspad op de busbaan rijden, gaan hier met een zigzagbeweging terug naar het fietspad. Ook is er kruisend verkeer van fietsers van en naar de Muntinglaan. Het is niet onoverzichtelijk, volgens ons. De fietsers zien elkaar van alle kanten aankomen. Dat zorgt er ook voor dat de fietsers alert zijn en de snelheid tijdig minderen. We zien geen mogelijkheid om de situatie aan te passen. We hebben naast het fietspad een apart afgebakend voetpad gecreëerd, omdat er ook veel schoolklassen langslopen van en naar een gymlokaal aan de Canadalaan. Dus meer ruimte hebben we niet. Gelukkig is het tijdelijk. Op 10 juni gaat het nieuwe fietspad aan de oostzijde open.
24 mei 2024
Dank je wel, Jacob!