2 april 2024
AnjaBLW en Saljem, onze verkeerskundige herkent het verkeersbeeld dat jullie noemen. Ook op de webcams is te zien dat meerdere autobestuurders inderdaad op het laatste moment nog van rijstrook wisselen. We kunnen hier helaas niet veel aan doen. Met de bebording boven de weg is duidelijk aangegeven welke rijstrook voor welke bestemming gevolgd moeten worden. Tussen de rijstroken is een blokmarkering aangebracht. Ook staat er op de rechter rijstrook een duidelijke rechtsafpijl, waardoor duidelijk is dat het gaat om een afrit. De omleidingsroute is duidelijk aangegeven over de linker rijstrook. Voor een deel van de automobilisten is dit nog een nieuwe situatie. We vermoeden dat het deels een kwestie van wennen is.
2 april 2024
Feder, bedankt voor het meedenken. Ik heb je vragen en suggesties voorgelegd aan een van onze verkeerskundigen. Hij legt uit dat het een ingewikkelde situatie is. "Ten eerste is door de huidige afsluiting van de zuidelijke ringweg (N7) tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein het verkeersaanbod op Laan Corpus den Hoorn veel groter dan normaal. Dat levert langere wachtrijen op. De verkeerslichten hier zijn daarom wel degelijk anders ingesteld. Maar vanwege het openbaar vervoer ligt onze prioriteit bij een goede verkeersdoorstroming op de Paterswoldseweg. Ten tweede willen we de route Laan Corpus den Hoorn niet (te) aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Het verkeer dat geen bestemming of herkomst heeft in de wijk Corpus den Hoorn zou eigenlijk moeten omrijden via de omleidingsroutes over de rest van de ringweg. Ten derde zien we nog iets anders. Als we de groentijden verruimen voor het verkeer op Laan Corpus den Hoorn, rijdt het verkeer inderdaad sneller door, maar dat trekt ook weer nieuw verkeer aan. Het effect is daardoor dat de wachtrijen even lang blijven. Dat komt vooral door de navigatiesystemen. Als het verkeer op de Laan Corpus den Hoorn beter doorstroomt, sturen zij ook meer verkeer over deze route. Tot slot: we hebben regelmatig contact met de hulpdiensten. Die kunnen, ondanks de drukte op Laan Corpus den Hoorn, aan hun aanrijtijden voldoen. Op dat vlak zijn er nog geen knelpunten."
2 april 2024
Fact-checking: Is het onderdeel van de grap dat de kelder net zo groot is als een olympisch zwembad? Dat is het namelijk niet! De kelder is 2000 m³, een olympisch zwembad is minimaal 2500 m³ en de papiermolen is nog meer, alleen het diepe bad is al meer dan 3000 m³.
1 april 2024
Klopt Anja, dat zie ik ook. Ik ben er zelf ook langsgekomen en het valt me op dat het bord waarop de afslag Martiniplaza staat vermeld nogal hoog hangt. Mensen zijn op dat moment net vooruit aan het turen om te ontdekken wat voor bochten er allemaal aankomen.
29 maart 2024
U merkt op "dat de nieuwe afrit bij de Leonard Springerlaan (Martiniplaza) nog niet bij iedereen bekend is". Als trouwe kijker naar de webcams maak ik me zorgen over de veiligheidssituatie rond het Vrijheidsplein. Mij is onbekend hoe helder en indringend is aangegeven hoe automobilisten uit het westen moeten voorsorteren, maar je ziet echt om de háverklap auto's die hebben voorgesorteerd in de rechterbaan (richting Martiniplaza) en er dan ver voorbij de doorgetrokken streep, ongeveer onder het viaduct of daarna nog, pas achter komen dat ze zich nog gauw willen tussenwurmen op de (veel drukkere) linkerbaan (naar Ringweg West). In mindere mate gebeurt trouwens ook het omgekeerde weleens. Je hoeft maar even naar de webcam te kijken om de voorbeelden te zien.
29 maart 2024
hahaha, 1 april! Hoeveel mensen zullen hierin trappen? Als het geen grap was zouden ze het een dag eerder ook open stellen, maar uitgerekend slechts één uur en op die dag geeft aan dat het een grap is. Bij deze geef ik wel mijn complimenten aan de redactie die dit heeft bedacht, dit is een originele 1 aprilgrap! En voor de rest wens ik iedereen een fijn Paasweekend ook al is het een uur korter wegens de zomertijd.
28 maart 2024
Leuke 1-aprilgrap
28 maart 2024
1april?
28 maart 2024
Het kon minder! Op sommige wegen is het echt rustiger dan normaal. In het bericht staat al dat de doorstroming op de Laan Corpus den Hoorn niet goed is. Ik zie dat dit vooral komt door de verkeerslichten op de kruising met de Paterswoldseweg, en in mindere mate bij de Sportlaan. Volgens mij zijn deze verkeerslichtinstallaties niet aangepast en staan ze in de reguliere stand. Verkeer op de Laan Corpus den Hoorn heeft dus even lang groen als voor de start van deze operatie. Soms kunnen er maar 4 voertuigen door, als het licht groen is. Met als gevolg dat het verkeer op de A28 al voor de afrit Groningen-Zuid, en verder tot aan de Paterswoldseweg, de hele dag stil staat. Wachttijden van 20 tot 30 minuten zijn heel normaal. Ook ambulances naar het Martiniziekenhuis komen er vaak maar moeilijk doorheen. Hulpdiensten moeten soms spookrijden of gebruiken soms het fietspad omdat het verkeer over twee rijen stilstaat. Is er bewust voor gekozen om de verkeerslichten in de Laan Corpus den Hoorn niet anders af te stellen, zodat het verkeer toch voor de ring Oost/Noord/West gaat kiezen? Een andere afstelling gaat weliswaar ten koste van andere verkeer (Paterswoldseweg, fietsers, voetgangers), maar daar is het lang niet zo druk als op de Laan Corpus den Hoorn. Als de verkeerslichten anders worden afgesteld dan kan dat de doorstroming volgens mij flink verbeteren. Dat maakt het Martiniziekenhuis beter bereikbaar. Ook vermindert het gevaarlijke situaties rondom de afritten op de A28 en op de kruispunten in de Laan Corpus den Hoorn, die nu vaak worden geblokkeerd.
27 maart 2024
Marcel, Ar en Peter: we hebben ervoor gekozen om de focus te leggen op de Julianabrug. Omdat we ook een timelapse maken, kunnen we het beeld niet meer bijstellen. Op korte termijn komt er nóg een extra webcam online. Via deze webcam kunnen we de werkzaamheden op het zuidwesten van het plein ook volgen.