25 februari 2020
Jos, een deel van het zand is afkomstig uit de bouwput van de verdiepte ligging. Het uitgangspunt is om het zand dat vrijkomt bij dit project, zo veel mogelijk elders in het project te gebruiken.
18 februari 2020
J.D., langs de Bornholmstraat ligt al een vrijliggend fietspad voor fietsers in beide richtingen. Deze fietsverbinding blijft intact. Het fietspad langs de Europaweg wordt een extra verbinding.
17 februari 2020
Beste Bewoner Oosterpoort, hieronder onze antwoorden. 1. Nee, rondom de Esperantokruising zijn nog niet alle damwandplanken ingetrild. Dit voorjaar gaan we aan de slag bij de toegangsweg van DUO/Belastingdienst. Een deel van de damwandplanken bij De Frontier/Verlengde Meeuwerderweg zit ook nog niet op z’n plek. Onder het spoor zijn de damwandplanken al wel ingetrild. In de omgeving van de Meeuwerderbaan, de H.L. Wichersstraat en (Oude) Winschoterdiep zitten de meeste damwandplanken al in de grond. Nadat we een deel van het Oude Winschoterdiep hebben gedempt, kunnen we het laatste stukje van de oude ringweg afbreken en op deze plek de damwandplanken intrillen. Zie ook ons https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/voortgang-damwandplanken-intrillen-tussenwanden-kempkensberg (voorgangsartikel). 2. Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Daarom mag deze overgang niet open blijven. Het exacte tijdstip van sluiten van de Esperantokruising kunnen we nu nog niet aangeven, dat hangt samen met de planning van de werkzaamheden die dag. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel. 3. Ja, we gaan na 3 april het verkeer monitoren, samen met Groningen Bereikbaar. 4. Op welke wijze bedrijven en werknemers worden geïnformeerd, bespreken we met Groningen Bereikbaar.
12 februari 2020
Willem, het eenrichtingsverkeer in de Helper Brink is juist bedoeld om sluipverkeer in de wijk tegen te gaan. Vooruitlopend op de aanleg van de Helperzoomtunnel zijn tussen mei en augustus 2016 verkeersmaatregelen genomen in de wijk. De maatregelen stonden beschreven in het inrichtingsplan voor Helpman/Coendersborg van september 2014. Het plan bestond onder andere uit het omdraaien van rijrichtingen, het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur en het veiliger maken van oversteekplekken. Deze maatregelen ontmoedigen doorgaand verkeer, maar houden de bestemmingen in de wijk bereikbaar. Ook beperken de maatregelen verkeer rond kwetsbare plekken in de wijk, zoals de omgeving van de scholen bij de Helper Brink.
5 februari 2020
Hans, ter hoogte van de Esperantokruising breidt Prorail het spoor uit van drie naar vier sporen. Vanwege de veiligheid sluit Prorail deze overweg. Op 3 april gaat de Helperzoomtunnel open, dan is een nieuwe route voor auto’s en fietsers beschikbaar. Een aantal weken daarna start Prorail al met de werkzaamheden aan het spoor. Omdat de Helperzoomtunnel open is, wordt de overgang op 3 april gesloten. Fietsers en voetgangers kunnen dan gebruik maken van verschillende mogelijkheden, zoals de fiets-/voetgangerstunnel onder het station Europapark, de Helperzoomtunnel en de Hereweg.
4 februari 2020
Uw verzoek hebben we inmiddels met u besproken.
29 januari 2020
Thomas, de bussen en hulpdiensten kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik maken van de Hereweg. Er staat wel een verkeersregelaar bij, die een bus even kan tegenhouden op het moment dat er een damwandplank ingetrild wordt, vanwege de veiligheid.
15 januari 2020
Hoi Michael, wat vervelend dat je zo veel hinder hebt van de werkzaamheden. De geluidsoverlast komt onder andere door het verwijderen van de geluidsschermen. De werkzaamheden duren inderdaad nog tot eind januari. Daarna staan er meer nachtwerkzaamheden gepland. Het zijn steeds andere werkzaamheden en ook niet steeds op dezelfde plek, dus we kunnen niet goed aangeven hoeveel overlast jij daarvan kunt verwachten. We proberen de overlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken door overdag al kleine voorbereidende werkzaamheden uit te voeren. Als je je gegevens mailt naar info@aanpakringzuid.nl, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om te bekijken of we iets voor je kunnen betekenen.
14 januari 2020
Zie het antwoord hieronder.
14 januari 2020
@Tineke en Fokko: als je straks vanuit het westen naar de Boumaboulevard of de flats Stoker of de Brander gaat, neem je net als nu de afrit Europaweg. In de nieuwe situatie loopt deze afrit over de Europaweg heen en takt aan op de Herningweg. We hebben deze afrit veel langer gemaakt met het oog op de veiligheid. Zo is er een kleinere kans dat het verkeer op de afrit een rij vormt tot op de ringweg. Het verkeer kan aan het eind van de afrit linksaf richting Bornholmstraat en rechtsaf richting Europaweg. Om naar de Boumaboulevard te gaan, houd je aan het einde van de afrit rechts aan. Daarna kan het verkeer rechtsaf en linksaf de Europaweg op of rechtdoor naar de Boumaboulevard. Vanaf de Boumaboulevard kun je net als nu de parkeergarage bij de Jumbo in. Deze route is dus langer dan in de huidige situatie en je komt twee verkeerslichten tegen. De stoplichtloze afrit richting Europaweg zuid vervalt inderdaad. Hoe deze situatie is tijdens thuiswedstrijden van FC Groningen is nog niet precies bekend, maar de woningen aan de Boumaboulevard en de flats Stoker en Brander blijven altijd bereikbaar.