6 december 2019
Henk de Wit, hoewel er inderdaad wel eens iets misgaat, gaat er gelukkig ook het nodige goed. Soms zijn de werkzaamheden eerder klaar dan gedacht, soms duren ze wat langer. We proberen de omwonenden hierover zo goed mogelijk te informeren. Dat een project van deze omvang overlast veroorzaakt, is onvermijdelijk. Dat hebben we ook vanaf het begin duidelijk gemaakt. Waar verkeersonveilige situaties ontstaan, proberen we die waar mogelijk samen met gemeente en bewoners op te lossen.
5 december 2019
Marco, het artikel staat in onze rubriek TOEN en STRAKS. Daarin kijken we terug en vooruit. Het is dus een achtergrondverhaal. We hebben gemerkt dat veel inwoners van Groningen en mensen van wat verder weg niet precies weten wat er door het project Aanpak Ring Zuid verandert. Daarom pikken we er af en toe een paar onderdelen uit. Alle artikelen verschijnen op de homepage onder het kopje 'Laatste nieuws', daar zouden we inderdaad eens naar kunnen kijken.
5 december 2019
Thomas, wanneer we damwandplanken voor de noordwand gaan intrillen bij de Hereweg, is nog niet bekend. Het gebeurt in elk geval dit jaar niet meer.
5 december 2019
In overleg met Wijkcomité Herewegbuurt, bewoners en de gemeente is besloten om de Sterrebosstraat tussen Anna Paulownastraat en Waterloolaan af te sluiten om sluipverkeer tegen te gaan.
5 december 2019
@embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.
5 december 2019
E, we bedoelen inderdaad dat het op dit moment nog niet verkeersveilig is om via de busbaan onder het viaduct door te fietsen. Eerst moet de verkeersregelinstallatie ter plekke technisch worden aangepast, om te zorgen dat bussen en fietsen beide veilig onder de doorgang kunnen. Dat kost tijd omdat de deskundigen die dit moeten inregelen schaars zijn. Tot die tijd geldt de omfietsroute langs de Papiermolentunnel. De kapotte verlichting in de Papiermolentunnel is door Combinatie Herepoort gerepareerd. Samen met de gemeente bekijken we of we iets kunnen doen om de sociale veiligheid op deze route te verbeteren. Als je suggesties hebt, horen we die graag.
5 december 2019
Arjan, voor het afsluiten van de Kempkensberg hebben we een analyse gemaakt van de verwachte effecten. Samen met bewoners en gemeente hebben we een plan opgesteld voor het verkeer in de Herewegbuurt. Het plan is goedgekeurd door de gemeente.
27 november 2019
Kevin, vanuit de lucht is de omvang en voortgang van het project inderdaad goed te volgen. Rijkswaterstaat maakt geregeld inspectievluchten in Noord-Nederland en maakt daarbij ook foto's. Die luchtfoto's plaatsen we met enige regelmaat op onze website en op Facebook. Je vindt ze op onze https://www.aanpakringzuid.nl/beeld/foto (pagina Foto's).
27 november 2019
@embo: In het Voorlopig Ontwerp van 2011 (zie ook de pagina https://www.aanpakringzuid.nl/bibliotheek/plan-historie (planhistorie in onze bibliotheek)) was er inderdaad een nieuwe verbindingsweg over de deksel van de ringweg bedacht. In dit ontwerp was deze weg nog onderdeel van een parallelstructuur langs vrijwel het hele tracé (tussen Laan Corpus den Hoorn en de nieuwe aansluiting bij de Kieler Bocht). Deze parallelstructuur op maaiveld is komen te vervallen toen bleek dat bijna de helft van al het verkeer hiervan gebruik zou maken en daarmee tot een nieuwe barriere zou leiden. De verbindingsweg via de Kemkensberg is uit het plan geschrapt omdat deze het herstellen van het Sterrebos in de weg zou staan. Door deze weg zou het Zuiderplantsoen niet gerealiseerd kunnen worden. De gemeente heeft er daarom destijds voor gekozen om de Waterloolaan 'op te waarderen' in plaats van een nieuwe verbinding door het Sterrebos te realiseren. De verwachte verkeersaantallen van 3.000 tot 4.000 auto's per etmaal worden als acceptabel gezien voor de wat belangrijkere woonstraten. Deze aanpassing is in het uitgewerkte Voorlopig Ontwerp van 2012 doorgevoerd en in het Tracébesluit (2014) vastgelegd. Wanneer de Helperzoomtunnel geopend wordt en de Esperantokruising dicht gaat, zullen de verkeersstromen in Helpman veranderen. De Waterloolaan zal iets rustiger worden en De Savornin Lohmanlaan en Goeman Borgesiuslaan zullen iets drukker worden. We verwachten echter niet dat dat tot grote problemen zal leiden. Het meeste verkeer dat nu van de spoorwegkruising gebruikt maakt en straks van de Helperzoomtunnel is bestemmingsverkeer uit Helpman, het Europapark en de Oosterpoort.
17 november 2019
Henk, zie onze aanvulling van 17 november.