20 november 2018
                                Vóór het inschuiven van de Helperzoomtunnel is al het vereiste bodemonderzoek gedaan. Omdat de grond zich anders gedroeg dan verwacht, is dit aanvullende bodemonderzoek uitgevoerd.
                              20 november 2018
                                De uitkomsten van de onderzoeken worden gebruikt bij het maken van het definitief ontwerp en het uitvoeringsontwerp. Het is nog niet bekend wanneer die ontwerpen gepresenteerd kunnen worden.
                              9 november 2018
                                M. Drijver, de reactie van ons verkeersdeskundige: 'De inrichting van de Griffeweg is aangepast om het verkeer van en naar de zijwegen beter af te wikkelen en de oversteekbaarheid van het fietsverkeer te verbeteren. Deze maatregelen hebben er inderdaad niet toe geleid dat de verkeersafwikkeling op de Griffeweg zelf is verbeterd. De dagelijkse optredende files op de Europaweg voor de toerit van de N7 richting het Julianaplein leiden namelijk tot extra verkeer op de Griffeweg, omdat deze weg het meest aantrekkelijk alternatief is. Na realisatie van Aanpak Ring Zuid is de verwachting dat de verkeersbelasting op de Griffeweg zal afnemen, omdat het verkeer dan meer gebruik gaat maken van de zuidelijke ringweg.'
                              1 november 2018
                                Leon, vanwege het seizoen kon dat niet tegelijkertijd met het bomen planten. Dit najaar nog gaan we het onkruid maaien en de bloembollen planten. Vanwege het verkeer moet dit in de nacht gebeuren. We hebben nog geen definitieve datum.
                              1 november 2018
                                Hoi Leon, op de werkzaamhedenkaart staan alle definitieve werkzaamheden voor de komende periode. We werken deze kaart continu bij.
                              23 oktober 2018
                                Pieter, het plan voor de zuidelijke ringweg kent een lange geschiedenis, waarin verschillende alternatieven zijn onderzocht. Dat is gebeurd in een zogenaamde Verkenning (2000-2007) met daaropvolgend een Verlengde Verkenning (2008-2009). Daarbij zijn ook (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven onderzocht. Alle alternatieven zijn met elkaar vergeleken op criteria zoals oplossend vermogen (capaciteit), milieueffecten, ruimtelijke kwaliteit, draagvlak en kosten. De conclusie van de Verkenning en de Verlengde Verkenning is dat geen van de onderzochte alternatieven voldoet aan alle criteria. De (gedeeltelijk) ondergrondse alternatieven op het bestaande tracé hebben voldoende oplossend vermogen, kennen veel draagvlak en kunnen ruimtelijk goed ingepast worden. Maar vanwege verkeerskundige eisen en uit veiligheidsoverwegingen zijn ze niet realiseerbaar binnen het beschikbare budget. Op basis van de uitkomsten van beide verkenningen is vervolgens het Bestuurlijk Voorkeursalternatief (BVA) ontwikkeld: de oplossing op het bestaande tracé met een deels verdiepte ligging. Het BVA vormt een combinatie en optimalisatie van de meest kansrijke varianten van de bestudeerde alternatieven wat betreft bereikbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en financiële haalbaarheid. In 2009 hebben het Rijk, de Provincie Groningen en de Gemeente Groningen samen voor het BVA gekozen. Het BVA betreft een plan op hoofdlijnen. Dit plan op hoofdlijnen is in de planuitwerkingsfase (2010-2014) verder uitgewerkt tot uiteindelijk het Tracébesluit. De projectorganisatie Aanpak Ring Zuid heeft van de minister de opdracht gekregen dit Tracébesluit te realiseren.
                              23 oktober 2018
                                Raymond, we hebben nog geen nieuws over het verhogen van de snelheid op de tijdelijke weg. Voorlopig starten er geen grotere werkzaamheden aan de ringweg, zoals we al https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/geen-grote-zichtbare-werkzaamheden-de-komende-maanden (eerder) hebben gemeld. De aannemer is wel bezig met kleinere werkzaamheden waarvoor al toestemming is verleend, zoals de https://www.aanpakringzuid.nl/#modal-%2Fdeelgebieden%2Fwest%2Factueel%2Frenovatie-viaduct-vrijheidsplein (renovatie van het viaduct bij het Vrijheidsplein).
                              23 oktober 2018
                                Martin, het is een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat het door UV-straling wordt beschadigd. Beter voorkomen dan genezen ;p Hetzelfde materiaal wordt ook gebruikt bij definitieve wegen.
                              23 oktober 2018
                                Al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. De weg blijft dus voor langere tijd geschikt.
                              23 oktober 2018
                                Thomas, ik snap je gedachtegang, maar al vanaf het begin is bepaald dat de tijdelijke weg net zo wordt gebouwd als een definitieve weg. Het plaatsen van het UV-doek staat los van de vertraging.
                              