17 november 2019
@John. Ik snap niet wat je probeert te zeggen: Dat de verkeerlichteninstallatie aangepast zou moeten worden als fietsers over de busbaan gestuurd worden hadden jullie toch ook kunnen bedenken VOORDAT jullie de boel stremden? Is er (wederom) iets faliekant misgegaan in de planning, en hebben jullie gewoon vergeten om aan de fietsers te denken? Of is dit een zoethoudertje, en zal uiteindelijk blijken dat jullie toch niet willen dat fietsers over de busbaan mogen rijden?
17 november 2019
Ik waardeer het dat je reageert! Maar, wat bedoel je met ‘zodra het veilig kan’’? Jij bekijkt het probleem nu volgens mij alleen uit oogpunt van verkeersveiligheid. De omfietsroute is/voelt echter sociaal onveilig. Fietsers kiezen daardoor nu voor verschillende verkeersonveilige alternatieven. Hoe gaan jullie daar mee om? Een sociaal onveilige route aanhouden tot begin 2020 vind ik echt te lang!
17 november 2019
Henk, zie onze aanvulling van 17 november.
17 november 2019
Anton, zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast. Zie ook onze aanvulling op het artikel van 17 november.
17 november 2019
@E: Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
17 november 2019
@TK en Buurtbewoner: zie onze aanvulling van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
17 november 2019
Henk, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
17 november 2019
Michiel, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
17 november 2019
Zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
15 november 2019
Hallo Marlieke, we begrijpen dat dit voor jou een vervelende situatie is. De bestaande spoorwegovergang bij de Esperantokruising moet vanwege veiligheidseisen van spoorwegbeheerder Prorail dicht. Hier komt een extra spoor en er gaan meer treinen rijden. In deze nieuwe situatie, met veel extra treinverkeer, is het open houden van deze kruising niet veilig en daarom geen optie. Als vervanger voor de Esperantokruising wordt ongeveer een kilometer zuidelijker de Helperzoomtunnel aangelegd. Deze tunnel wordt geschikt voor auto's, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Op de huidige plek bij de Esperantokruising was onvoldoende ruimte om een tunnel voor autoverkeer aan te leggen. De afspraak is dat de Esperantokruising pas dicht kan wanneer de Helperzoomtunnel open is. De opening van de Helperzoomtunnel staat in de planning voor april 2020. ProRail beslist op welke datum de Esperantokruising dicht gaat. Fietsers en voetgangers die nu nog via de Esperantokruising gaan, kunnen straks het spoor kruisen bij het Herewegviaduct, de fietstunnel bij station Europapark of de Helperzoomtunnel. Voor voetgangers en langzaam rijdend verkeer zijn deze alternatieven inderdaad verder weg. De nieuwe tunnel bij de Esperantostraat voor fietsers en voetgangers kan pas worden aangelegd als de verdiepte ligging in gebruik is genomen (planning: 2024). De aanleg kan niet eerder beginnen omdat de toekomstige fiets-en voetgangerstunnel deels onder de huidige ringweg ligt. Die moet eerst worden afgebroken om plek te maken voor de aansluiting op de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Je hebt je telefoonnummer in het vorige bericht vermeld. Het nummer heb ik verwijderd om te voorkomen dat andere mensen het ook kunnen zien. Ik neem maandag contact met je op om het nader toe te lichten.