6 april 2014
De Helperzoomtunnel veroorzaakt een groot probleem voor de 12.000 dagelijkse fietsers op de Helperzoom. Die fietsers moeten straks de tunnelingang kruisen. Omdat dit probleem ontstaat door de aanleg van de tunnel, moet de oplossing van dit probleem onderdeel worden van het ontwerp van de tunnel. Dat kan ook eenvoudig door een fietsbrug over de tunnelingang te leggen. Deze brug wordt dan onderdeel van de tunnel en dus ook een onderdeel van het ‘project aanpak Ring zuid’. Ook het principe “de vervuiler betaalt” (tunnel betaalt de oplossing van het probleem dat ze veroorzaakt) noopt hiertoe. De Helperzoom is met 12.000 fietsers een van de drukste fietsroutes van de provincie. Het aantal fietsers neemt toe als gevolg nieuwe scholen en woningbouw in Haren-noord. Bovendien is de route aangewezen als fietsrouteplus naar Haren en de omliggende dorpen. Ook hierdoor zal het drukker worden met fietsers. Het is een rechtstreekse comfortabele en veilige route zonder verkeerslichten. De meest logische ligging van de fietsroute-plus is aan de oostkant van de Helperzoom. Daar is voldoende ruimte en hoeven niet 7 maar 3 zijwegen te worden gekruist. De 140 parkeerplaatsen kunnen gehandhaafd blijven. De 10 inritten hoeven niet te worden gekruist en is er ontstaat ruimte om van de Helperzoom een mooie laan te maken. Dat geeft een rustiger verkeersbeeld. Bij de gemeente denkt men echter aan een fietspad tussen de weg en de huizen. De reden hiervoor is onduidelijk. Officieel wordt als reden gegeven dat de fietsers uit Helpman dan de weg niet hoeven te kruisen. Maar het aantal inwoners van Helpman dat langs het zuidelijk deel van de Helperzoom fiets is maar een heel klein deel van het totaal. Bovendien moeten de fietsers die ten oosten van de Helperzoom wonen de weg dan kruisen. Dat heft elkaar op. De gemeente wil de kruising van het fietspad met de Helperzoom bij de Goeman Borgesiuslaan leggen. Dat is een slecht idee vanwege bocht en het achteropkomend verkeer (ook bussen en vrachtverkeer). Een fietspad tussen weg en woningen heeft ook nog vele andere nadelen: de bewoners krijgen een fietspad pal voor de deur; alle parkeerders en bezoekers moeten het fietspad kruisen; de helft van de parkeerplaatsen moet verdwijnen, terwijl er nu al een tekort is en er is te weinig ruimte voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de Helperzoom. Het ‘project aanpak Ring zuid’ kan zich er niet vanaf maken met bovengenoemd argument “het fietspad is geen onderdeel van het project Aanpak Ring Zuid, want het wordt niet gefinancierd uit het project ARZ.” Het probleem ontstaat door de aanleg van de Helperzoomtunnel en kan daar ook worden opgelost . Het moet dus onderdeel worden van het tunnelplan en de financiering. De 12.000 fietsers zijn het waard. Er kan dan een schitterende in het groen gelegen fietsroute plus aangelegd worden waar dagelijks meer dan 12.000 fietser met plezier en zonder gevaar over heen fietsen. Die hebben de auto alvast thuisgelaten en enorm bijgedragen aan de bereikbaarheid van Groningen.
2 april 2014
Wanneer valt de beslissing of er een aquaduct wordt gebouwd?
30 maart 2014
Was het niet mogelijk iets in een bestandsvorm online te zetten die de gemiddelde omwonende/belangstellende kan openen/bekijken?
26 maart 2014
<span style="font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">@dj</span> <span style="font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Wordt het voor fietsers beter of slechter door de ombouw van de zuidelijke ringweg? Laten we ter plekke kijken waar fietsverbindingen veranderen. Namens de projectorganisatie nodig ik je graag uit voor een fietstocht door de omgeving van de zuidelijke ringweg: van Vrijheidsplein tot Bornholmstraat. En natuurlijk ook door de Wijert, de Rivierenbuurt en Helpman. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. En als dat gewenst is herhalen we die fietstocht.</span> <span style="font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">De veranderingen voor fietsers zijn groter dan in een paar regels tekst passen. Zelf denken we dat het voor fietsers op de meeste plaatsen beter en veiliger wordt. Maar we zijn de eersten om toe te geven dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Door voor knelpunten samen te zoeken naar oplossingen zijn verdere verbeteringen mogelijk: de uitwerking van het plan is nog steeds gaande.</span> <span style="font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">De uitnodiging voor de fietstocht komt snel. We zullen 'm ook in de nieuwsrubriek van de website plaatsen.</span> <span style="font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif;">Luuk</span>
23 maart 2014
Dit vind ik echt een heel goed plan. Ik werk bij een bedrijf op Eemspoort en het is best vervelend om er te komen. Om de haverklap gaan die bruggen in de Bergenweg en Osloweg omhoog. Dit scheelt echt heel veel tijd en ergernis.
