7 april 2020
Kees, de vuilniswagens en ander materieel van de gemeente hebben een algemene ontheffing in de stad. Bijvoorbeeld om tegen de richting in te rijden, over busbanen te rijden of in dit geval door de Helperzoomtunnel te rijden. Dit is vanwege het werk wat zij doen en de locaties waar zij moeten kunnen komen, om zo de stad schoon, heel en veilig houden. De gemeentelijke medewerkers gaan terughoudend met het gebruik van de Helperzoomtunnel om.
6 april 2020
Dag dhr De Boer, door het sluiten van de spoorwegovergang Esperantokruising en het openen van de Helperzoomtunnel verandert er inderdaad het een en ander in de fietsroutes in de stad. De inrichting van de kruisingen die u benoemt, is de verantwoordelijkheid van de gemeente Groningen. We hebben voor u bij de gemeente navraag gedaan en dit is de reactie. Voor de nieuwe kruising Helperzoom-Helper Brink heeft de gemeente samen met de fietsersbond uitgebreid (simulatie)studie gedaan naar de meest optimale fietsoversteek. Daarbij zijn veel verschillende varianten de revue gepasseerd (fietser in de voorrang, fietsers uit de voorrang, verkeersregelinstallaties etc.). De huidige variant kwam na zorgvuldige afweging als meest verkeersveilige uit de bus en is daarom door de gemeenteraad verkozen. De nieuwe situatie voor fietsers is overigens nog niet helemaal gereed. De gemeente gaat het deel van de Helperzoom ten noorden van de Helper Brink versmallen en inrichten als 30 km/uur-gebied. Dit noordelijke deel van de Helperzoom wordt zo ingericht dat de fietser volop de ruimte krijgt en de automobilist er zich te gast voelt. De gemeente heeft op dit moment geen plannen om de aansluitingen van de fietspaden bij station Europapark aan te passen. Wel is de gemeente van plan het kruispunt Verlengde Lodewijkstraat-Boumaboulevard-Helperpark aan te passen. Hier zijn de voorbereidingen voor gestart. De gemeente houdt de verkeersdrukte en de verkeersveiligheid op de gewijzigde fietsroutes in de gaten en zal als het nodig is maatregelen nemen.
6 april 2020
Koen, dat is Hydrospear, een grondcoating waarin graszaad zit verwerkt. Zo spoelt het talud niet uit en krijgen we een mooi groen grastalud.
3 april 2020
Erik, de beantwoording van je vragen kost even wat tijd. We zijn ermee bezig.
3 april 2020
Goed gezien! Bij de rotonde aan de kant van het Stadspark komt alleen een fietspad aan de oostzijde. Het is dus een foutje in de afbeelding. Ik kan het helaas niet aanpassen.
Slimme Vraag: kan de ombouw van de zuidelijke ringweg worden versneld, nu er veel minder verkeer is?
3 april 2020
Sander, de datum klopt. De volledige werkzaamheden duren tot 29 mei. Het gaat dan inderdaad om het intrillen van de noordwand, zuidwand en twee tussenwanden ter hoogte van het gebouw van DUO/Belastingdienst. We werken dus niet non-stop, maar steeds in korte periodes om DUO/Belastingdienst bereikbaar te houden. De werktijden zijn tussen 7.00 en 17.00 uur. Volgende week kunnen we meer informatie geven.
Slimme Vraag: kan de ombouw van de zuidelijke ringweg worden versneld, nu er veel minder verkeer is?
2 april 2020
Hallo Diederik, de werkzaamheden staan nu op de planning voor de periode van 20 april tot 29 mei. Het daadwerkelijk intrillen gebeurt in deze periode op een aantal momenten. Omdat DUO/Belastingdienst bereikbaar moet blijven, doen we dit in een aantal stappen. De trilwerkzaamheden aan de noordelijke damwand die op zaterdag zouden gebeuren, doen we in deze periode doordeweeks. Zodra de data definitief zijn, maken we dat via deze website bekend. Inderdaad werken er in deze periode heel veel mensen thuis. Terecht dat je daar op wijst. We gaan bekijken hoe we hiermee omgaan.
1 april 2020
Henk, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.
1 april 2020
DJ, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.
1 april 2020
embo, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.