18 juni 2019
Theo, de oude balken worden afgevoerd naar een locatie in de buurt waar ze inderdaad worden vergruisd.
18 juni 2019
John, heel vervelend dat je niet hebt kunnen slapen van het lawaai. Kun je ons per mail (mailto:info@aanpakringzuid.nl (info@aanpakringzuid.nl)) je adres doorgeven, zodat wij kunnen nagaan van welke werkzaamheden je zoveel last hebt gehad? Zoals je zelf al zegt, gaan we de damwanden niet 's nachts intrillen. We werken op doordeweekse dagen van 7u tot 19u. Komen we tijd tekort, dan kunnen we ook de zaterdag erbij nemen (van 7 tot 19u). Is dat nog niet genoeg, dan kunnen we ook 's avonds doorgaan (van 19u tot 23u). Als we op zaterdag of 's avonds gaan werken, melden we dat van tevoren op deze website. Je kunt je ook aanmelden voor het SMS-alert voor jouw deelgebied. Je krijgt dan een sms op je mobiele telefoon als de werkzaamheden uitlopen.
5 juni 2019
Ja, het ziet er straks heel anders uit. Bedankt!
5 juni 2019
Op je verzoek maak ik de gang van zaken graag transparant. Degene die hierboven heeft gereageerd ('Waterloolaan'), nam aan dat de geluidsoverlast die ze dinsdagavond ervoer, te maken had met de voorbereidende werkzaamheden van de sloop van het zuidelijke deel van het Herewegviaduct. Daarover had ze een brief van ons ontvangen. In de brief stond dat er o.a. op maandagavond gewerkt zou worden. Dinsdag werd daarin niet gemeld. Vandaar haar reactie. We hebben uitgezocht wat er aan de hand was. Op dinsdagavond is er niet gewerkt bij het Herewegviaduct. Wel was er die avond bij de ringweg een radaronderzoek naar zwerfkeien. We hebben niet goed ingeschat dat dit geluidshinder zou geven in de omgeving. We hebben telefonisch contact opgenomen met 'Waterloolaan', haar de situatie uitgelegd en onze excuses aangeboden. Deze heeft ze geaccepteerd. Voor de volledigheid hebben we daarna op de website ook op haar reactie gereageerd.
5 juni 2019
Excuus voor onze late reactie. Indirect wel, want we gaan op deze plek eerst damwandplanken opslaan. Maar het fietspad moet worden afgesloten omdat op deze plek na de zomer een tijdelijke afrit komt vanaf de zuidelijke ringweg naar de Hereweg. Hier het https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/fietspad-hereweg-papiermolen-op-5-juni-definitief-dicht (artikel) dat we hierover gisteren op deze website hebben geplaatst.
5 juni 2019
Filip, voor het maken van de bouwkuip van de verdiepte ligging is trillen de enige geschikte methode. Op de plaats waar de verdiepte ligging komt, zit in de bodem namelijk een dikke laag leem en een vaste zandlaag. We kunnen de planken daar niet doorheen drukken. Verder houden wij juist wel rekening met de lokale situatie, zoals je kunt lezen in dit https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/aan-het-woord/intrillen-van-damwanden-voor-bouwkuip-verdiepte-ligging-gaat-voor-forse-hinder-zorgen (artikel). Daarin staat o.a. “Van tevoren kunnen we vrij precies bepalen hoe groot de trillingen zijn, ook in dit specifieke gebied. In 2017 al hebben we bij de H.L. Wichersstraat proeven gedaan met het intrillen van damwandplanken. Ook hebben we al damwandplanken ingetrild onder het spoor bij de Esperantostraat. Zo hebben we lokale praktijkervaring opgedaan.”
5 juni 2019
We gaan ermee aan de slag.
5 juni 2019
Voor het maken van de bouwkuip van de verdiepte ligging is trillen de enige geschikte methode. Op de plaats waar de verdiepte ligging komt, zit in de bodem namelijk een dikke laag leem en een vaste zandlaag. We kunnen de planken daar niet doorheen drukken.
5 juni 2019
Op dit moment wordt de bouwmethode voor de verdiepte ligging onderzocht. De keuze voor de bouwmethode ligt bij de aannemer. De opdrachtgever heeft strikte eisen opgenomen ten aanzien van het grondwater. De grondwaterstand mag niet nadelig beïnvloed worden vanwege bijvoorbeeld het Sterrebos en aanpalende woningen. We verwachten dat in het najaar de definitieve keuze ten aanzien van de methode wordt genomen. Daarna wordt bij het waterschap hiervoor een vergunning aangevraagd. In voorbereiding hierop zijn we nu al met het waterschap in overleg.
4 juni 2019
We reageren graag op enkele uitspraken die u doet. Tijdens de werkzaamheden houden we de hoeveelheid geluid en trillingen nauwlettend in de gaten. Dit doen we met geluids- en trillingsmeters. Deze worden op verschillende plekken rond de werkzaamheden geïnstalleerd. Zo kunnen we op tijd ingrijpen als een grenswaarde overschreden dreigt te worden. In aanvulling op de vaste trillingsmeters zetten we tijdens de werkzaamheden ook een draagbare meter in. Hiermee kunnen we waar nodig en op verzoek op locatie metingen verrichten. Vóórdat we starten met het intrillen, maakt een onafhankelijk bureau bouwkundige opnames van panden die dichtbij de verdiepte ligging staan. Dat is bij veel woningen al gebeurd. Mocht er toch schade ontstaan aan een pand, dan beschikt de eigenaar over een onafhankelijk rapport. Daarmee kan hij aantonen dat de schade aan zijn pand er bij aanvang van de werkzaamheden nog niet was De damwandplanken kunnen vanwege de samenstelling van de grond langs het tracé niet geluids- en trillingsvrij de grond in gedrukt worden. Langs het traject zijn op verschillende plekken peilbuizen geïnstalleerd waarmee we de grondwaterstand in de gaten houden.