21 maart 2014
@Jos Het is nogal misleidend om alleen die plekken te noemen waar het beter wordt voor fietsers Op vele plekken wordt het veel slechter. Hierbij drie voorbeelden 1. Twee goede verbindingen tussen de Wijert en de Rivierenbuurt verdwijnen. Hierdoor wordt het fijnmazige fietsnetwerk ernstig aangetast. De enige route die overblijft is langs de Brailleweg. Dit is een enorme omweg (reistijden voor fietsers uit De wijert naar het station nemen met 30 % !!! toe). Bovendien zal de route niet meer op het maaiveld liggen, omdat er onder de afrit van de A28 een tunnel gepland is. Dit is voor ouderen een enorme belemmering, en schaadt de verbinding tussen de wijken. 2. Bij de uitrit van de Helperzoomtunnen zullen 8000 auto's per dag 11500 fietsers gaan kruisen. Hier geven jullie de auto's voorrang. Dat is toch erg moeilijk te verkopen als "beter voor fietsers". Ik ken al jullie argumenten. Voorrang voor auto's zou veiliger voor fietsers zijn etc, maar dat neemt niet weg dat een uitstekende fietsroute langs de Helperzoom veel slechter (en onveiliger) gaat worden. 3. De tunnel bij de Esperantokruising, die jullie op alle kaarten aangeven, komt er alleen maar als er genoeg geld overblijft. De kans is dus groot die die er niet komt, en dat de verbinding tussen de Herewegbuurt en de Oosterpoort flink gaat verslechteren. Voor fietsers is dan de enige mogelijkheid om via het Europapark station te fietsen: een enorme omweg. Dus: de plannen zijn in zijn geheel niet goed voor fietsers. Dirk
20 maart 2014
Bij het inpassen van de zuidelijke ringweg hebben we veel aandacht besteed aan het meest gebruikte vervoersmiddel in Groningen: de fiets. De meeste fietsverbindingen blijven intact of worden veiliger. De fietsroute bij het Vrijheidsplein bijvoorbeeld wordt veiliger, omdat fietsers niet meer de op- en afritten van de ringweg hoeven over te steken. Het tunneltje met traptreden bij de westelijke ringweg verdwijnt en in de plaats daarvan komt er een volwaardige fietsverbinding onder de (verhoogde) westelijke ringweg door. Ook in het hart van het plangebied (de verdiepte ligging) komen nieuwe en betere fietsvoorzieningen. Hier wordt een groot nieuw park gerealiseerd - het Zuiderplantsoen - met een netwerk van nieuwe fietsverbindingen. Bij het Julianaplein verdwijnt de route langs de oostzijde van het Julianaplein. Om dit te compenseren komt er aan de westzijde van het Julianaplein een tweerichtingenfietspad langs het water. Dit fietspad gaat onder de op- en afritten van de A28 door zodat fietsers deze op- en afritten niet hoeven over te steken. Het tunneltje bij de Papiermolen verdwijnt; hier komt een voetgangersbrug voor terug. Voetgangers kunnen hun fiets daar aan de hand meenemen. Dit is een greep uit de maatregelen voor fietsers. Meer leest u op de pagina <a href="http://www.aanpakringzuid.nl/plan/het-plan/fietsverbindingen/">Fietsverbindingen</a>.
16 maart 2014
Het niet bevaarbaar maken is een gemiste kans. Het oude winschoterdiep zou in de toekomst als transport weg gebruikt kunnen worden. (bijv. huisvuil vervoer richting stainkolen/gemeentelijk-afvalcentrum, personen richting arena)
13 maart 2014
Uiteindelijk zijn de fietsers de grote verliezers
11 maart 2014
@Martin: Uitgangspunt is dat de bosrand tussen de Waterloolaan en het talud van de zuidelijke ringweg blijft gewoon bestaan. Alleen de (veel jongere) beplanting op het talud verdwijnt, doordat dit talud wordt afgegraven. De ringweg komt hier immers onder de grond te liggen. Bij de woningen aan de Waterloolaan (en in de omringende straten) wordt het stiller. Ook verderop, bij de Oosterpoort en De Linie is dat het geval. Dit komt vooral door de verdiepte ligging van de ringweg, afgeschermd door "deksels". Ook het gebruik van stil asfalt en van geluiddempende wanden in de verdiepte ligging heeft een dempend effect op de geluidsbelasting van deze woningen. De geluidsafname is het kleinst bij de woningen aan de westkant van de H.L. Wichersstraat, vlakbij het spoor. Hier staat het gebouw De Frontier, met ervoor een opening tussen twee deksels. Uit die opening komt het geluid van de ringweg. Ter bescherming van de woningen is hier een geluidsscherm gepland van drie meter hoog. Daardoor daalt de geluidsbelasting op lagere verdiepingen onder de wettelijke streefwaarden. Op de bovenste verdiepingen van de Frontier blijft de geluidsbelasting boven die streefwaarden, ook al wordt het er stiller. Net als elders zal hier voor de zekerheid nog nader onderzoek worden gedaan naar de geluidsbelasting binnenshuis. Zo nodig worden extra geluidsbeschermende maatregelen getroffen aan deze woningen. Naar verwachting is dat niet nodig: deze moderne woningen zijn uitstekend geïsoleerd.