16 oktober 2019
Sander, zoals Annet ook aangeeft: hier staat al een verkeerslicht voor voetgangers.
16 oktober 2019
Manuel, in mijn oorspronkelijke antwoord (van 19 sept) gaat het over dit verkeerslicht. Dit verkeerslicht staat vaak op groen. Vaker is niet mogelijk. Het verkeerslicht staat hier omdat er bouwverkeer naar de afgesloten oprit mogelijk is.
16 oktober 2019
We begrijpen dat het ook voor fietsers vervelend is. We zijn bezig om de situatie zo veel mogelijk te verbeteren voor alle verkeersdeelnemers, in overleg met de buurt en de gemeente. We hebben hier te maken met een tijdelijke bouwsituatie, waarin het nooit zo goed geregeld is als in de oude of de nieuwe situatie. We vragen alle verkeersdeelnemers om begrip hiervoor.
27 september 2019
manuel, ik begrijp dat je het nieuwe fietsverkeerslicht bedoelt op de Hereweg ter hoogte van de Waterloolaan. Het klopt dat dit verkeerslicht lang op rood staat. Dat is nodig omdat we willen voorkomen dat het verkeer op de Hereweg rechtsaf richting Waterloolaan een lange rij gaat vormen en daarmee het kruispunt blokkeert. Als dat gebeurt, zou het verkeer op de afritten van de ringweg (uit beide richtingen) stil kunnen komen te staan, wat tot gevaarlijke situaties op de ringweg kan leiden.
27 september 2019
embo, het klopt dat dit verkeerslicht lang op rood staat. Dat is nodig omdat we willen voorkomen dat het verkeer op de Hereweg rechtsaf richting Waterloolaan een lange rij gaat vormen en daarmee het kruispunt blokkeert. Als dat gebeurt, zou het verkeer op de afritten van de ringweg (uit beide richtingen) stil kunnen komen te staan, wat tot gevaarlijke situaties op de ringweg kan leiden. Je overige drie aandachtspunten (hieronder) heb ik uitgezet.
27 september 2019
Hans, we nemen aan dat je de enkele opstelstrook bedoelt op de Hereweg voor verkeer vanuit het centrum rechtsaf richting verbindingsweg. Fysiek ontbreekt er ruimte voor meer dan twee opstelstroken (één voor autoverkeer en één busstrook), vanwege de toegang tot de begraafplaats. Uit de berekeningen die wij hebben uitgevoerd, blijkt dat deze enkele opstelstrook voor autoverkeer voldoende is. Dat komt enerzijds doordat de hoeveelheid verkeer op de Hereweg met 25 tot 30 procent afneemt als gevolg van het project. De belangrijkste routes vanaf het centrum naar de ringweg zijn aan de westkant de route via het Emmaviaduct, en aan de oostkant de route via de Europaweg. Anderzijds wordt de doorstroming op de Hereweg bevorderd doordat verkeer vanuit het centrum niet linksaf mag slaan naar de Waterloolaan, zoals nu ook al in de tijdelijke situatie het geval is.
24 september 2019
Daar loopt een doodlopende boerenweg. We veranderen daar niets aan.
23 september 2019
Leon, ik heb de vraag uitgezet, hopelijk zo snel mogelijk ons antwoord.
23 september 2019
Je hebt gelijk, Marlieke, dat de Helperzoomtunnel voor voetgangers en ‘verkeer op langzame wielen’ niet een goed alternatief is. Als de Esperantokruising dicht gaat, duurt het nog een paar jaar voor de fietstunnel open kan. Dat komt omdat de fietstunnel voor een deel onder de huidige ringweg doorloopt. Pas als de verdiepte ligging klaar is (planning: 2024), kan de fietstunnel open. In de tussenliggende tijd heb je twee alternatieven, afhankelijk van waar je precies naar toe moet. Dat zijn het Herewegviaduct en de tunnel bij station Europapark. WIJ Rivierenbuurt in het Talmahuis is vanaf de Oosterpoort straks het beste te bereiken via het Herewegviaduct.
23 september 2019
Anne, we zien ook dat de situatie op de Waterloolaan nu niet ideaal is. We zijn in overleg met vertegenwoordigers uit de buurt over de nieuwe situatie. Ook zij hebben hun zorgen met ons gedeeld en een aantal oplossingsrichtingen bedacht. De oplossingsrichtingen werken we nu uit. Begin oktober gaan we weer met het wijkcomité in overleg om te bespreken welke maatregelen wenselijk en haalbaar zijn.