De plannen voor Aanpak Ring Zuid gaan definitief door. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? We hebben ze nog eens op een rij gezet, van west naar oost.
1. Betere aansluiting op Ring West
Als je vanuit Drachten naar de westelijke ringweg rijdt (of omgekeerd), hoef je niet meer via de minirotondes bij Laan Corpus den Hoorn.
Lees meer ...

2. Vrijheidsplein sneller te passeren
Op het Vrijheidsplein, bij de Gasunie, kun je straks altijd doorrijden. Vanuit welke richting je ook komt. Elke verkeersstroom krijgt zijn eigen rijbaan. De verkeerslichten bij de Gasunie en Martiniplaza verdwijnen.
Lees meer ...

3. Zonder verkeerslichten doorrijden op Julianaplein
De verkeerslichten op het Julianaplein gaan verdwijnen en de wegen kruisen elkaar straks niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen krijgen elk hun eigen rijbaan, boven elkaar. Hierdoor kun je als automobilist gewoon doorrijden.
Lees meer ...

4. Nieuwe op- en afrit Vondellaan
Vanaf de Vondellaan kun je straks direct naar de zuidelijke ringweg rijden, richting Drachten of Hoogezand. En ook andersom. Dat is vooral handig voor wie uit De Wijert komt of daar naartoe gaat. Door deze aanpassing wordt de Vondellaan wel een stuk drukker. Daarom wordt de weg opnieuw ingericht. Vanaf de Vondellaan kun je niet direct in de richting van Assen (A28). En omgekeerd ook niet. Daarvoor moet je via de bestaande aansluiting Groningen-Zuid.
Lees meer ...

5. Verbindingsweg tussen Hereweg en Julianaplein
Er komt een nieuwe weg die de Hereweg verbindt met de Brailleweg en daarmee het Julianaplein. Het verkeer rijdt hier in beide richtingen. De weg vervangt de directe op- en afritten bij de Hereweg die verdwijnen.
Lees meer ...

6. Zuiderplantsoen
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep wordt de weg verdiept aangelegd. De weg verdwijnt hier dus uit het zicht. Over de weg komen drie ‘deksels’ (brede viaducten). Daar bovenop komt een nieuw park: het Zuiderplantsoen.
Lees meer ...

7. Helperzoomtunnel
Tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat komt de Helperzoomtunnel. Deze tunnel gaat onder het spoor door. Auto’s, fietsers en bussen kunnen door de Helperzoomtunnel van Helpman naar het Europapark en omgekeerd. Vrachtwagens mogen er niet doorheen. De tunnel is nodig omdat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat dicht moet.
Lees meer ...

8. Vanaf Europaplein sneller naar Sontweg
Bij het Europaplein kun je straks direct naar de Bornholmstraat. Dat is een snelle route als je op weg bent naar de Sontweg (bijvoorbeeld de Ikea), het Sontplein of de Sontbrug. Ga je naar het UMCG of de binnenstad-oost, dan kun je gewoon via de Europaweg.
Lees meer ...

9. Eigen op- en afritten voor Eemspoort/Driebond
Bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond zijn straks sneller en eenvoudiger te bereiken. Ze krijgen eigen op- en afritten van de zuidelijke ringweg. Nu moeten klanten en leveranciers uit westelijke richting nog via afrit Europaplein en de lage bruggen over het Winschoterdiep. Die omslachtige route is straks verleden tijd.
Lees meer ...

10. Veranderingen voor fietsers
In het plan voor de ombouw van de zuidelijke ringweg is ook rekening gehouden met het fietsverkeer. De meeste fietsroutes blijven intact of worden vervangen door een gelijkwaardig alternatief. Veel van die fietsroutes worden veiliger en er komen nieuwe fietsroutes bij.
Lees meer ...

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vrijdag 28 maart aan het eind van de middag gaat het fietspad langs het Noord-Willemskanaal deels weer open. Het gaat om het stuk tussen de Muntingbrug en de fietsoversteek.

In de nacht van maandag 31 maart op dinsdag 1 april gaan we nieuwe lussen in het asfalt aanbrengen bij Hoogkerk. Hiervoor moeten we gleuven in het asfalt slijpen. Deze geluiden kunnen in de omgeving te horen zijn. De werkzaamheden duren twee uur.
Het wegdek van de Waterloolaan tussen de Hereweg en de Verlengde Oosterweg heeft op een aantal plekken last van spoorvorming. Op dit deel van de Waterloolaan doen we de bestrating opnieuw. De straat is hiervoor dicht van 31 maart tot en met 11 april.