1 april 2020
Rene, excuus voor onze late reactie. We beseffen dat het sluiten van de Esperantokruising ook gevolgen heeft voor de voetgangers. Vanwege de veiligheid is het openhouden van een smalle bewaakte overgang echter niet mogelijk.
1 april 2020
Thomas, sorry voor onze late reactie, er was bij ons wat verwarring over wat je precies bedoelde. In stap 8 is het inderdaad niet mogelijk vanaf het Emmaviaduct de afslag richting Drachten te nemen. Wel is het dan mogelijk om bij het Emmaviaduct rechtdoor richting Assen te gaan, dan afrit Groningen-Zuid te nemen en dan weer terug de A28 op te rijden richting Drachten. Maar vanuit de binnenstad lijkt het logischer om naar de westelijke ringweg te gaan en via het Vrijheidsplein richting Drachten te rijden. Deze situatie is echter nog ver weg. Tegen die tijd zullen we samen met Groningen Bereikbaar advies geven over de beste routes.
31 maart 2020
We hebben je idee opgepikt, wordt vervolgd! Dank!
25 maart 2020
Dag dhr. de Boer. De spoorwegovergang bij de Esperantokruising wordt vervangen door de Helperzoomtunnel. U komt daar vanaf uw huis via de Verlengde Lodewijkstraat en het Helperpark. Bent u door de tunnel, dan rijdt u door over de Helperzoom. Vervolgens gaat u rechtsaf via De Savornin Lohmanlaan naar de Verlengde Hereweg. Gaat u daar naar rechts, dan rijdt u in de richting van de winkels.
23 maart 2020
Dick, de grijze kunststofstroken zijn verticale drains. Verticale drainage passen we toe op plekken waar we voorbelastingen (extra zand of grond) aanbrengen. Door voorbelasting aan te brengen, laten we de ondergrond inklinken, zodat dit niet meer gebeurt wanneer de nieuwe wegen zijn gebouwd. Maar door het gewicht van de voorbelasting neemt ook de druk op het grondwater toe. En dat zorgt er dan weer voor dat de grond minder snel inklinkt. Dankzij de verticale drainage kan het grondwater wegstromen. Hierdoor kan de ondergrond sneller inklinken. Hoe sneller de ondergrond inklinkt tot het juiste niveau, hoe sneller we verder kunnen met het aanleggen van de nieuwe wegen.
23 maart 2020
De grijze kunststofstroken zijn verticale drains. Verticale drainage passen we toe op plekken waar we voorbelastingen (extra zand of grond) aanbrengen. Door voorbelasting aan te brengen, laten we de ondergrond inklinken, zodat dit niet meer gebeurt wanneer de nieuwe wegen zijn gebouwd. Maar door het gewicht van de voorbelasting neemt ook de druk op het grondwater toe. En dat zorgt er dan weer voor dat de grond minder snel inklinkt. Dankzij de verticale drainage kan het grondwater wegstromen. Hierdoor kan de ondergrond sneller inklinken. Hoe sneller de ondergrond inklinkt tot het juiste niveau, hoe sneller we verder kunnen met het aanleggen van de nieuwe wegen.
18 maart 2020
Raymond, na het sluiten van de spoorwegovergang ontstaat aan de oostkant (Verlengde Lodewijkstraat/Esperantostraat) inderdaad een T-splitsing. Direct na het sluiten van de Esperantokruising worden de verkeerslichten uitgezet en de markering verwijderd om de voorrangssituatie te wijzigen. Dit wordt een gelijkwaardige kruising (rechts gaat voor). Dat is gebruikelijk in een 30 km/uurzone. De gemeente gaat op een later moment het verkeerslicht verwijderen. Combinatie Herepoort gaat daarna het kruispunt verkleinen door alle opstelvakken te verwijderen. Er worden vooralsnog geen rijrichtingen gewijzigd.
18 maart 2020
Corner, het is een creatieve oplossing, maar door de grote afstanden tussen de bouwplaatsen is het helaas niet haalbaar.
12 maart 2020
Ard, de bypass bij het knooppunt Westerbroek voor het verkeer richting Hoogezand is inderdaad nog afgesloten. Deze situatie heeft inderdaad te maken met de bebording. Voor de nieuwe situatie zijn nieuwe borden en portalen nodig. Zonder bebording kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Denk daarbij aan landbouwverkeer dat gebruik zou kunnen maken van de rijstrook en vervolgens op de ringweg/snelweg terechtkomt. We verwachten dat het nog wel enkele maanden duurt voordat de bypass open gaat. Dat vinden we zelf ook een vervelende situatie. Het verkeer ondervindt er gelukkig weinig hinder van.
11 maart 2020
Embo [rechtstreeks onder je reactie reageren is technisch niet mogelijk], we hebben je uitgenodigd voor een gesprek met een van onze verkeerskundigen voor al je verdere vragen. Stuur een mail met je gegevens naar info@aanpakringzuid.nl, dan maken we een afspraak.