De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. Wist je bijvoorbeeld dat er op het Julianaplein drie rijbanen bovenop elkaar komen? Het verkeer kan hierdoor beter doorrijden. Ook is dit veiliger dan in de huidige situatie.
Het Julianaplein is de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland. Hier komt het verkeer uit de richtingen Assen (A28), Drachten (A7), Hoogezand (A7) en de binnenstad (Emmaviaduct) samen. De verkeerslichten op dit plein zorgen in de spits voor files. Doordat het verkeer moet afremmen voor de verkeerslichten ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties.
Zonder verkeerslichten doorrijden
De verkeerslichten op het Julianaplein gaan verdwijnen. De wegen kruisen elkaar straks niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen krijgen elk hun eigen rijbaan, boven elkaar. Op de onderste rijbaan komt het verkeer Hoogezand (A7) richting Assen (A28). Daarboven komt de rijbaan voor het verkeer van Assen (A28) naar Drachten (A7). Helemaal bovenaan komt de rijbaan voor het verkeer van Drachten (A7) naar Hoogezand (A7) en omgekeerd. De bovenste rijbaan ligt straks ongeveer vijf meter hoger dan de verkeerslichten nu.
Het Julianaplein gezien vanuit het zuidoosten. Links de oude situatie (2013), rechts een impressie van de toekomstige situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.
Langs deze stapeling van rijbanen loopt de rijbaan van Assen (A28) naar Hoogezand (A7) en de rijbaan van Drachten (A7) naar Assen (A28).
Verkeer vanuit Assen (A28) richting het centrum gaat straks al vlak voor het Julianaplein van de A28 af. Dit verkeer rijdt via de Brailleweg onder de A28 en de zuidelijke ringweg door richting centrum.
Binnenstad vanuit alle richtingen bereikbaar
In de nieuwe situatie kun je vanuit alle richtingen vanaf het Julianaplein via het Emmaviaduct naar de binnenstad rijden en andersom. Op dit moment kan dat niet als je vanuit Drachten komt.
Nooit meer wachten voor brug over Noord-Willemskanaal
Nog een verandering: aan de westkant van het Julianaplein rijd je nu nog via een beweegbare brug over het Noord-Willemskanaal. Hier komt een vaste brug waardoor je niet meer hoeft te wachten voor passerende schepen. De beweegbare brug is niet meer nodig, omdat de weg op dit punt hoger komt te liggen.
Planning
De planning is dat het nieuwe Julianaplein in 2024 klaar is. De bouw gebeurt stap voor stap.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op vrijdag 4 oktober 2024 gaat de afrit open van de A7/N7 naar Groningen-Centrum, voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten. In deze video vertelt Friso Jongeneel over de laatste werkzaamheden. Eric Bos legt uit hoe belangrijk de nieuwe afrit is voor de binnenstad.
De Brailleweg, een van de toegangswegen naar het centrum, is opnieuw ingericht. Ook is er een nieuwe afrit naar het centrum gekomen, voor het verkeer vanaf de A7/N7 vanuit Hoogkerk/Drachten. Fotograaf Raymond Bos legde de laatste werkzaamheden vast.
Wie over de nieuwe zuidelijke ringweg rijdt, zal zien dat op de blauwe borden niet meer Utrecht wordt vermeld, maar wel onder andere Hengelo. Dat lijkt niet heel logisch, want Hengelo is niet een heel grote plaats en ook best ver weg. Waarom is dat, vragen veel mensen zich af.