12 mei 2020
Misschien meer een vraag voor de gemeente maar ik vind het al met al nogal onduidelijk. In Helpman is op elke kruising een 'verkeersdrempel' aangelegd, zowel binnen de 30 km/uur zone als op de helperzoom (50 km/uur toch?). In de Oosterpoort en de linie is er een mix zonder aanduidingen: voorangswegen (meeuwerderweg, met 'in/uitritten' per zijstraat) en nu dus ook gelijkwaardige kruisingen zonder drempels of andere markeringen? Ik weet ondertussen niet meer wat wat is en vind de variatie per wijk verwarrend. En dat met de slogan dat "de wijken nu weer verbonden worden....''. In de 30 km zones hoort normaliter inrichting plaats te vinden die 30 km/uur reguleert toch? Als ik autos elkaar zie inhalen en niet zie afremmen bij kruispunten omdat het lijkt op een voorrangsweg is dit kennelijk niet duidelijk. Wanneer een uniform beleid in aanpak in Groningen? Echt niemand ziet die kleine bordjes met 30 km zone hoor. Dat is verantwoordelijkheid van de gebruiker uiteraard maar risico voor de andere gebruiker. En een zebrapad weghalen omdat het niet hoeft........tsja, fijne bezuiniging maar lag die nou echt in de weg? Het mág wel in een 30 km zone hoor, zie meeuwerderweg. Je hebt als wandelaar al niets in te brengen tegen een (aanstormende) auto. PS het is idd wennen want autos komend vanaf Oosterpoort sorteren veelvuldig voor op links en met het verminderde zicht op de kruising levert dat gevaarlijke situaties op.
12 mei 2020
K. Steen, ik ben er aardig bekend mee. Ook tot aan de Euroborg was het water iets troebeler.
11 mei 2020
Martin, we hebben het voor je nagevraagd. Het zand is afkomstig uit deelgebied West. Dit zand gaan we elders in het project hergebruiken. We hebben het tijdelijk bij de Lübeckweg opgeslagen.
6 mei 2020
Henk, de planning is nog steeds dat de ombouw van de zuidelijke ringweg in 2024 is voltooid. Daarna zijn er nog werkzaamheden rondom de ringweg, zoals het inrichten van het Zuiderplantsoen en het bouwen van de fiets- en voetgangerstunnel bij de Esperantostraat.
6 mei 2020
Wat is nu eigenlijk de planning?? Ik begrijp dat de planning "2024 open" (initieel zelfs 2021!!) niet gehaald gaat worden maar wanneer dan wel?
6 mei 2020
Ik ben het volledig eens met Karl, de huidige opzet geeft juist aanleiding om door meer straten te rijden/rijmeters te maken en dus een hogere algehele verkeersdruk per straat. Daarnaast wordt er vrij veel tegen het verkeer in gereden door de Anna Paulownastraat (vaak op hogere snelheid omdat ze weten dat het tegen het verkeer in is). Mvg, Erik
5 mei 2020
Bedankt voor de snelle reactie. Ik was me er niet van bewust dat wij als buurt hiervoor gekozen hadden. Fijn dat de buurtbewoners hun wensen mogen aangeven ("Wij willen dat de buurt niet meer als sluiproute gebruikt wordt"), maar ik neem aan dat de te nemen maatregelen worden bepaald door de verkeerskundigen. Misschien dat het goed zou zijn indien we de kans krijgen om onze keuzes te herzien nu we weten wat de consequenties hiervan zijn. En ook zou het goed zijn indien de verkeerskundige zich buigt over een veilige, evenwichtige verdeling van de verkeersdruk in onze buurt. Wellicht dat ook hij de volgende voordelen ziet indien wederom voor de Tweede Willemstraat wordt gekozen als aanvoerroute vanuit de Hereweg: 1. Veiligheid. De Tweede Willemstraat is veiliger. Hier wordt niet buiten gespeeld, en het soort wegdek heeft een natuurlijke remmende werking op autoverkeer. Veel buurtkinderen (en volwassenen!) spelen op het pleintje in de Sterrebosstraat. In de huidige situatie is er nu veel verkeer op precies de plek waar het niet zou moeten: het pleintje. 2. Een evenwichtiger verdeling van het verkeer. Wie vanaf de Hereweg de Tweede Willemstraat inrijdt komt op de kruising met de Sterrebosstraat bij een natuurlijk verdeelpunt aan. Je kunt (a) rechtdoor verder de Tweede Willemstraat in en daarna naar de Verlengde Oosterweg en het achterste deel van de Anna Paulownastraat, (b) linksaf naar de Willemstraat of (c) rechtsaf richting de Waterloolaan en het voorste deel van de Anna Paulownastraat. Welke percentages bij de verdeling horen weet ik niet, maar daar bestaat vast een model voor. In de huidige situatie komen de auto's in de Anna Paulownastraat bij de kruising met de Sterrebosstraat aan en vervolgens gaat ruim 99% van de auto's linksaf. Daar heb ik geen model voor nodig, het zijn echt maar een paar die rechtsaf gaan en rechtdoor mag niet. Dit is dus geen evenwichtige verdeling van het verkeer en leidt tot een duidelijk waarneembare overbelasting van het middelste deel van de Sterrebosstraat.
5 mei 2020
Willie, je moet bij de Euroborg gaan vissen. Wat een karpers!!!
5 mei 2020
Het oude winschoterdiep is nu gedempt. Logisch gevolg is dat het water troebel is geworden door het vele zand. Op dit moment ook even geen vis meer te vangen. Ik als visser, ben erg benieuwd hoe lang de kanaalonderbreking blijft liggen. Kunt u mij van een antwoord voorzien?
4 mei 2020
De te verwachten gevolgen van deze maatregel zijn nu al zichtbaar: ik zie de hele dag auto's in de verkeerde rijrichting door mijn Anna Paulownastraat rijden. Bedankt Aanpakringzuid. Mij is niets gevraagd.